Klippning..

Sv: Klippning..

haha, vilken gullig lösning på klippning :)
Jag hade provat den om jag var du, utifrån det du beskriver. ang. täckena så rent allmänt så se till att ha lätta täcken som inte väger så mycket, framför allt inte fleece som hakar fast i den klippta pälsen och "drar" bakåt på hästen. Täcken med halvhals avlastar också bättre i bogen.

Ingen dum idé alls! Kanske inte blir just blomma, men något slags mönster skulle ju kunna bli lite gulligt! :laugh: Hoppas jag kan klippa henne innan veckan är slut!

satt ock letade efter en bild på när hästen stod ordentligt uppställd för att kunna rita lite klipp alternativ på den :p, och så hittade jag en bild på min gamla ponny, vars bruna mönster var nästan exakt så som jag tänkt rita :D.
:D
dvs klipp det vita och lämna det bruna, lämna också gärna en padd på ryggen.
SDC10249.jpg

Hon ska ju halvklippa inte helklippa, så att lämna padd på ryggen blir ju inte relevant i sammanhanget alls ? Dessutom undrar jag starkt ang. ditt förslag: ska du alltså klippa det VITA och lämna det BRUNA? vad skulle syftet vara med det? confused.... då klipper du ju där hästen svettas som minst (övre delen av halsen) och lämnar där den svettas mest oklippt (undre delen av halsen).?

halvt knapplån och halvt fortsatt kommentar ang. Bucks förslag:
när det kommer till "kreativa" klippningar utanför det vanliga så är ett bra tips att komma ihåg att ju mer vingligt och osymetriskt, desto "störigare" blir helhetsintrycket för ögat. Har man dessutom en häst som får en markant färgföränding där den klipps, så ökar denna faktor ytterligare. Buck: ditt förslag blir otroligt osymmetriskt, om klippningen tex ska gå i en böjd båge vid halspartiet och sen enligt det bruna bak. Estetik är absolut inte prio ett gällande klippning men just när det gäller "utan för ramarna lösningar" så tycker jag ändå att det har en viss relevans. Ska man tex ut och visa/tävla/träna sin häst så blir det väldigt störande för ögat om klippningen är för rörig. Det är inte svårt att hitta ett harmoniskt mönster som följer hästens linjer bara man har med sig den biten innan man klipper. Bara en inflik i sammanhanget.

Senast ändrad:

32812310.jpg

menade såhär då, orkade inte rita innan därför skrev jag att man kunde lämna ryggen. och ja jag vet att hon skulle göra en halvklippning men det var vid hals/bog/ mage jag menade att man kunde klippa såhär.
att klippa en rundning vid bogen som går upp mot halsen borde ju hjälpa mot bogskav ,behöver ju inte låta cirkeln gå hela vägen upp till huvudet bara för att ponnyn var tecknad så, menade bara som en inspiration när jag la in bilden.
+ man klipper bakom benen(där hästen svettas), halva huvudet samt nästan hela halsen(där hästen svettas), min häst börjar åtminstonde inte svettas vid bogen, hon börjar med sidan av halsen, vid sadelgjorden, bakom öronen och sen så svettas hon runt hela halsen och magen. bogen och under halsen svettas hon inte mycket.
och vad är egentligen bäst? klippa snyggt och få bogskav eller klippa rörigt och slippa bogskav?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 499
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 582
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 936
Senast: 13579vas
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
845
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V