Klippa NU?

Docka

Trådstartare
Jag hittade ingen tråd om just det här, om det finns får ni gärna hojta till!

Min häst svettas, mycket!
Värmen kom ju ganska snabbt, ändå har hon fällt ett tag nu - men det verkar vara en never ending story...
Hon blir svettig av att bara gå i hagen, och om vi så bara går på promenad är hon helt genomblöt när vi kommer hem :(
Hon är en gott-och-blandat-korsning med både fullblod och tyngre hästar, men verkar ha fått kallblodens päls och får hovskägg och hela köret, som hon nu alltså blir dödens varm av.

Jag klippte henne aldrig i vinter då hon ändå vilade för det mesta (unghäst).
Nu funderar jag alltså på att klippa henne för att underlätta i värmen, och min fråga är vad det här kan medföra?

Jag antar att jag på något vis kommer sabba hennes fällningscykel, vad får det egentligen för konsekvenser?
Finns det några andra nackdelar med att klippa nu?

Verkligen tacksam för svar! Vill göra vad jag kan för henne så snart som möjligt..!

Sv: Klippa NU?

Låter konstigt att den inte fäller ordentligt, är den frisk och mår bra i övrigt?

Jag har gått emot mina principer och klippt en shetland vi har, han sätter alltid monsterpäls och fäller inte klart förrens juli typ och i år så bestämde vi oss för att klippa för att han ska bli lite piggare liksom.

En välpälsad häst, typ islandshäst som jag själv har, måste inte ha fällt allt päls än. Mina två har delar vinterpälsen kvar. Långt ifrån allt men tillräckligt för att det ska bli varmt.

Du är inte ensam om att ha en häst med mycket päls, den milda vintern ställde antagligen till det. Mina satte sommarpäls men en lång sådan. Jag klippte min ridhäst för annars hade jag inte kunnat träna helt enkelt. Jag hade gärna låtit bli att klippa men hästen hade det jobbigt med den långa pälsen. Shettisarna som inte jobbar så mycket avvaktar jag med, de svettas inte hagen. Jag har aldrig varit med om att mina hästar haft så lång/tjock päls i slutet av maj. Men som sagt så finns det fler som upplever samma sak så jag oroar mig inte.

Hade du inte tänkt klippa i sommar så hade jag avvaktat. För en vecka sedan var det skitkallt, det kan lika gärna (och kommer garanterat, är ju Sverige vi bor i :D) slå om igen.

Däremot hade jag tagit lärdom av det till nästa år. Dvs klippa/helklippa precis när hästen börjar fälla vinterpälsen, typ feb/mars så är den "fri" ni när våren kommer. För våren (eller åtm någon period med mycket värme) hinner alltid komma innan hästen fällt klart. Åtm om man har ponny som jag :D

Tack för svaren!

Hon fäller inte så mycket, men det kommer helt klart med en del päls när jag går igenom henne med massageborste eller ryktsten. Jag upplever nog lite samma sak som Minstral också, jag ser inte direkt någon skillnad på den gamla och den nya pälsen, den är tjock liksom :crazy:

Om hon är frisk i övrigt så ja, hon är lite halt just nu efter en vrickning i hagen vilket gör henne lite deppig, men annars är hon ok!
Förutom hält-vilan nu så tränas hon rätt hårt (fälttävlanshäst), om jag måste ju kunna göra mer än att skritta efter igångsättningen..!

OM jag skulle avvakta tills hon slutat fälla och klippa då (jag misstänker nämligen att även sommarpälsen kommer vara för tjock)?
Hade det funkat?

Jag funderade på om insekterna skulle bli värre för en klippt häst i och med att de kommer åt huden lättare... Men min plan är att hon ska få gå med eksemtäcke i sommar ändå eftersom vi hade problem med knott förra året.
Så det borde vara ok tycker jag.

Något mer jag ska väga in?

Nej, men en islandshäst är precis som en shetlandsponny en helt annan ras än någon som har fullblod i sig och som har helt annan päls.

Men Docka skriver ju att hennes häst är en korsning och verkar ha fått kallblodens päls? Eller du menade kanske någon annan :p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 921
Senast: Pilot
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 669
Hästvård Vår ena häst har Cushing (får medicin) så han klipps regelbundet vår /sommar/höst. Han har stått hos min mamma sen i somras men kom...
Svar
5
· Visningar
643
Senast: Saile
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 295
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?