Hjälp med klippning?

Sv: Hjälp med klippning?

*kapar tråden för att slippa skapa ännu en klipp-tråd*

Jag är också klipp-novis och har bara klippt några gånger.. Jag har svårt att få det snyggt när jag klipper bakdelen. Oavsett om jag klipper ner till hasen eller bara ska göra ett "snyggt avslut" på låren, hur får man det att bli snyggt på insidan av bakbenen, och framförallt "skarven" mellan insida och utsida, om man tittar på hästen bakifrån? På utsidan klipper man ju svagt nedåt-bakåt, men hur blir det på insidan för att det ska bli snyggt, det är ju lite svårt att komma åt där ordentligt, åtminstone på min vallack.. :angel:

Är det nån som fattar vad jag svammlar om och som kan komma med några tips? Vid första säsongsklippningen i september så spelade det inte så stor roll, eftersom det inte var så mycket päls, och man inte tänker på pälsen på insidan, men vid omklippningen när herrn mer antagit mammut-utseende är det inte lika snyggt.. ;)

Frågan är kanske lite knasig, men som sagt, jag är novis på det här, så jag hoppas att någon vet vad jag menar och kan tipsa! :)

Jag tycker också att just insidan av låren är lite knepig, men jag brukar bara dra en bra linje på utsidan, sedan göra en linje på insidan så man möter utsidans klippta linje på fram och baksidan, om du förstår:crazy: Sedan brukar det inte synas så mycket där iaf, beroende på hur långt ner man klipper. Jag brukar mjuka ut kantern lite på den linjen på insidan så jag klipper med lite avstånd med maskinen längs kanten där så det inte blir för skarpt och skumt innanför låren och på baksidan. Svårast är det att halvklippa där tycker jag.

Mit svammle ar nog itne till mycket nytta haha...

ni skrev att man ska lägga sladden bakom nacken ? är det inte många hästar som reagerar på det tro ? kan det inte vara bättra att dra den bakom hästen( naturligtvis inte så att den kan fastna eller så i den) bara en fråga :angel:

Ja alltså jag vet inte vad de andra menade, men jag brukar lägga sladden bakom nacken på mig själv och inte hästen. det reagerar de väl inte på. Syftet är ju att sladden inte ska gå från maskinen ner på golvet nära hästen eftersom man riskerar att elchocka ihjäl den stackarn om den trampar på sladden. Då går ju sladden istället upp bakom nacken och en bit ifrån hästen och sedan brukar jag hänga upp resten av sladden i en krok nästan i takhöjd. Aldrg några sladdar nära hästens be på det viset.

vilken fin grimma du har!
det synns inte att det är första gången!

vilken färg brukar skimmlar få när man klipper dem? nån som vet? funderar på att klippa min...

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 837
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 266
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
524
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI