• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Cheeky_nicke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 126
C

Cheeky_nicke

Hade en väldans diskotion (Stavning) med min ridlärare!
Kan man klippa hästen nu i januari eller är de försent ?

I en bok jag läst står de att man inte ska klippa senare än sista veckan i januari.

Jag har klippt mina hästar varje år i januari och inget har märkts på pälsen.
Men hon sa *Jag skulle inte klippa min häst nu - Jag sa "Men de är ju inte din häst du ska klippa de är ju min" :(

Hon ska nämligen hjälpa mej att klippa han då han är lite nervös när klippmaskinen kommer fram. (2:a gången jag klipper han nu i vinter)

Men är de försent elr, påverkar de sommarpälsen om jag klipper han nu?

Sv: Klippa?

Jag skiljer på om det är första gången man klipper för året eller inte.

Jag brukar alltid undvika att klippa sent på året om jag inte klippt förut. Har de gått med päls hela vintern så blir det en väldigt stor omställning att bli av med all sin päls när det är som kallast. Så själv skulle jag låtit bli att klippa i januari av den anledningen om det inte var riktigt akut.

Men om jag har klippt regelbundet under säsongen så fortsätter jag oftast ända till runt mars-månad. Min häst blir aldrig någonsin ful i pälsen utav det. Tvärtom. Sommarpälsen blir ännu finare tycker jag.

Däremot vet jag personer i min närhet som påstår att deras hästar har fått pälsen förstörd när de klippt försent (tidigt) på året.

Ja just ja! Jag har ju förresten sett en häst en gång som var hemskt ful i pälsen pga sen klippning. Det var en häst i stallet som kom från Norrland mitt under sommaren. Hon såg nästan parasitangripen ut (men det var solklart pga klippningen).

Men om du har klippt sent på året förut så vet du ju att din häst inte tillhör den skaran av hästar som blir fula utav sen klippning.

Jag klippte förra veckan! Jag klipper hästarna när de är långhåriga vare sig det är januari, september eller april.
Men jag har hört att sommarpälsen blir förstörd om man klipper i januari. Men som sagt inget som jag bryr mig om eller har märkt av.

Jag skiljer på om det är första gången man klipper för året eller inte.

Jag brukar alltid undvika att klippa sent på året om jag inte klippt förut. Har de gått med päls hela vintern så blir det en väldigt stor omställning att bli av med all sin päls när det är som kallast. Så själv skulle jag låtit bli att klippa i januari av den anledningen om det inte var riktigt akut.

Men om jag har klippt regelbundet under säsongen så fortsätter jag oftast ända till runt mars-månad. Min häst blir aldrig någonsin ful i pälsen utav det. Tvärtom. Sommarpälsen blir ännu finare tycker jag.

Däremot vet jag personer i min närhet som påstår att deras hästar har fått pälsen förstörd när de klippt försent (tidigt) på året.

Ja just ja! Jag har ju förresten sett en häst en gång som var hemskt ful i pälsen pga sen klippning. Det var en häst i stallet som kom från Norrland mitt under sommaren. Hon såg nästan parasitangripen ut (men det var solklart pga klippningen).

Men om du har klippt sent på året förut så vet du ju att din häst inte tillhör den skaran av hästar som blir fula utav sen klippning.

Tack för ett väldigt bra svar!
Jag bara haft Denna hästen i 4 månader. Så jag klippte han i början av oktober. Så han har ju som sagt inte haft massor päls, så omställningen blir inte särskilt stor!

De är sista gången nu i "vinter" som jag ska klippa han.
Men de jag blev väldigt förvånad över var att hon sa "Ja jag skulle absolut inte klippa min häst nu" Hon sa även att man inte ska klippa dom senare än dec...

Så du tycker att jag kan klippa han en SISTA gång ? ;)

M.V.H

Jag klippte förra veckan! Jag klipper hästarna när de är långhåriga vare sig det är januari, september eller april.
Men jag har hört att sommarpälsen blir förstörd om man klipper i januari. Men som sagt inget som jag bryr mig om eller har märkt av.

BRA! :D Nej jag har heller ALDRIG märkt nånting. Mina hästar får super bra päls även om dom är klippta i januari :)

De var därför jag blev så himla förvånad eftersom hon sa att man skulle klippa dom senast Dec.

Min blev av med pälsen i förrgår.
Var klippt förut (nov) men då bara hals mage ben. Vart så lurvig nu att hon stånkade under ridpassan, så då åkte det av. Denna gången blev hon av med allt.
Klipper alltid en gång i januari och har heller aldrig haft några "men" efter det, tvärt om så får hon en superfin sommar päls.
/rather go naked than ware fur:D

Min blev av med pälsen i förrgår.
Var klippt förut (nov) men då bara hals mage ben. Vart så lurvig nu att hon stånkade under ridpassan, så då åkte det av. Denna gången blev hon av med allt.
Klipper alltid en gång i januari och har heller aldrig haft några "men" efter det, tvärt om så får hon en superfin sommar päls.
/rather go naked than ware fur:D

BRA :D Min är klippt som din var innan och blir helklippt nu!
Ska berätta för henne att dom på buke säger att man kan klippa nu :)

Tala om för henne att det är här alla allvetare/vet/tränare och experter slår pannan blodig mot skärmen!
Ha Ha:p:D:smirk::rofl::devil::cool::devil::devil:

Jag klipper året runt, när hästen har för lång päls och svettas för mkt. Jag anser att det tar för mkt energi vid träning och tävling. sen blir stallmiljön vintertid mkt dålig om hästarna står inne och avdunstar en massa onödig fukt. Klippte bla min tävlingshäst i mitten av Juli, innan Falsterbo, Här nere i skåne var det vissa dagar mkt varmt, 25-30 grader. Hans päls har inte blivit sämre av klippning, tvärt om. Lätt att ryckta, bada, torkar snabbt och som bonus, en Mkt Piggare häst.

Jag klipper min tills han börjar fälla. Har gjort detta i 6 år och aldrig märkt att han har haft problem att sätta sommarpäls...

Bra TACK för alla svar :D När jag skulle visa henne vad de står i boken (Stor hästbok) Så sa hon "Men de står olika i alla böcker"

Hah ;)

Jag har, liksom många andra här, klippt min häst ända in i april om jag tyckte att det behövdes. Märkte aldrig nåt konstigt med sommarpälsen. Har aldrig riktigt förstått det där... då jag aldrig har sett att sommarpälsen på någon häst skulle bli ful av sen klippning.

Sen är det så att det mer korrekta är att säga att man inte ska klippa efter att hästen börjat fälla - dels pga att en del säger att eftersom sommarpälsen börjat växa fram då så kapar man topparna och därmed kan man riskera att den blir ful och dels är det större risk för inflammation i hårsäckarna. Men det är väldigt ovanligt, har jag hört! (och erfarit)
NÄR en häst börjar fälla är väldigt individuellt - så att säga någon speciell månad som gräns är iaf totalt fel. Utan OM du nu vill rätta dig efter denna regel (för den lilla risk som finns med ful sommarpäls eller hårsäcksinflammation) så kan du lugnt göra det fram tills att hästen börjat FÄLLA. ;)

Önskar att folk skulle skaffa sig mer information och vet VARFÖR vissa rekommendationer finns innan de yttrar sig så där bara "man ska aldrig klippa efter årskiftet" bara för att de "hört" det. :cool:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 673
Senast: Efwa
·
Hästvård Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen...
2
Svar
22
· Visningar
2 937
Senast: sthu
·
Hästvård Jag har haft funderingar om att klippa min ponnys päls, dels är den super lång och tjock och för att det verkar vara för varmt för honom...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: Wera
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 357
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka