Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Får man slänga in en fråga till er alla?
Hur upplever ni att det funkar att helklippa om man har hästen i box under kvällen/natten, vindskydd i hagen (och täcken såklart), men inte tillgång till ridhus?
Funderar på att helklippa min nu i sept, och sedan en gång till när han ska sättas igång efter vilan (det blir nog i början av december). Vi har en liten och många fina ridvägar, men inget ridhus. Har ni ländtäcke på under hela ritten om det är många minusgrader?
Tack för svaret! Du tyckte alltså att det funkade bra?
Men som sagt, jag helklipper nu (imorgon eller torsdag) och så avvaktar jag lite inför nästa klippning
Tycker det är härligt att se hur busiga o lyckliga hästarna blir som nyklippta, plötsligt så orkar de röra sig lixom! (bilden på fuxen e oxå från dagen efter klippning, 14april iår)
Jag vet inte om jag är hönsig men nu efter jag har klippt henne så har jag haft fleecetäcke +ofodrat regntäcke på henne så nästan varje natt och även nån dag.
Sen har jag haft bara regntäcket när det regnar.
Det känns som hon ska frysa med en stor del av kroppen rakad och dessutom nyrakad.
Jag bor i Västernorrland och nu är det ungefär 6 grader och uppåt på dagarna kanske, variera ju mycket.
På nätterna är det ungefär -3 till +3 just nu.
Och vi har inte stallat in dom en och dom går ute om nätterna.
Tror det är mest jag som fryser men endå, hon svettas ju inte med täcket..
Dom får bara ca 3 kg hö var per dygn och har gräs i hagen.
Men den modell jag oftast klipper om våren på mina andra hästar är filtklippning, jag lämnar helst en lapp över rygg o länd. En väldigt praktisk klippning där man visserligen måste täcka som om den vore helklippt men man slipper oroa sig för kall länd o korsförlamning...
Tycker det är härligt att se hur busiga o lyckliga hästarna blir som nyklippta, plötsligt så orkar de röra sig lixom! (bilden på fuxen e oxå från dagen efter klippning, 14april iår)
Jag var jättenöjd! Jag helklippte ju för att hästens sadel glider fram så fruktansvärt på lång vinterpäls, sadeln slutade genast glida och så fina muskler hon byggde över rygg o manke den vintern! Det kliar i fingrarna att helklippa iår igen men jag har bestämt ge vintervila nov-dec iår och funderar på om det är vettigt att ha en vintervila-häst med full täckesmundering? Men såklart vi skall ju rida o träna framtill nov oxå...