Klippning och trimning av dvärgschnauzer???

Sv: Klippning och trimning av dvärgschnauzer???

Åh vad fin din Leia är! :love: Riktigt så prydlig blev ju inte min frisering direkt...:crazy:

Började med att försöka få bort så mycket av lurvpälsen som möjligt..(eller snarare så mycket som jag orkade med) då låg han still som ett ljus och väntade på godispauserna. :d När jag sedan plockade fram klippmaskinen så var han inte lika nöjd. Trots att både jag och sambon berömde, belönade och kliade visade han att han absolut INTE tänkte vara still en sekund. Så ja..rakningen blev som den blev, dessutom tror jag att jag ska använda ett skär som inte går riktigt så djupt nästa gång, det här blev nog lite väl bra, men det växer ju ut som tur var! Då rakningen inte var så populär avslutade jag efter det och fortsatte med lite finjusteringar med sax idag. Kunde inte riktigt bestämma mig hur jag ville ha hans ögonbryn, för visst kan man antingen V-klippa mellan ögonen eller låta det vara?

Vet inte om jag vågar lägga upp några kort, det var ju första friseringen för mig så ni får ha lite överseende och ge mig lite tips! Är väl medveten om att han fortfarande är en liten lurv, jag orkade helt enkelt inte rycka mer, får ta det lite pö om pö! Han ser väl iaf. lite mer ut som en dvärgschnauzer nu efteråt?

Något annat som var lite roligt var att hans öron nu har blivit så lätta att de knappt ligger ner, utan flaxar nu omkring så att det ser ut som om han snart ska flyga iväg. :)

Före:
IMG_1932.jpg

IMG_1924.jpg

Efter:
IMG_1944.jpg

IMG_1953.jpg

Jag tycker att det blev snyggt!

Vågar knappt erkänna att Izor inte trimmas som han ska utan mamma donar med hans päls på egen hand, just nu är han en aningen långhårig.
Det enda uppfödaren har sagt om våra försök till trimning är att vi absolut inte får klippa hans skägg, för det är jättefint (så där ser man).

Vad fint det blev :bump::bump: Så duktiga så, och ja, han ser betydligt mer ut som en schnauzer nu än innan, stooor skillnad!

Mycket bättre än innan! Men svårt att se när han ligger ner. Man kan välja om man vill ha luggen delad eller hel. De flesta ds har delad lugg av ngn anledning. Det du ska tänka på när du friserar luggen är att den börjar precis vid de två knölarna så att skallen blir plan. Väljer du delad lugg så ska du plocka håret mellan, inte klippa. När du formar luggen så lägg saxen precis där ögat börjar och klipp rakt fram. Sen kan du forma det som är framför ögat.

De där öronen skulle jag tejpa/limma snarast!

Varifrån kommer din dvärg?

Ok men då ska jag tänka på det när jag tar itu med luggen. Redan nu ser man ju hans ögon mycket bättre vilket är bra då man tydligare kan se om man har kontakt med honom.

Jo borde väl tejpa de små öronen, hade nog iofs. ändå inte tänkt att använda honom till utställning men det är ju klart snyggast om de ligger som de ska. På vår förra schnauzer tejpade vi från ena örat under hakan och till det andra, är det de bästa alternativet eller du pratade om att limma? Inte kan jag väl limma fast öronsnibbarna i tinningarna på honom? :confused: På förra hunden gav tejpningen aldrig något resultat utan hon fick ett "flax-öra".

Det blev mest liggande kort då lille herrn kan "stilla" i liggande position men inte i stående...:smirk:

IMG_1947.jpg

Han kommer från en tjej utanför Göteborg. Efter vad jag förstod så har hon tidigare haft kennel men slutat och det här var hennes första kull på några år. Han har alltså inget kennelnamn utan heter kort och gott Gibson! :)

Senast ändrad:

Jag brukar tejpa men de flesta har gått över till att limma. De använder då vanligt textillim. Men jag tycker att du ska tejpa, är ju finare med korrekta öron, dessutom kanske du vill ställa ngn gång i framtiden och då är det ju dumt om det faller bara på öronen!
Lycka till!

Ja nu har lilleman haft silvertejp i nästan tre timmar från öra till öra. Jag kan lova att jag inte är särskilt populär hos honom nu... efter många ihärdiga försök att klia bort tejpen så tog jag nyss bort den..å tro det eller ej men öronen ligger som klistrade tom. efter bus och lek! Så jag tror faktiskt att vi ska få fason på öronen, så fort vi har kommit in från vår snöpromenad på golfbanan så ska tejpen dit igen! :) Tack för alla tips! :bow:

Måste säga att du gjort ett bra jobb!

Ang öronen så ser det ut som om du inte rakat tillräkligt kort på öronen. Om du rakar de med ett skär på 1mm mothårs på insidan öronen och sen segdra håren inuti öronen med en peang eller pincett. Så lägger sig öronen lättare ner. Sedan kan du masera öronen neråt och sen ev tejpa med. När jag behöver tejpa så använder jag sådan där brun kriurgtejp som man köper på apoteket.
Först sätter jag en bit på var öronsnipp sedan en längre bit under hakan fast i snipparna. Tejpa inte för hårt då finns faktiskt risken att de bara blir värre.

Lycka till:)

Hehe, tack tack. :bow:
Det blev iaf. klart godkänt för att vara första gången. Att raka på öronen kommer inte på fråga...iaf. om Gibson får bestämma..:smirk: Ska ta en dag här framöver och försöka få honom att aceptera klippmaskinen. Det gäller väl bara att öva, öva och öva med massor med fjäsk, godis och beröm. Ska även passa på att försöka få bort ytterligare lite hår lite var stans, han ser fortfarande lite väl lurvig ut. Han har i natt sovit med silvertejp, och idag ligger öronen ner som aldrig förr. :) Om han sover med tejp någon eller några dagar till så tror jag faktiskt att de kommer förbli snyggt liggande. :)

Tack alla för tips och komentarer! :bow:

Att raka på öronen kommer inte på fråga...iaf. om Gibson får bestämma..:smirk: Ska ta en dag här framöver och försöka få honom att aceptera klippmaskinen.

Det är därför man ska putsa/trimma valpar redan vid 5-6 v ålder. Då vänjer dom sig tidigt vid trimbord och maskinen osv. Och en femveckorsvalp är betydligt mer lättmanövrerad än en fyramånaders vilde.. ;)

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
765
Senast: cassina
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
941
Senast: Rumpnissen
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka