Klippning Islandshäst!

Sv: Klippning Islandshäst!

Jag spårklipper liknanade det du gör om det är det som syns på andra uppdateringstråden och använder aldrig täcke.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

kl

Får jag fråga er om råd?
Ni som har lurviga islandshästar, hur ska man egentligen tänka med klippningen? :crazy: "Min" islandshäst svettas överallt utom på rumpan och behöver således klippas. Men om man klipper t.ex. halvklippning, hur gör man då med täcke? Det klippta behöver ju täcke, men det känns konstigt att lägga ett varmt täcke på allt ludd som redan finns på ryggen på hästen?
Helklippning bara för att kunna täcka känns också kontraproduktivt... Bara klippa en liten "ventil" framme på halsen och bogen, så hästen kan gå otäckad, kommer tyvärr inte att räcka.

Hästen har jättetät päls, har fri tillgång på hö dagtid och står på box (kallstall som dock håller plusgrader utom möjligen när det är riktigt kallt). Hur sjutton gör man?
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Jag halvklippte "min" förra islandshäst flera vintrar, och hon gick utan täcke om hon var torr och det inte var nederbörd eller väldigt kallt. Var hon varm eller svettig efter ridningen och det var kallt ute fick hon gå med ett tunnare vintertäcke (fleecefodrat, ca 100-200 g). Jag upplevde inte att hon blev för varm på de lurviga partierna när hon gick med täcke, men så gick hon inte heller med täcke hela vintern.
Så om du tycker att halvklippning känns som rätt alternativ för dig och hästen så tycker jag inte att du ska oroa dig för täckningen. Hästen kan troligtvis gå utan täcke ganska långt fram i höst/vinter, så länge det inte är mkt nederbörd, blåst eller väldigt kallt :)
Ett tips är också att spara ca 7 - 10 cm under mankammen, och inte klippa alldeles i linje med mankammen. Det stoppar regn och snö i viss mån från att landa på de nakna partierna.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Det är inte det klippta som behöver täcke utan det beror på hur hästens totala värmeavgång ser ut.

Tex är den för varm oklippt. Du klipper lite och den håller sig lagom varm = inget täcke. Du behöver klippa mer för att den ska vara lagom vid ridning och då kanske den blir kall i hage/stall - då behöver den täcke.

Det gäller så länge du börjar klippa typ spårklippning och inte enbart uppe på ryggen tex (som är känslig) :-P
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Tack för era svar och tips båda två! :)
Då får det bli halvklippning och förhoppningsvis inte täcke annat än vid jättekallt eller nederbörd :)
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Jag har ju klippt min häst som du har gjort, hela halsen bogen, under magen, snett streck.
Jag tycker det känns som om hon ska frysa och fattar inte hur dom inte kan frysa, det är ju mycket päls som är bortklippt..
Tycker det känns bättre att lägga på ett täcke än att låta bli..
Dom blir ju stel och sånt när dom blir kall också.
Hon har gått otäckad förutom när hon svettas eller när det regnat eller när det snöande litegrann för första gången som försvann snabbt.
Men imorse när jag skulle ta ut dom vid halv åtta var det 5- och då tog jag på ett 200 g täcke.. även fast det bara var någon grad kallare än det brukar vara den tiden nu.
Är så rädd att hon ska frysa..
Jag har köpt ett 200 g täcke, eftersom jag troligen ska klippa henne en gång till senare i vinter.
Hela magen och bröstet är ju bart och det borde vara kallt..
Vet inte hur jag ska göra, om jag bara ska ha täcke när det regnar/snöar, när hon är svettig eller väldigt kallt, eller hela tiden när jag klipper henne igen om jag gör det.
Eller om jag ska ha hela tiden nu, jag besvärars inte av att hon har täcke som många andra verkar göra, så finns det någon nackdel egentligen?
Vad menar ni för tempratur när ni säger riktigt kallt?
 
Sv: Klippning Islandshäst!

hon går ute typ 06.00 till 21.00 varje dag, på nätterna står hon i kallstall och hon får utportionerat höi slow feedingnät.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Om du lägger på ett täcke trots att hon har fullt lång päls på ryggen/rumpan/länd så hindrar du pälsens naturliga funktion och har man otur börjar hästen frysa pga det (beroende på vad det är för täcke.)
Hästen fryser inte om den är halvklippt efter dom "känsliga" ställena på hästen är täckta med päls.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Lite kl

Många hästar i mitt stall halvklipps och ingen har täcke på vintern för att de fryser. Bara för att de blir leriga när det är den perioden, dvs kanske nån häst.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Jag skulle ha täcke på, mest för att slippa behöva borsta en lerig häst varje dag.
Det har jag inte tid med, man kan ju ha ett tunt fodrat regntäcke, finns ju de med typ bara en bomullssida under så det är tunnare än fleecefodrat täcke.

Att hästar skulle börja frysa för att de har ett täcke på sig om de är klippta lite eller oklippta har jag aldrig varit med om.
I mitt stall är typ alla hbl oklippta och alla har täcken på sig och ingen fryser under sina täcken. Vi har ca 60 inhyrda totalt på gården

Det är snarare tvärtom en häst med tjock päls som har FÖR tjocka täcken på sig kommer bli svettig och den kan få värmeutslag till slut!
Nu snackar vi flera 100 grams täcken på oklippta isisar.


Jag har min helrakad för det är smidigaste för min del, hon torkar på 2 röda och jag slipper hålla på och vänta med att hon ska torka.


Jag har haft henne klippt både helt och så som du har nu på lösdrift,
När jag hade som du hade jag inge täcke.
Då var jag mellan 2 jobb som de så fint heter och hade all tid i världen att borsta en lerig häst:D

Så här rakade jag henne då hon gick utan täcke och hon frös inget trots att det var -30 grader
Pa_stallangen_efter_ridturen_idag.jpg
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Men det är väl om man har ett ofodrat täcke vid minusgrader som pälsen ej kan resa sig och hästen börjar frysa? Eller kan det börja frysa om det är foder också?
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Poängen är väl att pälsen inte kan göra sitt jobb om man lägger på ett täcke. Spela roll vad det är för väder eller typ av täcke. Och att jämföra ett halvblods päls med en islandshäst med vinterpäls, kom igen ..
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Mina är närapå helklippta har lite kvar på rygg och länd och går med 100g, har varit och känt på dem när det varit som kallast under natten (jobbar knasiga tider så har kunnat åka efter jobbet och känt på dem), typ några minusgrader och de har varit varma och goa under så 200g på den klippningen du har lär inte behövas. Mina har 300 som varmast under vintern.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Men det är väl om man har ett ofodrat täcke vid minusgrader som pälsen ej kan resa sig och hästen börjar frysa? Eller kan det börja frysa om det är foder också?

Självklart kan hästen börja frysa även om den har fodrat täcke oavsett om det är pluss eller minusgrader, men det är som du säger att ett täcke kan trycka ihophårremmen och göra det kallare för hästen än om den varit naken.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Hej igen!
Nu har jag klippt min pålla för andra gången, halvklippning igen.
Jag har ju skaffat ett 200 g täcke som jag tänker ha på henne när det behövs.
Dock har jag nu den första veckan haft på henne täcket trots att det varit bara några få minus och flera dagar några plusgrader.
Hon är varm under täcket och det tyder ju på att hon är för "varmt klädd" dom ska ju vara sval.
Inatt lämnade jag henne utan (stallet lika kallt som ute)
Vaer tycker ni ska dra gränsen om hon behöver eller inte? jag ska ju gå efter sund förnuft och magkänsla men vad tror ni på ett ungefär?
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Mina närapå helklippta går med 100-150g till ca -10. Hat noga koll och de fryser inte :), men det är ju individuellt.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

kl

Jag tror bilden ska fungera :)

1417593_10151766977042029_1151936997_o.jpg


Den främre är min, tycker det är ganska lagom klippning på lösdrift.
 
Senast ändrad:
Sv: Klippning Islandshäst!

Hur har du avslutat denna klippningen bak på rumpan/låren vid svansen? Funderar på att göra nåt liknande på min istället för mina vanliga "halvklippningar" men funderar på hur man avslutar det snyggast?

Skicka mig ditt mobil nr i ett PM, nu är pålle nyklippt igen så jag kan fota (men inte lägga upp på internet) om du vill ha bilder :)
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Hur många grader ska det vara innan jag sätter på henne täcke?
HalvKlippte henne som sagt för andra gången för nån vecka sedan.
Hittills har jag övertäcka henne..
Jag har ett 200 g täcke!
Hon får på sig det när det snöar/regnar men hur kallt klarar hon sig om det bara är kallt??
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
476
Senast: Emma-pemma
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 590
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2
Svar
30
· Visningar
2 996
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp