Klippa över bakknät?

Sv: Klippa över bakknät?

Ja, jag är mycket väl medveten om hästens exteriör. Det som kallas framknä heter carpus och bakknä är patella som många kan förväxla med hasen.

Fast man behöver inte klippa över knäet, det går att göra en rand bara också om man vill det, jag har gjort det flera gånger.
Det finns ju s.k råd och rön ang. de olika klippningarna, men det finns inget som säger att man inte kan modifiera eller att det måste var så.

Precis :)
Eller så avslutar man vid magen, delklippning fast inget på själva bakdelen.
Finns hundra olika varianter

Precis.

Här är en bild på hur hästen brukar vara klippt, vi tänker nu rent allmänt, inte bara denna...
Den här hästen svettas en del så det vore enklare att klippa bort pälsen över knät ner runt muskeln.

annascarpati.jpg

Det borde inte påverka hästen så väst mycket, om den inte väldigt lätt blir nerkyld. Jag brukar klippa nedanför muskeln i alla fall :)

Så det är väl mer en smaksak att ta 1 dm mer eller mindre, eller?

Jag kan tyvärr inte svara tvärsäkert på om en klippning över bakknäet påverkar hästen negativt men jag har svårt att tro det. Dom flesta som klipper sina islandshästar klipper halva benen. Rakade en kompis häst i veckan och det blev ända ner till hasen på bakbenen och ner till framknät på frambenen.

Men alltså man klipper väl som man vill!! :mad: Det finns ingen lagbok som säger hur en spårklippning SKA och MÅSTE se ut..

Jag spårklipper alltid då jag vill spara päls över länd och kors men klipper ALLTID benen hela vägen ner till hoven då jag inte vill ha päls på benen då jag tycker det är opraktiskt med lera och liniment bland all päls. Det finns inget rätt och fel när det gäller klippninig.

Tillbaka till ämnet! :)

Jag har alltid klippt över hela bak och framknän på mina hästar även om de haft problem med dem. Och jag kan absolut inte se nån försämring. Snara bättre då man kan komma åt med liniment och liknande om man använder det. Då kommer det ju åt bättre så det inte ligger och slaskar i all päls istället :D

Så ja tycker gott du kan klippa knäna. Sen är ju inte benen utsatta för att de ska frysa om de är nakna där heller. Så jag har aldrig känt att det är en nackdel. Då klipper vi alltid våra tävlingshästar på hela benen.Kotor och allt.

Fast det är rätt ledsamt att inte kunna få svar på en fråga utan en massa tjaffs jämt!!

inte tror jag det har någon inverkan om du klipper vid knäet eller inte, gör vad du tycker passar bäst.

Jag klipper hela hästen, för det fulaste som finns är när man sparat päls på benen.

Oj vilken konstig diskussion det blev :grin:

Om jag klipper så klipper jag alltid hela hästen, ben, huvud :grin:-rubbet.

Har aldrig hört talas om eller märkt av att det skulle ha några negativa konsekvenser just över knä't eller någon annanstans heller för den delen.

Vad var tanken, att det skulle värma mer med pälsen kvar eller?

Jag tror inte det spelar någon rol. Så hur man klipper är nog mer en smaksak!

När du klipper huvudet, hur mycket klipper du då? Alltså hela vägen ner till mulen eller bara halva ganasherna (stavning?) ? :)

För övrigt brukar jag klippa typ såhär (lämnade lite under magen då senaste vintern var hemsk och det blev lite vindskydd för magen) :

31675281.jpg

Absolut kan du klippa bakknäna utan att hästen får problem. Vi helklipper hästarna med ben, huvud, ja rubb o stubb och även bakknäna.

Jag klipper allt, hela vägen ner till mulen, ganascherna, pannan, nosryggen -allt. Om inte hästen av naturen har extremt lite päls, typ sommarpäls, då räcker det med att "blenda" men jag vill inte ha några synliga gränser mellan klippt och oklippt päls så att säga.

Hur får du det jämt över tex groparna ovanför ögonen?? Tar du en mindre trimmer till huvudet?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 379
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 266
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka