Klippa trots fällande häst

E

eiwo

Min häst har nu för andra gången på tre månader fått något exemliknande på rumpan/svansroten. Vet. har varit ute och tror att det är någon form av fuktexem, vilket jag också tror eftersom det kommit när han blivit varm/fuktig och inte kunnat torka ordentligt pga av den tjocka pälsen. Har försökt hålla efter och klippa med sax, men uppenbarligen hjälper det inte.

Nu funderar jag på att klippa hela hästen så att han blir av med vinterpälsen en gång för alla. Han fäller nu, men det går långsamt och det blir ju varmare och fuktigare ju närmare sommaren man kommer... Pälsen är fortfarande väldigt tjock och kompakt, han är rakad på halsen sen innan och det är stor skillnad på halsen och övriga kroppen. Har hört att man inte ska klippa en häst som fäller, men aldrig varför. Finns det några risker/nackdelar? Annars vore det ju ett ganska enkelt sätt att försöka slippa exemet...

Tacksam för svar och funderingar!
Sara

Sv: Klippa trots fällande häst

I ett sånt här fall skulle jag definitivt klippa. Hästen mår ju inte bra av all sin päls.
Det som händer när man klipper under fällning är att man riskerar att sommarpälsen inte blir lika blank och fin eftersom man även klipper några mm av den.

Brukar han alltid fälla så sent? Eftersom han har så mycket tjock päls kvar?

Vad är det för ålder på hästen och vilken kondition är han i?

Han brukar fälla ganska sent, han har mycket päls som ska bort så det tar ett tag. Börjar fälla samtidigt som stallkompisarna och man kan borta bort en ICA-kasse med päls varje dag, men det sitter ändå kvar tjock päls länge. Han är 12 år, just nu är han väl inte i den bästa konditionen eftersom han bara skrittas efter en hälta, men vi är ute en timme om dagen och går så lite kondis har han.

Om det bara är skönheten på sommarpälsen man riskerar är det ju inget snack om saken, då blir han klippt!

Hörde nu av stallkompisen att det var större risk för inflammationer i hårsäckarna om man klippte när hästen redan börjat fälla. Stämmer det? Veterinären kommer ut på måndag för att raka bort runt såret och göra rent, jag kommer inte i närheten utan att han försöker sparka trots att ena frambenet hålls uppe... Jag får nog passa på att klippa honom då, när han har lugnande i kroppen ;)

När jag hade mitt irländska sto med 100% ID ;) så fick jag ha henne klippt under sommaren om jag ville träna och tävla. Hon hade större problem oklippt än klippt, fö inga problem med inflammerade hårsäckar.

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 255
Senast: Ise
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 112
Senast: Wenniz
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 505
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Vår gammelponny som får väääldigt mycket päls gick oklippt i vintras. Nu har det varit uppåt 10 plus i en månad och han, till skillnad...
2
Svar
21
· Visningar
4 134
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar