Klippning av häst

millan71

Trådstartare
Jag undrar om man kan klippa sin häst nu eller är det för sent på året? Jag ska nämligen flytta hem honom på lördag och nu kommer vi mycket närmare ridhuset och jag kan tro att han kommer att bli jättesvettig därinne. Han har inte jättetjock päls, men han blir svettig ute om det ligger runt 0 och -5 grader. Vi kommer väl att träna där 1-2 ggr i veckan.

Sv: Klippning av häst

millan71 skrev:
Jag undrar om man kan klippa sin häst nu eller är det för sent på året? Jag ska nämligen flytta hem honom på lördag och nu kommer vi mycket närmare ridhuset och jag kan tro att han kommer att bli jättesvettig därinne. Han har inte jättetjock päls, men han blir svettig ute om det ligger runt 0 och -5 grader. Vi kommer väl att träna där 1-2 ggr i veckan.
Ja, det kan du! Jag klippte min för drygt en vecka sen. Det finns dom som klipper hästarna året om av olika orsaker.

//Alice

Förra året klippte jag min häst i feb av olika anledningar och det märktes inte på sommarpälsen, möjligen kunde man knappt urskilja att topparna var "av" och därmed var aningen ljusare på ett ställe. Det var inget som syntes om man inte visste om det dock.

Även jag har nyklippt (medhårs, så det inte blir helt så kort som det kan bli annars)min häst nu och tror inte det är nån fara alls.
Valde dock att hinna göra det nu när det verkar ska vara milt ute ett tag!

ja klippte min för några dagar sedan. sommarpälsen har väl inte börjat komma än så det ska nog gå bra :)

klippte min i fabriari förra året, o hon blev jätte fin redan på våren. Borde inte vara nå problem om din häst inte har några speciella problem med pälssätting.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 896
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar