Klippa över bakknät?

Sorbe

Trådstartare
Vi hade en diskussion ikväll om att klippa hästarna. Vi helklipper inte utan oftast någon form av spårklippning.

Då är frågan, gör det någon skillnad om man inte klipper över bakknät eller om man gör det? Kan det påverka negativt på något sätt om man klipper?
Om hästen inte haft problem med bakknäna alls.

Sv: Klippa över bakknät?

Nu är jag nog rätt trött men jag förstår inte din fråga..

Menar du själva skinkan som är över knät eller menar du från hasen och uppåt?

Ska du inte helklippa hästen så ska du ju spara pälsen på benen. Vid halvklippning tar man bort på halva hästen + frambenen, men inte bakben. Men nu skriver du spårklippning och då spar man benen.

Vid filtklippning och jaktklippning gör man samma, sparar benen.

Jag satt också och funderade på det igår. Ponnyn kräver en del massage med liniment precis bakom bakknät och det är rätt lurigt att komma intill skinnet när björnpälsen är i vägen.

Men det var inte frågan öht, håll dig till ämnet tack.

Frågan var är det något negativt med att klippa pälsen över hästens bakknän, påverkar det på något sätt mot det sämre hållet om hästen inte har lite värmande päls kvar på bakknäna än om den skulle ha det.

Jag har klippt så som du menar, klippt rent ända ner över hasen dessutom med päls kvar på skenan. Jag har aldrig märkt någon skillnad då jag även spårklippt.

Jag har svårt att tro att det skall ha någon betydelse för bakknäna, men skulle inte svära på det.

Nu hör det som sagt inte hit. Men det är väldigt vanligt att klippa benen även vid halvklippning...

Vanligt, men det är inget som behövs....och det är inte korekt om man pratar olika klippstilar. Sen att folk hittar på egna är ju en annan sak. Varför inte spara på lite värme kan man undra ?

haha men jag fattar fortfarande inte.
Du vet väl vad knät sitter på hästen?
Halklipper man hästen så ja, då brukar man klippa över knät, alltså biten på själva skinkan.

Menar du därimot att klippa benen, hela eller halva så är det faktiskt en fråga jag själv går och undra lite på.
För själva hasen går oftast nedanför sjävla täcket så hästen är ju inte direkt skyddad där. Men har du din häst uppstallad över vintern så ska det nog inte bli några problem. helklippte en tävlingsponny för några veckor sedan samt halva ben och halva huvudet.

Men oftast klipper man bara benen om man klipper hela kroppen.
Men nu har det blivit allt vanligare främst på islänningarna att klippa halva benen fast dom bara har delklippning. (pudel-liknande)

Ska du inte helklippa hästen så ska du ju spara pälsen på benen. Vid halvklippning tar man bort på halva hästen + frambenen, men inte bakben. Men nu skriver du spårklippning och då spar man benen.

Vid filtklippning och jaktklippning gör man samma, sparar benen.

Det är väl ändå en smaksak? :)
Min skulle inte se klok ut med halva eller helrakade ben så jag kommer nog aldrig ens försöka :D (fast man ska väl aldrig säga aldrig..)

korrekt?
Vem bestämmer vad som är korrekt? Det finns knappast ngn instruktionsbok...
Jag föredrar att klippa frambenen ner till knät för att slippa att det rinner svett ner på benen som aldrig torkar.
Det påverkar inte hästen öht.

haha men jag fattar fortfarande inte.
Halklipper man hästen så ja, då brukar man klippa över knät, alltså biten på själva skinkan.

Fast man behöver inte klippa över knäet, det går att göra en rand bara också om man vill det, jag har gjort det flera gånger.
Det finns ju s.k råd och rön ang. de olika klippningarna, men det finns inget som säger att man inte kan modifiera eller att det måste var så.

Du vet väl vad knät sitter på hästen?

Haha, jag tror nog att Sorbe vet vart bakknäet sitter! :)

Och då vill jag påpeka att bakknäet inte är hasen...
Bakknäet sitter inte långt ner på benet, utan snarare högst upp...;)

Precis.

Här är en bild på hur hästen brukar vara klippt, vi tänker nu rent allmänt, inte bara denna...
Den här hästen svettas en del så det vore enklare att klippa bort pälsen över knät ner runt muskeln.

annascarpati.jpg

Det vet jag! Jag har inte formulerat mig så konstigt väl?

Jag menar att jag har klippt och lämnt över knäet, likväl som jag har klippt över knäet OCH jag skrev att jag klippt ner över hasen.
3 olika klippningar alltså.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 379
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 266
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka