Klippning av hÄst - hjÄlp!

Sv: Klippning av hÄst - hjÄlp!

TYvärr blev ej klippningen av i söndags då pleggen inte värkte på henne. Så hon var som vanligt och fick panik när vi satte igång maskinen.
Imorgon kommer veterinären, blir tyvärr demosudan.. Bilder kommer upp imorgon!

Hejsan Hoppsan!

Ursäkta ett sent svar men nu är hon min Harmonie äntligen klippt.
jag har haft otroligt mycket den här veckan och därav inte lagt upp bilder på klippningen som var på onsdagen med demosudan.

img_7334_62318537_sys.jpg

Detta är iallafall resultatet.
En annan form av filtklippning då vi var tvungna o få med all svamp

Det känns super! Harmonie trivs också super med att vara klippt!
Vi klippte ju lite högre upp för att hon hade just svampen och redan dagen efter var det skillnad!
På söndag har jag tänkt att bada henne så förhoppningsvis så går de ner ännu mer:)

men det känns super verkligen och trodde inte hon skulle bli så fin som hon är klippt faxtist:):D

Nej det var väldigt fint klippt med tanke på att ni även hade områden som ni "måste" klippa pga svampen -det får du hälsa din klippare att det var riktigt fint med tanke på det, och också klokt, med tanke på att hon är frusen osv som du skrev.

jo som du nu sett - svampen blir det skillnad på direkt, även om det finns päls kvar i närområdet så torkar det upp på ett annat sätt med klippningen nära intill.

Jag har sett vintriga araber, så jag förstår hur nallebjörnig hon blir. så lång och tät päls att fukten stannar kvar och påverkar huden, då blir det regnskållor så som du beskriver.
Fast med lång och tät päls brukar de inte torka ytligt för att hästen inte avger så mycket värme. värmen stannar kvar intill huden. Bara en tanke.
(och när huden och håren närmast hästen är torra borde inte regnskållor dyka upp. jag i och för sig bar sett regnskållor på hästar med tunnare kortare päls som släpper igenom regnet ända intill huden. Det kanske finns andra varianter också?

Harmonie har både tjockt inne täcke och ett antingen mellan tjockt utetäcke.
Om det regnar mycket åker jag ner tidigare så hon slipper att stå i spöregn. Även om det då har gått igenom ute täcket så har aldrig nånsin innetäcket varit blött.

Detta fick hon i sommras redan när hon gick ute dygnet runt utan täcke, då hon redan börjat fälla av någon konstig anledning?
Vad jag kommer ihåg så regnade det inte den dagen hon fick det inte heller dagarna efter lr före. ca 1 ½ vecka imellan.

Liknande trådar

B
Utrustning Jag har aldrig klippt en häst i hela mitt liv. Nästa år funderar jag på att klippa min häst; filtklippning, spårklippning eller...
Svar
6
· Visningar
1 669
Senast: Wippos
·
R
Hästvård hjälp jah har fundering om klippning!? Jag har en maxad D-ponny newforest som e 14år. Nu i vinter blev de inte så mkt tränat så...
Svar
6
· Visningar
1 024
Senast: My Beauty
·
P
Hästvård Imorn ska jag klippa min häst... jag ska klippa allt förutom huvudet, bena och den lilla plattan på ryggen samt 3 kanten vid svansen...
2
Svar
23
· Visningar
1 931
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025