Klippmaskin ifrån Hööks?? Förslag på andra..

Sv: Klippmaskin ifrån Hööks?? Förslag på andra..

*kl*

Appropå Julas klippmaskin och skären.. Är det lönt att slipa skären ens eller det är bara att slänga och köpa nya? När mina gamla blev slöa så köpte jag nya, men sparade de gamla för att eventuellt skicka in båda paren och slipa när det är dags, men är det lönt? Är det nån som har slipat - blir det bra? Det är ju ingen jättehög kvalitet direkt så jag antar att man inte kan slipa dem många ggr, men går det att slipa dem en gång? Skären är ju förhållandevis billiga men det är ändå 270 spänn och kan man slipa för 100 så är det ju billigare, men blir det inte bra kan man ju låta bli! :p
 
Sv: Klippmaskin ifrån Hööks?? Förslag på andra..

En omgång skär brukar klara en säsong på jobbet och det innebär runt hundra nötkreatur och en och annan häst.
Det som dödar skär är grus, dålig smörjning och för hårt åtdragen skruv.
Det lättaste sättet att justera är att ha maskinen igång och skruva åt tills motorn börjar sacka och sedan släppa lite tills den går lätt.

Vissa djur som har väldigt fjunig päls(fina tunna hår) kan vara svåra att klippa då maskinen har svårt att skära av stråna. Ibland går det bättre om man kör mycket sakta.
 
Sv: Klippmaskin ifrån Hööks?? Förslag på andra..

Min fråga är var slipar man skären? Finns det speciella firmor som gör det?
 
Sv: Klippmaskin ifrån Hööks?? Förslag på andra..

Det kan du knappast anklaga klippmaskinen för...
:)

Jo det kan jag. Den klipper nämligen bara ordentligt när man klipper mothårs. Min alfa deval klipper rent i vilken riktning du än kör maskinen.
 
Sv: Klippmaskin ifrån Hööks?? Förslag på andra..

KL

Kan även en oerfaren nybörjare klippa med Jula-maskinen? Följer det med instruktionsbok? ;)
 
Sv: Klippmaskin ifrån Hööks?? Förslag på andra..

köpte en på jula idag! tycker den låter väldigt mycket men jag har ju tidigare bara klippt med dom här små sakerna!:P
tyckte för övrigt att den var bra klippte bra och så!
dock klippte jag bara under halsen. så som är vanligt på islandshästar!
 
Sv: Klippmaskin ifrån Hööks?? Förslag på andra..

Ja visst går det! Lånade en Jula klippmaskin av en bekant och det gick jätte bra att klippa med den. Jag har aldrig klippt en häst i hela mitt liv tidigare, och ingen av hästarna har heller blivit klippta förut. Klippt några kor, men det kanske inte räknas ;)
 
Sv: Klippmaskin ifrån Hööks?? Förslag på andra..

Kollat så skär och bottendelen sitter rätt? hade samma problem efter jag lånat ut min och visade sig att de satt bottenplattan åt fel håll bara ;)

Har förövrigt den som finns hos Hööks för 3599kr, (http://www.hooks.se/Product.aspx?productid=720403) som jag tycker fungerar super. (:
 
Sv: Klippmaskin ifrån Hööks?? Förslag på andra..

Inhandlade mig igår maskinen ifrån Jula.. Ska bada herr häst på eftermiddagen så ska jag ge mig på en klippning till kvällen. Ska bli intressant..
 
Sv: Klippmaskin ifrån Hööks?? Förslag på andra..

Tänkte faktiskt köpa den från Jula. Har läst så mycket positivt om den och att den verkligen är prisvärd.

Köpte den och försökte klippa min häst idag. Sämsta skit ever.:mad: Klippte lite varierat kort och långt. Lånade en delaval för att kunna klippa klart hela hästen eftersom jag fick ett smärre utbrott efter halva rumpan och vägrade klippa mer med eländet.
Den klippte snabbt o lätt utan problem.

Ska reklamera julamaskinen o köpa en delaval istället.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp