Klippgrejor

Hazel

Trådstartare
Ni som klipper och trimmar era hundar vad andvänder ni för något? speciellt intressant om ni har en amerikanska cocker! :love: Någon har pratat om en kam med "knivar i" låter ju jättehemskt när man skriver så men jag har ju en aning om vad det är.. Vad kallas dom? Favoritmärke kanske? Vet att klippmaskiner kostar en hel del, kan man räkna med att man får gå upp i dyrare maskiner för att dom ska hålla alls?

Har massor av frågor men nu fick jag hjärnsläpp :crazy:

Sv: Klippgrejor

Effileringssax heter det och inte alls farligt :)

ooohh nu ska jag leta :) nej jag förstod att den inte var farlig. Men det låter lite halvläskigt när man skriver det. "en kam med knivar i"

Hazel skrev:
ooohh nu ska jag leta :) nej jag förstod att den inte var farlig. Men det låter lite halvläskigt när man skriver det. "en kam med knivar i"

Jo det är klart..;) Det är iaf ett väldigt bra hjälpmedel vid trimning

Menar du effileringssax, eller trimkniv? Trimkniven används flitigt vid trimning och effileringssaxen vid klippning.

Trimkniven kan se ut så här:
img_0321b.jpg

Eller, den som uppfödaren till min hund använder ser mer ut som en trimkniv till hästar.

Här är en ensidig effileringssax:
effilering.JPG

Senast ändrad av en moderator:

Hmm det vet jag inte :confused: ska kolla trimkniv med så kanske jag kan komma på vad jag menar :crazy:

Nu kom det ju bilder med! :)

Jag vet tyvär fortfarande inte vilken jag menar :confused: men vi snackade om det för att tunna ut pälsen

Då är det troligtvis effileringsaxen. För kniven använder man mest för att rycka håret istället. Det finns ensidiga effileringssaxar och dubbelsidiga. De dubbelsidiga tar mindre en de enkelsidiga....

Ok! det är nog en ensidig som behövs om den tar mer i sånna fall.. Kan du förklara lite snabbt hur den ska användas? så man får ett hum?

Doneloge skrev:
Då är det troligtvis effileringsaxen. För kniven använder man mest för att rycka håret istället. Det finns ensidiga effileringssaxar och dubbelsidiga. De dubbelsidiga tar mindre en de enkelsidiga....

Det är väl den dubbelsidiga som tar mer???

Nope, det är det inte, det är den enkelsidiga. Har båda hemma här....

Finns lite info om hur man använder en sådan sax på denna hemsida... http://www.kennel-pinifarinas.se/palsvard.htm. Jag använder min för att ta bort skarpa kanter på öron och runt huvudet, samt benen. Med en ensidig sax är det viktigt att inte nöta länge på samma ställe, då den då klipper som en vanligt sax (klipper bort allt). Med en ensidig sax tycker jag även att det är lättare att råka klippa i skinnet, så om man klipper vid ögonen eller öronen måste man vara extra försiktig. Annars är det bara att klippa som med en vanlig sax. Fördelen är bara att klipper man fel så blir det inga vasa kanter... Är det något mer du undrar över? Har svårt att veta hur mer jag ska beskriva det... :p!

ok.. det är ju lite svårt att förstå när man inte provat själv men jag tror jag fattar. Hunden i fråga har fruktansvärt tät och tjock päls på "baksidan" av frambenen. Vilket gör att det ännu lättare blir tovor. Jag hade själv velat raka ner hela hunden totalt. Men ägaren vill inte det. Så man får göra det bästa av saken.

Okej, jo, då kan du ju klippa längst in vid huden typ och tunna ut kanske. Annars undrar jag om inte det finns lite bättre tortyrinstrument mot tovor... Om du vill få bort det längst in vid huden och tunna allt kan det ju vara lättare att rycka bort det, men jag vet inte om det går på så mjuk päls. Det lär göra mäldigt ont och i sånt fall skulle jag klippa det.

Hittils har jag rakat bort de tovor som är värst. Försökt ta det "på ytan" så att det inte blir en kal fläck. Men när det växer ut igen är det ju fortfarande lika tjockt och då bildas de lätt nya tovor.

Det kan också funka att kamma igenom benhåren med en trimkniv. den tar då med sig ullen, det är ju den som tovar sig mest. Att kamma ur ullen är bra över hela hunden för att "lätta upp" pälsen så den inte blir så tät.
Finns också ett verktyg som kallas coatking, en slags "kratta" med små "knivar". Den tar också ullen men kan vara lättare att hantera pga krattmodellen. Alla gillar dock inte den då den kan skära väl mycket och pälsen kan bli för vågig. Men rätt använd och med rätt dimension är den suverän.

Sånn där kratta har jag nog hemma tror jag. Den är rätt bra, men när jag köpte den sa de att jag kunde trimma hela hunden med den. Detta var inte riktigt fallet. Han såg väldigt lustig ut, då den sträva pälsen bara blev längre och längre och ullen försvann... Men om man klipper och använder den blir det bra...

nu har jag fått massor av bra tips! Frågan är vilket man ska prova? Effileringssaxen verkar ju vara vanligast?

Kollade coatking och den verkar ju onekligen intressant! kanske lite lättare att använda än effileringssaxen? iaf om man inte kan sånt här. Undrar om det inte är lätt att man tar för mycket bara?

Coatking och effileringssax används för olika ändamål. Coatkingen är till för att få bort all underull, medan effilersaxen är för att korta/tunna ur täckhåren. Har man coatking kan man skippa trimkniven, men effilersaxen behövs alltid för att klippa ihop rakat och orakat.

Effilersaxen är inte svår att använda. Klipp och borsta ur. I början, innan du vet vad du håller på med, tar du ett borstag efter varje saxtag. Då slipper du upptäcka att du har klippt för mycket. Så länge du flyttar saxen för varje nytt klipp, och klipper i hårens riktning, är det svårt att göra fel. Mothårs ger större effekt än medhårs, och det absolut viktigaste är att du aldrig klipper tvärs över.

Coatkingen är det f.ö viktigt att man drar medhårs och inte tvärs över. Så länge man drar medhårs tar den endast med sig underullen, men går du på tvärsen skär den av täckhåren.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 771
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag och sambon har under en längre tid pratat om att skaffa hund och tanken känns mer och mer realistisk. Men jag känner att jag behöver...
Svar
18
· Visningar
2 028
Senast: Nenyah
·
Hundhälsa Eller är den bara selektiv tro?:D Ni med äldre hundar, hur har ni märkt av när hörseln faktiskt börjat bli sämre? Går det på nåt sätt...
Svar
14
· Visningar
5 068
Senast: Lejonelle
·
G
Hundhälsa Min älskade Cerberus har alltid varit väldigt tunn. Som valp var han som valpar är mest, men från att han blev junior så har han varit...
2
Svar
27
· Visningar
4 383
Senast: Galathea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar