Klippa Ponny???

B

bema

Jag har en ponny som jag hade tänkt klippa halsklippning på.jag har alldrigt klippt ponnyn förut så(det är inte jag som ska klippa)därför har jag har några frågor om klippning:
1.Kan man klippa ponnyn i maj
2.Jag vill ha ett hjärta på baken av ponnyn ,ska jag rita ut en mall och sen bara klippa effter den eller???
3.Går det att lägga flug/mygg medel där man har klippt???

SNÄLLA SVARA!!!!/Bema
 
Sv: Klippa Ponny???

Visst kan du klippa ponnyn i maj om det behövs.
Figurer tycker jag är enklast att raka på fri hand.
Det går att spruta flugmedel på det klippta området, men var som vanligt försikting på området där sadeln ligger.
 
Sv: Klippa Ponny???

Har hästen börjat fälla, eller är i slutfasen av fällning skall du även känna till detta.

1. Sommarpälsen kommer att bli skadad, ränder vilket ofta medför att pälsen ser mera matt och tråkig ut.

2. Risken för sk hårsäcksinflammation är väldigt stor om man klipper när hästen fäller, det är mycket jobbigt både för dig och hästen. Hästen får ömsom klåda med vätskande utslag som gör ont, dessa måste rengöras och iböand måste man raka hudrent i dessa områden för att komma år ordentligt.

3. Hästen blir mera insektskänslig om sommarpälsen klipps bort.
 
Sv: Klippa Ponny???

Det är dumt att klippa precis när hästen fäller som mest, har den redan fällt klart och bara har tjock sommarpäls är det väl inga problem, likaså om den inte har börjat fälla än. Annars kan det vara bra att vänta tills den fällt klart.
Men måste du klippa har du ju inget val, oftast går det bra och hästen får fin päls iaf.

Ett tips om du ska klippa mönster är att börja klippa det större än vad du har tänkt att det ska vara så då har lita att ta av om det blir fel. Gör också på båda sidor och se vilket som blir bäst, sen är det ju bara att klippa bort det ena. :idea:

Flugmedel kan man som sagt ha iaf.
 
Sv: Klippa Ponny???

jag ska bara klippa på bogen gör det nått då:confused:
 
Sv: Klippa Ponny???

bema skrev:
jag ska bara klippa på bogen gör det nått då:confused:

Sak samma oavsett vilken klippning man gör, det är i slutändan du som bestämmer. Jag har själv pälshästar och skulle inte ens fundera på en klippning nu, har sett alldeles för mycket som är negativt för att ens skänka tanken. Det finns hästar som vänt på hela sättning/fällning av sommar respektive vinterpäls, att vända det tog nästan 2 år för den sista som jag känner till.:(
 
Sv: Klippa Ponny???

Boj skrev:
Sak samma oavsett vilken klippning man gör, det är i slutändan du som bestämmer. Jag har själv pälshästar och skulle inte ens fundera på en klippning nu, har sett alldeles för mycket som är negativt för att ens skänka tanken. Det finns hästar som vänt på hela sättning/fällning av sommar respektive vinterpäls, att vända det tog nästan 2 år för den sista som jag känner till.:(

Håller med ! Ofta verkar det bli att hästar som man klipper på fel perioder tenderar till att sätta onormalt mkt päls i stället. Har en i stallet (inte min) nu som satt en ordetlig vinterpäls. Ser inte välmående och finut i pälsen alls. Själv rakar jag aldrig efter nyår...
 

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 656
Senast: prallan
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
895
Senast: Gimlan
·
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 402
Senast: Ms_Antrop
·
Avel Ska betäcka mitt ridponnysto och vill därför gärna ha förslag på bra ridponnyhingstar, helst också med motivering varför du...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: Skugga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp