Klippning..

cello

Trådstartare
Halloj! Trodde att jag inte skulle behöva klippa hästen i år, men de senaste ridpassen har hon blivit hur svettig som helst, så jag har inget val. Jag ska inte helklippa och vill helst inte klippa på bogen eftersom hon så lätt får skav.

Någon som har klippt så nån gång? Eller kommer det bara se jättekonstigt ut? :p Jättegärna bilder om någon har!

Sv: Klippning..

mja, mjo... tänkte på det först också, men jag kommer nog behöva klippa mer!

Ja det är ju inte den snyggaste klippningen men nog är det funktionellt alltid :)

Jag är inte färdig med klippningen men här ser du lite hur det kan se ut:

300764_2151780830129_1114625947_31902181_217207713_n.jpg

Såhär såg han ut när han var färdig:

377445_2195724848702_1114625947_31933517_403349665_n.jpg

Sån klippning hade hon förra året, men då är ju problemet att hon får bogskav...

Funderar på nåt sånt här

vickyklipp.png

Jag tror att det kommer att se "konstigt" ut, men sen är ju frågan om det viktigaste är funktionen eller hur det ser ut? En annan lösning är att klippa en "vanlig" klippning men att t ex klippa medhårs på bogen där hästen brukar få skav, det kommer självklart också att synas, men troligtvis inte alls så markant. Om din häst inte har så mycket päls kan du ev helt lämna mindre områden runt bogspetsarna oklippta, det lär ju hur som helst synas mindre än vad det syns på hästar som har gigantiska bogskav och stora områden som är helt avskavda från päls.

Hon har mycket päls! :p

Kanske kommer det se lite konstigt ut, men det spelar nog inte så jättestor roll när jag tänker efter. Vill inte helklippa, för jag vill att hon ska kunna gå utan täcke också. Utseendet tror jag faktiskt mest är en vanesak. Egentligen ser väl filtklippning, halvklippning osv lite konstigt ut också..?

Det kommer se väldigt skumt ut med den klippningen och hon kommer i alla fall bli svettig. Jag skulle nog hellre klippt bogen också för då har hon ju ändå päls så hon kan gå utan täcke när det är kallt. Jag kommer bara ha täcke på hästen på bilden när det regnar eller snöar.

Sen kanske det vore ide att köpa täcken som passar hästen i bogen...

Fast meningen var ju just att inte klippa bogen. Hitta ett täcke som passar, hmpf! :grin: Det är i princip omöjligt att hitta ett som sitter perfekt på henne och är hon klippt så får hon skav. Så enkelt är det. Tyvärr.

Sån klippning hade hon förra året, men då är ju problemet att hon får bogskav...

Funderar på nåt sånt här

vickyklipp.png

Prova! SÅÅ hemskt tycker jag inte att det ser ut. Bogskav är ju varken snyggt eller bra det heller...
Hellre en rolig/annorlunda klippning än bogskav säger jag :)

Vill man så går det är min egen erfarenhet. Det kräver tid och många provningar.
Det är ju inte bara det att det blir skav, risken finns ju att hästen får låsningar i bogarna också.

---

Varför inte! Jag tycker att det var en utmärkt lösning på problemet. Hon får mindre päls på majoriteten av de utsatta områdena och samtidigt behåller päls där täcket går fram och förhindrar därmed skav.

Måtta bara ordentligt efter hur täcket går framtill, så tror jag att det blir kalas! Gärna bild också, när det är klart :)

Senast ändrad:

Men TS häst´s täcke skaver inte när den är oklippt. Om täcket skulle sitta dåligt skulle det bli skav/ruggat även om hästen är oklippt.

Om täcket nu sitter bra då hästen har pälsen kvar på bogen så är det ju jättebra.
Vissa hästar har känsligare hud och får lättare skav än andra.

Precis, ser det för vidrigt ut får jag väl fortsätta klippa helt enkelt. :p

Frokennorlin: Bild ska det absolut bli! :laugh:

Fjordtokan: Som andra har sagt, hennes täcken sitter okej (men såklart inte helt perfekt, då hade hon inte fått skav som klippt heller). Tror inte hon får låsningar i bogarna av sina täcken, sen jag vill ju ändå ha täcke så lite som möjligt :laugh:

Vill man så går det är min egen erfarenhet. Det kräver tid och många provningar.
Det är ju inte bara det att det blir skav, risken finns ju att hästen får låsningar i bogarna också.

Av oändligt många täcken i olika storlekar, modeller osv jag testade på min häst under dom 9 åren jag hade honom, så fick han skav på bogen av allihopa. Det enda som hjälpte var bh. Han hade hög manke och kort bog, täcken med hel hals var det som funkade bäst, men det kunde han knappast ha året om.

Jag har en vän som haft liknande problem. Hon lessnade på att klippa hästen i alla möjliga "fula" klippningar så hon klippte en filtklippning men lämnade päls i två stora blommor, en på varje bog. OM ni förstår hur jag menar?? Då hade hon en blomma av päls på bogen så hästen slapp skav från täcket..Det såg lite sött ut...:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 499
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 582
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 936
Senast: 13579vas
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
845
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈