Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Fast jag tror jag skulle först vänja den vid själva maskinen och sen prova och sätta på den efter en stund och se vad som händer...mer kan man väl inte göra...eller??
Vi har en 8-årig ponny (beter sig som unghäst) som aldrig hade blivit klipp och den bara stod som ett ljus fast ägarna trodde hon skulle flyga upp i luften, vet dock inte hur de gick till väga eftersom jag kom senare...
Så det blir väl mest en överaskning på hur hästen kommer att reagera
Min ponny hade aldrig blivit klippt innan. Hade en van tjej som klippte henne o hon tog det jättelugnt o hade först på maskinen en bit o från och drog den över kroppen avstängd innan hon hade på den o började klippa på bogen, ett lätt ställe som varken var för nära huvudet eller för långt bort. Funkade kanon. Klippte inte benen första gången och tog huvudet sist då hade pållan vant sig.
När jag klipper unghäst brukar jag köra igång maskinen en stund och låta hästen vänja sig vid ljudet. Sen stänger jag av den och drar den lite fram och tillbaka över hästen. Låter hästen nosa på den konstiga apparaten. Kör igång den igen och bara håller den ifrån hästen, låter hästen nosa lite på den när den är igång (inte på skären dock), drar den över hästen igen (utan att klippa) för att den ska få känna på vibrationerna lite och ser hur den reagerar (inte så snyggt om man bara får klippa lite). När hästen är lugn med detta så sätter jag igång klippningen. Tar man det lugnt så brukar det oftast gå bra. Och sen ska man nog inte ge sig in på klippa huvud och sånt första gången.
min pålle har blivit helrakad hela sitt liv på galoppen...
men förra året när jag skulle klippa henne så var det hus i helvete...
pleggade lite, men vad hjälpte det när hästen redan var uppspelt...
sen körde vi brems, höll i 2sekunder, lilla mule "rann" ut från bremsen (j*A skit å ha en ponnymule)...
tillslut, kedja på överläppen (funkar som brems typ men lättare att hålla, lite läskigt dock för de kan bli dåsiga snabbt)...
körde det värsta iaf, inte var hon vacker... tur att man inte är ute å tävlar/tränar (då iaf)
i år ska jag köpa en egen maskin å vänja in... ska raka själv, hur svårt kan det vara? hellre lite randig än att känna sig stressad när någon annan ska raka å vill få det hela överstökat!
Har de inne när jag klipper de andra hästarna så de vänjer sig vid ljudet.
Ställer de sedan i gången, startar klippmaskinen och börjar på halsen, sen klipper jag hästen, svårare är det inte..
Jag klippte min fyråaring första gången för två veckor sedan. Lät maskinen ligga på stallgolvet påslagen och borstade igenom hela hästen. Tog den sedan avstängd och "körde" längs med halsen. Sen var det bara att tuta o köra på riktigt. Jag klippte visserligen bara halsen, och har en häst som i princip aldrig hetsar upp sig över nya ting. Hon blev så fin så! Trots att vi båda var nybörjare...
Beror på vad det är för häst och om jag är ensam eller har hjälp.
Min klipptes första gången som femåring och var ju då inriden och tam och ganska världsvan. Henne band jag upp och klippte helt utan problem. Även huvud och kittliga partier gick hur bra som helst.
Generellt sett så låter jag hästarna lyssna lite på maskinen och så stryker jag med den avslagen över bogen innan jag börjar. Är de rädda och har snabba bakben vill jag helst ha dem sederade. Dels är det en risk för mig att krypa omkring mellan benen på dem om de slår, dels är det så lätt att man nyper dem om de sprätter omkring och det gör ju bara saken värre.
Min 3-åring fick stå i box bredvid när vi klippte en annan häst, mest för att vänja sig lite vid ljudet. Men det verkade inte bekomma henne speciellt så vi ställde upp henne på gången och började klippa. Inga problem alls.
Snart dags att klippa igen. Hon fick hälsa på maskinen igår bara för att se vad som hände men ja, hon bryr sig inte det minsta.
Hästhantering
Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.