Klippning och trimning av dvärgschnauzer???

Z

Zingoh

Har en dvärgschnauzer på snart 4 månader och nu undrar jag när dom ska klippas/trimmas första gången???? Har hört olika från uppfödaren, böcker och annat... Vad ska man tro på?:confused:
Mycket tacksam för svar! ;)

Sv: Klippning och trimning av dvärgschnauzer???

När min dvärgis trimmades första gången var hon 6-7 månader, men då var hon väldigt långhårig. Jag skulle tro 5-6 månader är lagom.

Vid 9 veckor tycker jag att det är dags för trimmning första gången.
Senare än 4 månader ska man inte vänta. Ju snabbare man gör det ju tidigare får man fram pälsen på dem.

Vid 9 veckor tycker jag att det är dags för trimmning första gången.
Senare än 4 månader ska man inte vänta. Ju snabbare man gör det ju tidigare får man fram pälsen på dem.

Håller absolut med! Min DS var ca 9 veckor första gången han blev trimmad.

TS: Glöm inte att använda underullskniven en gång i veckan för att få bukt med underullen :)!

Absolut, ju tidigare desto bättre! Blir bara jobbigare om man väntar länge. Sen är det ju olika hur fort pälsen växer, men så fort dom börjar bli lurviga är det bara o trimma!

sen är de redan sagt, kamma bort underullen en gång i veckan.

Senast vid 4 månders ålder och vad du än gör klipp inte!
Utan trimma istället. Du kan beställa kamningsbroshyren från dvärgschnauzeringen för 20:- där står mycket nyttigt.

Tack så jättemycket för alla svar, då är det verkligen dags för lilltjejen att bli trimmad! :)

Anledningen till att du inte ska klippa är att pälsen tappar strukturen och blir omöjlig att trimma sedan. För att inte tala om att den tappar funktionen att vara smuts och vattenavstötande. Trimma från 4 månaden och se till att underullskamma som det är sagt.

*KL*
Jag lånar tråden då jag också är behov av lite trimningstips!
Jag kan alltid fråga mina föräldrar då de själva har en DS som mamma själv friserar men då han är en överhöjdare och inte ett uställningsexemplar så helrakas han ibland. I övrigt klipps han prydligt och enligt regelboken och ser ut som en DS trots på tok för mjuk päls på kroppen. MEN han fryser ALDRIG och har inga andra problem pga. rakning. Mamma har dessutom ett formulär med trimningsanvisningar men hon bor i Borås och jag i Örebro, så nu frågar jag er kunniga bukefalister!

Min kille har nu hunnit bli 16 veckor och JÄTTE lurvig, men ack såå SÖT! :love: Jag borstar honom varje dag och han har nu slutat att bita i kardan. :angel: Jag har en Coat King, kan man använda den på en valp, eller tar man bort "fel" hår då? Någon nämnde att man kunde börja trimma sin valp redan vid 9 veckors ålder och jag började fundera på om det var hög tid för mig då! Problemet är att han fortfarande är väldigt frusen av sig och om jag ska börja klippa kinder och hals är jag rädd att han börjar frysa ännu mer? Att börja strippa/rycka går ju inte än pga. all ullpäls, men tycker ni ändå att jag ska raka honom fram till och börja forma ögonbryn och skägg?

Tack för tips!

Just det här med att rekomendera underullskammning en gång i veckan är jag lite försiktig med att rekomendera utan att ha tittat på pälsen först. Trimmade en svart dam med en mycket bra sträv päls, tyvärr hade hon sämre underull. Resultatet av att hon skrapades varje vecka blev då att hon blev jätteful med kala fläckar när hon var färdig.

Min kille har nu hunnit bli 16 veckor och JÄTTE lurvig, men ack såå SÖT! :love: Jag borstar honom varje dag och han har nu slutat att bita i kardan. :angel: Jag har en Coat King, kan man använda den på en valp, eller tar man bort "fel" hår då? Någon nämnde att man kunde börja trimma sin valp redan vid 9 veckors ålder och jag började fundera på om det var hög tid för mig då! Problemet är att han fortfarande är väldigt frusen av sig och om jag ska börja klippa kinder och hals är jag rädd att han börjar frysa ännu mer? Att börja strippa/rycka går ju inte än pga. all ullpäls, men tycker ni ändå att jag ska raka honom fram till och börja forma ögonbryn och skägg?

Tack för tips!

Bra att du borstar honom varje dag så han vänjer sig vid den dagliga behandlingen. Använd aldrig en coatking på honom! Vissa kallar den lite humoristiskt för "coatkiller", detta eftersom den skär av hår istället för att rycka bort dem. Om han har så mycket ull att du inte kan trimma honom måste du underullskamma. Mars har en bra för "nybörjare", annars föredrar jag Mvlellan, men de är lite lättare att använda fel. Klipp honom absolut inte på kroppen med maskin!

*KL*
Att börja strippa/rycka går ju inte än pga. all ullpäls, men tycker ni ändå att jag ska raka honom fram till och börja forma ögonbryn och skägg?

Det är ju valppälsen du ska rycka bort. Den sträva pälsen kommer inte fram förän du ryckt av valppälsen. Så det är bara att börja. Har du aldrig trimmat innan tycker jag att du ska lämna till uppfödaren iaf första gångerna så du får fram rätt linjer och övergångar.

Jag tycker att du ska trimma hela hunden, ja även raka framtill. Du får sätta på din valpis ett täcke när ni går ut.

Senast ändrad:

*KL*

Tack för tips!

Släng din coat king den tar (nästan) alltid bort "fel" hår !! Förstår inte varför en del uppfödare rekomenderar den. I vissa händer kan reultatet bli bra, men i större delen av fallen så används den fel och skär av pälsen.

Det är den ulliga valppälsen som du SKA trimma bort. Du kan kamma underull med en underullskam först så underlättar du trimmningen. Det är ju inte mycket du ska raka så det tycker jag nog du kan. Sätt på han ett litet täcke om han fryser.

Är valpen 16 v och aldrig ens putsad? Jag tycker att det är en självklarhet att man som uppfödare av trimras levererar valpen nyputsad!

Så ja, det är verkligen dags för både putsning och ryckning!

Varför inte gå till en duktig diplomerad hundfrisör som kan trimma om uppfödaren inte kan hjälpa? Anledningen till att det kan bli kala fläckar är att man väntar för länge mellan trimningarna och hunden hinner inte få flera lager av päls. Man ska absolut inte klippa hunden.

Tack för alla svar!! :bow:
Jag trodde faktiskt inte att man skulle ge sig på pälsen såå tidigt som när valpen bara är 9 veckor, men nu vet jag bättre! :) Kan ju dessutom erkänna..att jag nog låtit bli för att jag tycker att han är gullig såhär..ser ut som om man precis tagit ut honom från torktumlaren.¨:o

Skälet till att jag inte vill lämna in honom och få proffesionell hjälp är nog mest för att jag tycker det är roligt att klippa och frisera själv. Om det nu blir så snyggt..vet jag inte..men man får väl lära sig! :) Ska ta itu med honom i kväll så kanske (om ja törs) lägger jag upp lite bilder på resultatet!

Coat Kingen har jag inte använt då jag hade samma uppfattning som er. Men har också hört att många rekomenderar den.

Drog lite i ullpälsen och jaaa..den släpper...vilket jag inte trodde den skulle göra.. Har mammas hund här på lån en vecka så ska kika på honom och försöka få till rätt linjer.

Oj,oj kanske kommer vi att skämmas när vi är klara, men det är väl värt ett försök, ser fram emot det och förhoppningsvis blir det inte katastrof. Täcke har vi redan men han kan fortfarande tycka det är lite kyligt. Men kanske snabbar en trimning på den "riktiga" pälsen så att han får tätare och varmare päls!

Tack åter igen för alla tips, så får vi väl se hur resultatet blir! :crazy:

Vill ni så får ni gärna lägga ut lite bilder på hur ni har trimmat era schnauzrar, så kan jag få ännu lite mer kött på benen!

Ett bra tips är att köpa en trimhandbok! :idea: (Rasklubben brukar kunna ha till försäljning) Där finns det pedagogiska beskrivningar och ritningar där man ser hur linjerna ska vara osv.

Hör med uppfödaren om h*n ordnar trimträffar/kurser! Då får man lära sig själv att trimma, och lära sig linjerna. Dessutom är de väldigt roligt att vara på sånna, att träffa en massa annat schnauzerfolk!

och sen ang. knivar, jag har fått köpa genom uppfödaren som köpte dom av någon tillverkare i danmark, svinbra! visserligen kostar dom nog lite mer men dom håller! men nu är de så att hon slutat köpa in dom, nån som vet vars man kan få tag i dom? det står "larsen", men jag har inte hittat såndana nånstans i sverige?

Leia nytrimmad:
IMG_0544.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
765
Senast: cassina
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
941
Senast: Rumpnissen
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 714
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka