FengurLaugar

Trådstartare
Jag har en undran om klippning av islandshäst.

När klipper ni dem och hur? Hur mycket behöver ni täcka dem?

Jag har funderat på att klippa min häst nu under hösten. Har aldrig gjort det förr då jag inte vill att han ska behöva ha täcke jämt. Men han kanske inte behöver ha jämt? Han torkar så otroooligt sakta på vintern, så det går åt 3 täcken på ett dygn om inte mer för att få han helt torr. Så det blir ju en del täcke ändå...

Men, när hästen är torr och det är typ 15-20 minus ute, har ni täcke på då? Då den är klippt alltså?

Sv: Klippning

Min helklipptes för en vecka sen ungefär.
Han går nu med regntäcke utan foder om det är dåligt väder och regntäcke med fleecefoder om det är lite kallare.
Han kommer att gå med täcke hela vintern när kylan drar sig hit, då tjockare utetäcken.

Så, som svar på sista frågan, min häst har täcke på om det är 15-20minus ute.

Sen kan man ju såklart klippa betydligt mindre än vad jag har gjort, och vid många sorters klippningar så behöver inte hästen ha täcke alls.

Jag har klippt två av mina redan för ett par veckor sedan. Kveikja är alltid väldigt tidig med sin pälssättning o Andi strax efter henne. Vår tredje Snöggur har inte satt så mycket ännu att det är dags, men om två veckor ca beräknar jag att saxen åker fram igen.

Jag har klippt spårklippning på bägge fast på Kveikja med hela halsen "bar" men Andi bara undersidan av halsen. Jag kommer hålla mig till undersidan halsen i fortsättningen. Jag slänger på regntäcke om det skall regna mycket o vara lite kyligt. Men i dagsläget behövs det inte eftersom det jag klippt redan växer igen med bra fart!

Hur jag gör i vinter vet jag inte, men planen är att klippa kanske en eller två gånger till i år, låta dem ha sin päls över midvintern o sen klippa Andi igen i mars/april. Andi är väldigt sen med att fälla vinterpälsen nämnligen.

Fördelen jag ser med spårklippning med halv hals är att hästen inte blir blöt där man klippt(om inte det regnar från sidan). Om man tittar på en regnblöt häst så är de ju sällan våta under halsen, nere på bogarna,magen. Så den modellen kan jag tänka mig ha otäckad häst med utan att skämmas. Men jag skulle nog inte klippa dem alldeles före vinterkylan kommer utan låta det växa ut lite. Jag har ju mina på lösdrift i "kall ligghall". Förra året klippte jag två gånger på hösten bara under halsen, det räckte inte.

Hur gör ni andra med magen vid klippning? Jag har lämnat en trekant runt skapet o fram mot frambenen, tänkte de kanske behövde värmen där. Är det nån mer som gjort så eller rakar ni allt?

klippta.jpg

Hittade en bra bild med bägges klippmodeller på.

Senast ändrad:

Tack för svaren.

Jag tror det kommer bli klippning på Fengur faktiskt. Han torkar så sakta när han blir svett så jag tror det kommer hjälpa honom. Har då tänkt som Michis beskriver, undersidan hals och så. Ska höra med dom i min klubb hur dom brukar göra så kan dom även visa mig hur dom gör.

Vi har de senaste två åren klippt våra ganska lika som Andi har på bilden, men magen har jag lämnat oklippt.
Ser nog bättre ut att ha den klippt men vill inte så gärna göra det, har för mig att de behöver värmen där ifall de ligger ner. Om det sedan stämmer eller inte är en annan sak :grin:

Första året klippte vi bara en gång i början av oktober o pälsen hann efter det växa ut alldeles för mycket för att klippningen skulle vara till nån större nytta under vintern.
Klippte i fjol första gången i mitten av september, andra gången i början av november. Efter den andra gången växte det faktiskt inte ut så där jättemycket mer.

Har i normalfall inte täcke på hästarna (de är inne på nätterna). Vid temperaturer kring noll med blåst och nederbörd går de dock oftast med regntäcke med fleecefoder, men det tror jag de skulle ha också om de var oklippta :angel: . Då de är nyklippta kan de få gå med täcke på "vid behov" om vädret snabbt blir kallt/vått.

Den här bilden är tagen i slutet av mars, alltså många månader efter klippningen. Tror jag i år klipper LITE lägre ner mot magen. Det runda märket på fuxen ingår INTE i frisyren...

Hur gör förresten ni som har eksemhästar? Skulle gärna klippa våra nu, men den ena har nu i höst börjat visa små tecken på eksem och den växande pälsen skyddar ju också en del mot knott o.dyl. Känns dumt att klippa bort pälsen sålänge det finns knott - å andra sidan kan de små j******a finnas kvar ännu många veckor. Har givetvis eksemtäcke på hästen i fråga, men ändå...

Jag har alltid spårklippt min valack, under halsen, tvärs över bogen, under magen och tvärs över skinkan.
Då har han nog med lufthål för att kunna släppa ut värmen där så han blir inte särskilt svettig alls. I år kanske jag klipper en liten remsa på halsen närmast manen också.

När vi bodde i västernorrland klippte jag bara en gång, typ i november och sedan fick det växa som det ville. Nu bor vi i stockholm så det blir nog tidigare klippning, och kanske två under vintern.

Han har gått utan täcke på lösdrift utan problem även i -30 och andra otäcka väder. Han sover i snön helst, så jag gissar att han tycker att det funkar för honom. Kommer jag med ett vintertäcke så drar han iväg :p

Har han blivit svettig har han fått gå ut med ett fleecetäcke med hals tills han blivit torr. Fri tillgång på hö.

Men skyddar pälsen verkligen emot knotten? Jag tycker de helst kryper in i magen och biter, och där är det ju mest hår liksom..:confused: Och på oss biter de ju helst i hårlinjen tycker jag..

Men, pälsen är ju så tät, så om man klipper, men inte så superkort så man kommer ända ner till skinnet? Då kanske det funkar?:confused:

Svarar lite på det här trots att jag inte har en klippt exemhäst.

Min lilla som nu är snaggad, är svenskfödd och har inga tendenser till exem öht. Han har aldrig tidigare reagerat på flugor, knott o.s.v. men nu när han är helrakad så är jag tvungen att ha täcke på honom för dom små flugfäna går honom på nerverna ..

Bara en tanke sådär .

Aha.. där ser man... tja, den eksemhäst jag känner har alltid täcke på tills varenda fluga frusit ihjäl, han rakas ju, men med täcke så är han ju skyddad ändå..

Jag har bara klippt Jorunn 1 gång då helrakades hon pga av regnskollor.
I år har hon satt väldigt mycket päls redan och jag har inteiridit så pass hårt att det har stört henne.
Men nu när hon är iväg p åtrning ser jag att honblir svettig efter bara 20 minuters ridning.
Så när hon kommer hem om 2 veckor kommer kommer jag raka henne.

Då blir de helklippning eftersom vi har ridhus och rida där vintertid med hennes päls är inte snällt mot henne!

Hon kommer få ha innetäcke på sig inne och regntäcke med fleece om det är från 0 till -5 grader.
Sedan komme rhon få ha vintertäcke.
Sen får man vara lyhörd på henne och se om hon fryser eller inte och täcka därefter=)

Vid ridning kommer hon få ha ridtäcke

Vi spårklipper och täckar vid behov. Första gången de klipps är i början/ mitten av augusti.

Oftast uppstår behoven av täcke vid regn och/ eller blåst - ren kyla är inte lika "farligt". Att tänka på är att även ökad mängd foder kan hjälpa, det behöver inte alltid vara ett täcke.

Så då är jag inte helt ute o seglar med mina funderingar om eksem och klippning :)
Med eksemtäcke på blir det ju inte så stor skillnad förstås - måste nog snart bestämma hur vi skall göra med våra - vinterpälsen har börjat växa med fart. Men idag ösregnar det och är +10 så nu känns det i alla fall inte så aktuellt att klippa :devil:

Ja det är klart. Foder hjälps ju alltid när det är kallt. Det försöker man ju tänka på annars också, när hästarna inte är klippta.

Den första bilden på är med i denna tråden, så som fuxen är klippt, så funderar jag på att det får bli :)

ska klippa min lilla tös idag... iår blir det helklippning! hon svettas så kopiöst mycket och lätt och eftersom jag inte bor vid stallet har jag inte möjligthet att byta täcken då det behövs...
så idag åker all päls av och på med täcke istället..
nu till en början ett regntäcke med tunt foder i, när det börjar bli kallare blir det vintertäcke med foder i ..........

förra året klippte jag i september bara halsen och magen, sen i november klippte vi aningens mer under magen, hon hade inget täcke på sig förräns nyår då jag klippte även på bakbenen.....

Jag har klippt min häst i en linje över halsen, bogen och ner på halva magen, ungefär. Samt på bringan, mellan frambenen och undersidan magen. Vill behålla päls på ovansidan, som skydd mot ffa regn. Klippte för några veckor sedan, kommer att klippa inom en vecka igen, men möjligen låta det växa ut lite längre fram i höst/vinter (eller bara klippa ett mindre område då).

Min häst går utan täcke både nu och längre fram. Enda gången han har täcke är efter träning då han är svettig (fleecetäcke, ev. i kombination med andastäcke, om han skall ut i hagen).

Hur jag gör i vinter vet jag inte, men planen är att klippa kanske en eller två gånger till i år, låta dem ha sin päls över midvintern o sen klippa Andi igen i mars/april. Andi är väldigt sen med att fälla vinterpälsen nämnligen.

Man bör inte klippa hästen efter nyår, eftersom man då förstör hästens sommarpäls (vilken de börjar sätta efter årsskiftet).

Och där har vi någon som inte vet allt.

Jag klippte min unghäst i mars tror jag, han fick hur fin sommarpäls som helst när denna växte ut.
Har även varit med om sent rakade andra hästar som även dessa fått helt vanlig sommarpäls.

Samma här!

Tror det beror på NÄR man klipper. Undertiden som hästen fäller eller sätter liksom.
Jag klippte när Lúkas fortfarande fällde (april någon gång) och det växte ut igen (han har sommarpäls nu och har börjat sätta vinterpäls).

Man bör inte klippa hästen efter nyår, eftersom man då förstör hästens sommarpäls (vilken de börjar sätta efter årsskiftet).

De värsta som kan hända är att man får en tunn liten rand efter klippningen under en del av sommaren.

Det som är är väl att man kan få klippa rätt så snart om man klipper när de fäller.
Eftersom håret växer extra fort just när de fäller då de ska på kort tid byta hela pälsen och då växer de utan fa*n:D

Min häst päls växer så jag får raka i samma veva när hovslagaren kommer ut dvs varannan månad!

Det där är bara en hörsägen.

Jag såg då ingen skillnad alls på Andis sommarpäls där han var klippt/inte klippt i år. Och helt ärligt är det bättre hans sommarpäls riskerar se naggad ut den månad han har sommarpäls än att han skall gå med full vinterull i 20graders värme på våren o svettas bara av att stå i hagen. Han är en sån häst som fäller sent, täckhåren ryker i mars/april o sista ullen faller av honom i juli/augusti(Att jämföras med min andra häst som börjar fälla i december o är blank i april). Enligt veterinär är det en störning han fick den gång i tiden han gick med näringsbrist och var tokfet(före mig).

Jag klipper hellre efter nyår o har en häst som orkar röra sig, än att ha en häst som blir dyngsvettig av att äta gräs i skuggan o sen inte orkar röra sig.

Så här såg han ut i sommarvärmen(30maj), du ser ju pälsen, tjock ull.
andiexterior.jpg

Sommarblank
anditavling.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 469
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Sonic76
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
960
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hanhundar och löptikar
  • Nosework-tråden