Klippning?

L

Lindaaa

Hej!
Jag vet att det är fler än jag som håller på att frågar om när man ska klippa och om det är bra eller inte.
Och jag ska väl göra ungefär samma sak. Tänkte se om det är någon som har något bra förslag!
Min häst svettas väldigt mycket, men har inte alls mycket päls. Fäller inte alls lika mycket som de andra hästarna i stallet, men hon har inte alls mycket päls att fälla heller...
Hon kan vara svettig efter 20 min skritt... Stressar väldigt... Hon kan vara plaskblöt när jag kommer tillbaka efter en lugnt tur i skogen eller eller ridpass i paddocken...
Jag går i funderingar på hur jag ska göra... Ska hon svettas så mycket i sommar och klippa henne till vintern? Eller klippa nu? Har ju hört att det är sent att klippa nu..
Om jag nu skulle klippa henne, kommer hon att vara mer besvärad av insekter? Och hur mycket skulle skulle jag klippa? Allt eller bara lite? Låter verkligen som en nybörjare, men det är jag när det kommer till klippning... :crazy:
Tacksam för svar!
//Linda

Risken om du klipper nu kan väl vara att hon ullar till sig ordentligt till sommaren istället som kompensation och att hon då kommer svettas ännu mer. Men om hon inte fäller mycket och om hon dessutom har relativt lite päls redan så vet jag inte om det är nödvändigt att klippa...
Min medryttarhäst är visserligen lite äldre och behöver mer päls för att hålla sig varm men vi har låtit bli att klippa honom och låter det vara "naturligt" istället. Det ska dock sägas att han inte jobbar stenhårt heller. Men min åsikt är att se till att hon dricker ordentligt och att hon ändå verkar pigg och glad trots pälsen. I såna fall tror jag inte hon behöver någon klippning. Du kan väl, om du nu ändå vill klippa, bara pröva att klippa benen och halsen, inte hela kroppen.
Lycka Till! :)

Om din häst har så lite päls som du beskriver så tror jag inte att problemet sitter i att hon blir varm. Precis som människor så svettas olika hästar olika mycket, och din häst svettas troligen lite merän de flesta.
Jag hade tidigare en varmblodsvallack som blev hypersvettig första tiden efter ett lugnt skrittpass, trots att han hade tunn sommarpäls och var i full kondition. Men, precis som din häst, så stressade han upp sig väldigt lätt. Det viktigaste är alltså att få henne lugn och trygg i sin tillvaro och kunna skritta (till att börja med) lugnt och fint utan att bara ha "springa fort" i huvudet. Träna mycket halter och lydnad, från marken och ryggen. I början kommer detta säkert att stressa henne ännu mer, men i längden kan det hjälpa.
Sen finns det ju ingenting som säger att din häst mår direkt dåligt av att svettas mycket, även om det kan vara jobbigt framför allt på vintern när man inte vill släppa ut en blöt häst. Men tänk över om du kan behöva ge extra salt i maten eftersom hon svettas ut väldigt stora mängder salt.

Lycka till.
/Ullis

Okej. Hon har gått täckad hela vintern. Men hon har väldigt lätt för att frysa. Regnar det ute, eller blåser, så kan hon stå och skaka (om hon inte har täcke alltså), så jag har ju varit orolig för att hon ska frysa också... Hon dricker mellan 40-60 liter om dagen, så det sköter hon väldigt bra! Men frågan är om jag kan klippa halsen... Men det kanske är lika bra att låta bli... Nä, usch jag vet verkligen inte. Svårt det här, för jag vill ju inte göra fel med min älskling.. :love: Tack för svaret iaf! //Linda

Ja, jag vet att hon svettas för att hon stressar och vi jobbar med det varenda dag! Men hon har blivit väldigt lugn i hagen och lugnare i stallet, så det är väldigt skönt! För ungefär ett år sen så stressade hon så när jag gjorde iordning henne i stallet, så att det kunde rinna svett av henne innan vi äns kommit ut ur stallet... Men det är som sagt mycket bättre nu! Nu är det bara i ridningen som hon blir så svettig. Behöver man verkligen ge extra salt i maten om hon dricker ordentligt och slickar rätt mycket på saltstenen? Tack för svaret! //Linda

Om det är nån mer som har förslag så är de välkomna! Tack! //Linda

de kan få vitamin brist, eller iaf större behov av vitaminer så här vid fällning, även om hon inte har så mycket päls. jag ger min häst b- vitamin då det hjälper både vid fällning, och sättning av päls. självklart viktigt med salt tillförsel när hon svättas så mycker åxå.

:)

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 296
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 754
Utrustning Renskinn-säsongen är tillbaka för min skav känsliga häst. Dock svettas han väldigt mycket under sadeln vid nästan varje pass. Han är...
Svar
9
· Visningar
1 504
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar