Klippgrejor

Sv: Klippgrejor

Jag är också nybörjare på det där med trimning :crazy: har ganska nyligt skaffat en amerikansk springer spaniel med mycket hår :p
Jag köpte alla möjliga saxar med effileringssaxen är klart bäst! Man kan bara köra in den lite varstans i pälsen och klippa utan att oroa sig för skarpa kanter osv. På frambenen tunnar jag ut ganska mycket, iaf nu när det är vinter eftersom det fastnar så mycket snö. man kan faktiskt nästan helt klippa bort "benlurvet" utan att det ser hackigt och ojämnt ut :idea: :love:
Igår köpte vi en litan rakapparat på H**ks och rakade örona, ett tips är att raka medhårs :o :crazy: Den tar ganska mycket mer när man kör mothårs... :p Så nu har vovven olika öron! :rofl:
Det är svårt, men lite kul att frisera! Det gör ju inget om det blir lite tokigt i början, iaf inte för oss som bor på landet :D (där ingen ser vovven)

Nu är jag inget bra på just päls. Men jag skulle tro att det är underullen som behöver tunnas? På baksidan av frambenen är pälsen så tät och tjock att man knappt kommer in till huden. Men det är inte den fina mjuka pälsen som hon har på bakbenen utan en tjockare ulligare päls.. Svårt att förklara det där

Underullen som lossnar lätt är det enda som kan tas med coatking. Fanorna betår ofta av både täckhår och ull, men där ullen sitter hådare. Till alla ställen där du har lång päls på hunden är effilersaxen bättre, även om coatkingen kan ta en del ull. Risken är stor att pälsen lägger sig på tvären så att du skär av täckhåren annars.

Har fått hjälp av en kompis som vet hur effileringssaxen funkar. Hon ska hjälpa mig nån dag nu i veckan så får vi se om det blir bättre.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 771
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag och sambon har under en längre tid pratat om att skaffa hund och tanken känns mer och mer realistisk. Men jag känner att jag behöver...
Svar
18
· Visningar
2 028
Senast: Nenyah
·
Hundhälsa Eller är den bara selektiv tro?:D Ni med äldre hundar, hur har ni märkt av när hörseln faktiskt börjat bli sämre? Går det på nåt sätt...
Svar
14
· Visningar
5 068
Senast: Lejonelle
·
G
Hundhälsa Min älskade Cerberus har alltid varit väldigt tunn. Som valp var han som valpar är mest, men från att han blev junior så har han varit...
2
Svar
27
· Visningar
4 383
Senast: Galathea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA