Klippa över bakknät?

Sv: Klippa över bakknät?

*kl*

Har aldrig märkt någon skillnad när jag helklippt eller lämnat benen. När jag är igång och tävlar klipper jag hela hästen+ben. Men senaste vintern jag klippte lämnade jag benen eftersom vi bara lallade i skogen mest. Så här såg hon ut då:
27339838.jpg

Klippte endast ganascherna eftersom min maskin är så stor. Men har man bara en häst med lite päls är det inga problem att få snyggt:)
30538083.jpg

Spårklippning tycker jag är riktigt fult. Visserligen en samksak, men ska man ändå klippa och ha täcke på hästen kan man lika gärna klippa rubbet. Sällan man ser att spårklippning dessutom är jämnt och snyggt klippt.

*kl*

Har aldrig märkt någon skillnad när jag helklippt eller lämnat benen. När jag är igång och tävlar klipper jag hela hästen+ben. Men senaste vintern jag klippte lämnade jag benen eftersom vi bara lallade i skogen mest. Så här såg hon ut då:
27339838.jpg

Klippte endast ganascherna eftersom min maskin är så stor. Men har man bara en häst med lite päls är det inga problem att få snyggt:)
30538083.jpg

Spårklippning tycker jag är riktigt fult. Visserligen en samksak, men ska man ändå klippa och ha täcke på hästen kan man lika gärna klippa rubbet. Sällan man ser att spårklippning dessutom är jämnt och snyggt klippt.

Ser att du klipper dær sadeln sitter, hur funkar det?

Man bör ju tänka om lite om man helklipper en häst bara för att klippa på annat sätt är fult. Hästen ska alltid sättas i första hand, inte utseendet.

Fast det är jäkligt stor skillnad på att spår/halvklippa och helklippa. Lämnar du bakdelen så klarar sig hästar generellt nakna eller me tunna täcken. Helklipper måste du ju täcka hela tiden och betydligt mer.

Jag brukar halvklippa på hösten:
Picture030.jpg

Framåt vårkanten helklipper jag:
DSCN0524.jpg

Jag har inte märkt någon skillnad om jag klipper över bakknät eller inte.

Senast ändrad:

På min häst blir det skillnad om man klipper över bakknäna eller inte. Jag klipper inte över bakknäna längre. Gjorde det första året jag klippte men han blev plötsligt superkänslig för liniment och blev blistrad av det vanliga linimentet som han inte brukar reagera på. Fick massa skorv över knäna och ville inte att man rörde där.

Jag helklipper allt utom huvud och ben, men inte längre ner än till bakknäna som sagt. Min pålle är så känslig i huden så han skulle antagligen få nåt slags utslag på benen om jag klippte där. Huvudet klipper jag bara inte, tycker det är så fult när man har klippt typ längs sidostycket på tränset.

Jag använder mindre klippare ju mer finlir det gäller. Och jag klipper även under sadeln, har aldrig haft några problem med det.

Några klippmaskiner i dom olika storlekerna som jag använder
IMG_0480.jpg

En häst innan klippning...

IMG_0474.jpg

...o efter. Ränderna försvinner efterhand.
IMG_0481.jpg

IMG_0493.jpg

IMG_0487.jpg

Man bör ju tänka om lite om man helklipper en häst bara för att klippa på annat sätt är fult. Hästen ska alltid sättas i första hand, inte utseendet.

Absolut. Fast jag tror inte hästen bryr sig särskilt mycket eller mår sämre om man klipper ben och/eller huvudet istället för tex halva benet/huvudet!

2-årngen på mina bilder till exempel mådde 100 gr bättre när han blev klippt, och jag fattade inte ens hur mycket bättre förrän efter pälsen var borta....

Jag syftade med på detta...

Ja, och jag förstår vad du menade :)

Och jag håller med. Men jag har sett någon skillnad på om man klipper allt eller sparar lite så att säga, inte ens på känsliga hästar -snarare är det lättare att hålla rent om dom har lätt för att få skav osv. Så det var mer det jag menade :)

Jo, men självklart sätter jag min häst/ar i första hand? Men om man tar bort all päls på hals och mage för att inte behöva täcka, undrar jag vad man tror att pälsen där används till? Dekoration? Klipper man helt med en gång får du en jämn värme med täcke ist för om man bara klipper hälften. Vad jag vet finns dock ingen forskning på hur detta påverkar värmeregleringen av hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 379
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 266
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka