Klippa sporrar på valp

G

gtrf

Jag undrar hur ni som haft egna kullar gör med ev sporrar på valparna? Låter ni dem va, klipper ni dem själva och i såfall hur går du til väga eller kontaktar du veterinär som man ska? Verkar finnas många olika varianter på tillvägagångssättet i denna frågan. Jag har själv haft valpar men inte tagit bort dem själv. En jag känner tex anser att de inte finns känsel i dem så hon klipper dem under första levnaddygnet själv, hon anser det mindre smärtsamt för tiken att slippa stressa iväg. Så min fråga till er blir, hur gör ni?

Sv: Klippa sporrar på valp

Mina har alltid haft sporrar. Har aldrig varit några problem. Ska du ta bort dom så gå till en veterinär.

Jag hade aldrig varit med om att man tar bort sporrarna på nyfödda valpar innan jag kom till en slädhunds-kennel i Alaska. Där var det i princip standard på alla hundar att ta sporrarna. De togs bort under de första levnadsdygnen mha en peang som klämdes fast i leden. Sen knipsades sporren snabbt av med fingrarna genom att riva längs kanten av peangen. Tog bara ett par sekunder för varje sporre. Men det bör tilläggas att hundägaren i detta fall var veterinär...

Här i Sverige är det väldigt sällsynt att man gör det. I USA är det däremot väldigt ovanligt att man inte tar bort dom.

Jag anser inte att det behövs alls. Ingen av hundarna som funnits i min närhet har någonsin haft problem med dom.

När vi fick våran första valp för ca 5 år sedan kontaktade vi veterinär för att kolla ifall sporrarna behövde tas bort. Han sa att det inte spelade någon roll, hunden bryr sig inte om de sitter kvar och de gör inte ont. Vi behöll dom kvar.

För att de inte ska fastna och slita av dem i vuxen ålder. Har inte heller egen erfarenhet av detta, men tydligen så är sporrarna ofta ett problem hos t.ex. slädhundar. Och de tycker väl att med tanke på hur lätt ingrepp det är så är det ett bra sätt att förebygga framtida skador.

Enligt mig är det någon gammal förlegad sed. Precis som att man måste ta bort svansen på vissa hundar. (Märk väl att de hundar som slipper kuperas idag används uteslutande som sällskapshundar... Jag vet att det t.ex. finns am.cocker som används i jakt, men det får man ju räkna som ett extremt undantag, även om det nu blev en Sjch för bara ett par år sedan)

Samma sak med sporrarna. Det kanske finns hundar i något visst anvädningsområde som far illa av sina sporrar, men det får ju också räknas som en sådan lite kategori att man får specificera sig till de hundarna och inte anse att det ska gälla generellt för alla hundar.

Både fram och bak.

Vad jag menade med vanligt i USA är dock att dom som alla hundar har fram tas bort. Både på jakthundar, sällskapshundar, utställningshundar osv.

Ah... att det skulle vara olagligt i Sverige kunde jag ju iofs ha listat ut. Det är förklaringen på varför jag aldrig hade hört talats om borttagning av framsporrarna innan jag kom till USA :idea:

När blev det olagligt?

Lånar lite också..
Förr tog man bort sporrarna på schnauzer, varför man gjorde det vet jag inte. Men tror det är som brandgul skriver, en förlegad sed.

Kan jag inte svara på men det har varit olagligt så länge kosmetiska ingrepp vart olagliga, hör inte till undantagen. Kollade själv på förekommen anledning med SJV i mitten av 90-talet.
PL

Kollar man senaste varianten av gällande författning 2007:484 står det faktiskt, sporrar får avlägsnas utan närmare spec. Skall kolla med sjv vad deras tanke är.
PL

Varför hör inte baksporren till kosmetiskt ingrepp?

Därför att baksporrar är en rest som sitter o dinglar på ett sådant sätt att de regelmässigt skadas.
PL

Så anledningen att det är lagligt att ta bort sporrarna bak och inte fram är alltså enbart att de är mer utsatta för skador? För det är ju knappast ett större ingrepp att ta bort framsporrarna förutsatt att valpen är dagsgammal.

Men det är väl ingen idé att försöka förstå bakgrunden till alla lagar i det här landet :smirk:

Ok! Jag bara tänkte, för min äldsta schnauzer har sina sporrar borttagna. Hon är född -97.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 045
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 117
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 216
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10