Klippa sporrar på valp

Sv: Klippa sporrar på valp

Hej!
Vi har haft 2 finnspetskullar som har haft sporrar bak som vi tagit bort.. första kullen var rådet att åka till vet innnan de var en vecka o klippa bort dem vilket oxå gjordes när de var bara nån dag, helt utan bedövning o det var helt komplikationsfritt, valparna märkte det knappt o det syntes inte alls var de suttit efter 2 dar..Tiken slickade lite extra i början där oxå

Året efter när vi ringde distrikt stationen så sa man att man reglerna ändrats, nu SKULLE man göra det under full bedövning o det skulle sys. o att man då kunde göra det vid märkning o vaccinering.
Kan säga att DET gör jag aldrig om igen, förutom att det var en helt superklantig vet. som maken fick tala om hur man skulle klippa m.m så blev det alltså bedövning, o syning +att man då fick leverera en valp med bandage....

Nej skulle jag få en kull nån gång till med sporrar som ska bort kommer jag klippa dem direkt när de är nyfödda eftersom jag tycker att det är humanast för hunden
prillan

De flesta hundar i min närhet har haft problem med sporrarna. Sporrarna har någon gång varit i vägen och ställt till problem på båda hundarna jag har haft.

Skulle hellre se att de togs bort med en gång.

:bump:Jag tror att det är förbjudet att ta bort sporrana, det kom när förbjudet för kupering kom till.annars tar man bort dom nästan med en gång med en sterileserad sax. Men om man nu har valpar så bör man ta reda på sådant Mina hundar har sporrarna kvar Rottis Masstif och dom är 7,9:bump: år och har alldrig haft ont av dom.och vi är ute mycket i skogen.

Hmm, nu blir jag fundersam, detta var det som som sas o gjordes, på en inte allt för okänd station:angel:Nu var det alltså 2003. Har det ändrats igen. Jag tycker ju att det var humanast att göra när de var bara nåt dygn?? Vad tycker du?
prillan

Ja det tycker jag men det måste enligt gällande regler göras av vet. Själv sprutar jag en liten kvaddel lokalbedövning först.
PL

Man får som uppfödare i sverige inte längre klippa baksporrarna själv längre, vilket jag tycker är lite synd faktiskt.

Framsporrarna är det ju inga större skaderisker med och de får man ju heller inte ta bort, men baksporrarna hänger ju ofta rätt lösa och dinglande = blir skadade i skogen/på skare etc. så de bör tas bort för att bespara hunden framtida lidande.

Senast ändrad:

*välkommen tillbaka till cybervärlden:rofl:*

Nej jag tycker oxå att det är fel att man inte FÅR klippa dom själva längre, tycker att man borde få göra det om man gör det inom nåt dygn... dels så märks det ju knappt o sen kan man ju disskutera om man verkligen ska ta en valpkull som inte är så gammal ut till en bil o sen in på en praktik med risk för en *massa skit som cirkulerar* som vi då fick göra för flera år sen...

Ja kan hålla med Prillan känner jag.Man vul ju att tiken och kullen får lugn och ro. Någon som vet varför lagen har ändrats? Alltså om det nu inte är smärtsamt och man har rena grejor osv. Måste förekommit ngn form av komplikationer som gjort att man ändrat?

Klart att det känns. Valpar har rätt bra känsel, men ur smittsynpunkt och infektionsrisk etc. så borde det vara bättre att få knipsa dem hemma vid tidig ålder..

Jag tror inte att baksporrarna är ett så stort problem. Jag har inte stött på någon som haft problem av dem trots att de varit jakthundar. Skulle personligen inte rekommendera någon att göra det om hunden inte har problem.

*knapplån*

Av 4 kennlar (inom sshk) som föder upp grosser är det 3 som tar bort baksporrarna på valparna. Det görs av veterinär inom 1-2 dygn. Har förstått det så att veterinärerna gör hembesök, men det kan jag inte svära på..
I den svenska rasstandarden står följande: "I ursprungslandets standard föreskrivs att sporrar skall
tas bort utom i de länder där detta är förbjudet.".

Min hund har sina sporrar bortopererade av veterinär sedan han var valp eftersom de inte har någon nytta av dem.

Men är ju bara att klippa som man klipper klorna, inget speciellt med det ju!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 045
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 117
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 216
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10