Eliin_87

Trådstartare
I år ska min häst klippas. Han har redan börjat få vinter päls :eek:
Men frågan är,vågar jag klippa honom själv. Har aldrig hel klippt en häst förut. Hur svårt är det att få det bra? tips?

Sv: Klippning

Eliin_87 skrev:
I år ska min häst klippas. Han har redan börjat få vinter päls :eek:
Men frågan är,vågar jag klippa honom själv. Har aldrig hel klippt en häst förut. Hur svårt är det att få det bra? tips?
Jag undrar samma sak :o
På en häst som jag sett blev resultatet helt olika när två olika personer klippte den:
den första gjorde så att hästen blev randig?? Fast ändå kortklippt
den andra klippte hela hästen jätte slät och fin....

Jag vet inte om det berodde på att dom använt olika klippmaskiner eller om det var klippmetoden som gjorde det :confused:
Jag vågade inte fråga då jag inte ville förolämpa någon :o

Så jag lägger till en fråga på tråden om det går bra, säg till annars :crazy:

Gör det stor skillnad vilken klippmasking man använder? Ge gärna tips på en billig men bra, ekonomi har sett bättre dagar :crazy:

Randigheten har med skären på klippmaskinen att göra.
Och jag tycker visst att du kan klippa själv för ingen kunde från första början utan man lär sej....visserligen av sina misstag men ändå :banana:

det är inte så svårt faktiskt, bara man använder huvet när man klipper (tänker före man gör ngt drastiskt) så det inte blir fel, klippte en ponny föra vinterna och det blev jätte bra inget randigt eller så, men hon som äger ponnyn hade lånat en klippmaskin som inte funkade alls dete klippte inte den typ bara trassla i hop det hela, så vi låna en annan som funka jätte bra så vi turades om att klippa (de e lite jobbigt) och det blev bra inte randigt där varken jag eller hon hade klippt så jag tippar på klippmaskinen att det är STOR skilnad

Vill oxå klippa min polle han får så tjock påls men får la dråga han först så vi kan komma i närheten med maskinen =/

lycka till båda två

Man klipper alltså bara mot hårriktningen.det är benen jag är mest osäker på. vi får se hur jag gör. Kanske kan få hjälp av någon :-)

Jag brukar överlåta klippningen åt ngn med erfarenhet, är så rädd att nypa min lilla darling, eller att det ska bli snett och fult :smirk:

Du skall ha en riktigt bra tystgående och stark klippmaskin med nyslipade skär. Viktigt!! Då blir det slätt och snyggt. Skären skall också vara lämpliga till häst. Det finns ju grova skär man använder till t.ex kor och då blir det inte snyggt. Hästen skall vara noggrant schamponerad (annars blir skären slöa bums)och helt torr. Använd gärna pälsglans så glider skären lättare. Ha hela tiden sladden över axeln bakom dig så inte hästen kan trampa på den. Jag tycker att det brukar vara lämpligt att klippa antingen ner till knäna eller precis runt den lite rundade muskelkanten vid armbågen. Det är lätt att få snyggt. Om hästen har mycket päls på benen brukar det bli snyggast att antingen lämna hela benet oklippt (alltså klippa ner till armbågen) eller klippa hela benet. Jag tyckte också det var läskigt innan jag hade klippt första gången, men blev överraskad av hur lätt och roligt det var! Jättekul faktiskt! :)

Jeg har alltid klippet hestene mine selv. Det er IKKE vanskelig. Ta deg god tid, og ta noen steg tilbake for å få et overblikk over resultatet. Det er alltids noen steder det trengs en finpuss.
VIKTIG: Ha på deg relativt tette (allværs) klær. hvis ikke kommer du til å finne hestehår langt inn i undertøyet! En støvmaske (byggvare) kan også være lurt.

*lånar*

nu blev ju till å med jag nyfiken å vill klippa själv :banana:

finns det någon bra hemsida med olika "förslag" på klippningar?
jag vill ha halvklippt...
men snyggt vid benen å vid magen... inte bara "avrakat"....

slutar väl med att jag får raka hela hästen från nos till bakhovarna ;)

Jag klippte själv första gången förra året, det blev faktiskt bra och det var riktigt roligt :) Ska göra det själv i år igen.
Se till att skären är ordentligt vassa och släta, så är det ingen risk att du råkar nypas.
Du ska hålla maskinen stadigt mot huden utan att trycka.

Kolla bara så att hästen är ordentligt ryktad/ev nybadad så att det inte hamnar nåt grus i maskinen (= förstör den).

När man klipper själv kan man ju klippa lite som man tycker själv är snyggt och funktionellt.

Senast ändrad av en moderator:

Ränderna har jag hört beror på vilken typ av klippmaskin man använder, de för hästar är släta, men de för kor blir randiga. Rändera växer ju ut efter ett litet tag dock, hos oss brukar de vara borta efter en vecka eller så..

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 808
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
671
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama