Klippa/raka hästen nu

E

Egonson

Nordisen har redan fått en del vinterpäls, i går blev hon så svettig att hon fick vitt skum överallt, trots att vi tog det lugnt på ridturen och det var en ganska kort runda (ca 50 minuter, mycket skritt och lugn trav + liten galopp).. Och hon har superkondis och brukar klara en sån runda utan några problem öht.
Okej hon blir alltid svettig men det är inte ofta hon blir SÅ jädrans svettig att det skummar av en normal vardags-ridtur!

Så, vad tror ni om att klippa/raka henne redan nu?
Stör det den naturliga päls-sättnings-cykeln eller är det "ofarligt"?

Förra året väntade vi till oktober, men då var det så regnigt och kallt så hon blev inte så varm. Nu är det ju sommarvärme ute.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klippa/raka hästen nu

Jag ska klippa snart! Är nog ingen fara, jag klipper iof bara under magen och halsen där han svettas mest!

Personligen rekomenderar jag att klippa innan det blivit kallt,(ja, förutsatt att hästen har satt sin vinterpäls då!;)) den pälsen man klipper bort tar ju ett tag för att växa ut en aning igen. Den "aningen" kan göra ganska mycket..
Så klipp du!
Jag ska också klippa ganska tidigt, men än har inte pållen satt nån vidare vinterpäls, han håller på att börja fälla nu..

Ska klippa på torsdag. Bestämde det idag, för hon blev lika svettig nu igen :( Och hon blir så hemskt lat när hon blir sådär varm, inte så konstigt.
Klipper sedan ytterligare två gånger innan hon börjar fälla, typ november/december och februari, hennes päls växer som ogräs!

Jag har redan klippt min ena, och den andra ska klippas till helgen... Jag klipper iofs mina hästar "jämt", året om. Mest för att det är så jobbigt när de svettas som satan, red en gång en häst som svettades så mkt att mina chaps nästan gick att vrida ur ;).
Men mina hästar tränar och tävlar mycket, är inte säker på att jag skulle klippa typ en häst som går i skogen å blir lite svettig på halsen efter långturen med en galopp över en äng...

Men din häst skulle jag nog klippa, tror jag utan att ha sett den...

Vi klippte den ena islänningen för två veckor sedan, en kombination av spår/ jaktklippning kan man säga. Han kom in svettig efter att ha tagit det lugnt i hagen, så det var liksom inget alternativ.

Kommer att klippas om igen så snart det behövs.

Hehe ja mina stövlar är alltid fulla med torkad svett och hår på insidan :crazy: ;)
Ja, vi ska låna hem maskinen i veckan (torsdag).. Man kan ju knappt rida normalt och hästen stackarn blir ju kokvarm i pälsen.

Jag klippte min redan den 15 augusti, och kanske blir det en vända till. Vi får se hur han ser ut i mitten av september. Det är ett halblod, men han är en riktig björn.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 105
Senast: Korven
·
C
Hästvård Sitter lite och funderar på vad som är det bästa att göra inför all vinterpäls som kommer. Klippa eller inte klippa. Det är en...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 712
I
Hästvård Min ponny har redan börjat få tjock päls på halsen. :( och svettas väldigt mkt när hon rids. När ska man raka första gången på...
Svar
7
· Visningar
1 309
Senast: Moniq
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama