Klippa körhäst (shettis) ?

Smurfoff

Trådstartare
jag har kört in min shettis och letar nu bara efter en vagn som jag tror jag har hittat, äntligen ! :) jag ska köra honom ganska ofta och funderar på att helklippa honom och ha ett hjärta på ena sidan av rumpan och en stjärna på den andra sidan. jag ska då självklart ha täcke på honom. har flecetäcke och så ska jag köpa ett stalltäcke som han ska ha i stallet. måste han ha regntäcke? vet ni några hästklippare inärheten av helsingborg som kommer till en och klipper?

Sv: Klippa körhäst (shettis) ?

Ska hästen vara helklippt så bör den ju ha stalltäcke nu. Och har du stalltäcke och det regnar ute skulle jag inte släppa ut hästen utan regntäcke på! Tror inte ett fleecetäcke ersätter en shettispäls... Och klippa gör du lätt själv om du får låna eller har en egen klippmaskin!

Jag hade inte klippt ponnyn nu, jag tycker dte är för sent, dom sätter igång och fäller snart ändå.
Men ska du klippa så får du ha mer än ett fleece täcke, när min pålle var täckesklippt så hade han thermo inne och thermo regntäcke ute, och efter träning fick han ett fleecetäcke under thermot när han kom in.
Kan varmt rekomendera Rhino täcke (Horseware) till din shettis...kostar en peng,men är bra ordentliga täcken.

Min har vinterpäls på sommarn också så han spelar det ingen roll för :smirk: Kanske är samma för din?

De låter inte helt normalt att pållen har vinterpäls på sommaren!!

Du kan ju varken klippa nu eller senare ivår om du vill ha en snygg ponny, låt vinterpälsen lossna som den ska och klipp i höst istället.

haha...nä jag vet...han är speciell. Fast förra sommaren var ju inte så sommrig heller...Men står han ute när det är lite kallare än vanligt utan täcke så sitter den där direkt!! Jättejobbigt. Han blir ju sen genomsvettig av att jobba lite lugnt...Nån sommar klipptes han typ 2-3 ggr.

Jag kan rekommendera att prova en kur med Beviplex som man kan ge i betforn, finns på enlitersflaska på apoteket, ge cirka 30ml om dagen i en vecka så brukar det få fart på både humöret och pälslossningen :)

Låt honom fälla av pälsen nu och klipp till hösten.
Du behöver i täckesväg minst:

Tjockt varmt ute täcke (regntätt),helst två då de blir våta
Varmt innetäcke
Svett-täcke, typ fleece

roslagen skrev:
Jag kan rekommendera att prova en kur med Beviplex som man kan ge i betforn, finns på enlitersflaska på apoteket, ge cirka 30ml om dagen i en vecka så brukar det få fart på både humöret och pälslossningen :)

Jaså...då släpper han pälsen? Ja nu är han så snygg så med sin korta päls då han fått ordentliga täcken men det kanske blir nåt för sommarn! Då vill jag ju helst inte behöva täcka han...På sommarn ska man va naken! :)

Ryver skrev:
Låt honom fälla av pälsen nu och klipp till hösten.
Du behöver i täckesväg minst:

Tjockt varmt ute täcke (regntätt),helst två då de blir våta
Varmt innetäcke
Svett-täcke, typ fleece
Ett tunnare regntäcke är också nödvändigt vår och höst.
En bra budget variant är att ha ett tjockt varmt innetäcke med ett regntäcke ovanpå på vintern. På så vis sparar man in ett par täcken.

Liknande trådar

Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Jate Volim
·
Körning Vore kul att höra era erfaranheter och åsikter om olika raser till körning. Jag har redan en shettis/russ som jag håller på och kör in...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 310
Senast: Anna_
·
Hästmänniskan Min sambo är (har blivit) hästintresserad sen han träffade mig,han har varit med ut och ridit flera gånger,och han hanterar hästar på...
2
Svar
33
· Visningar
4 065
Senast: bellabus
·
Islandshäst Hittade bara ganska gamla trådar med körning av islandshäst, så jag börjar på en ny. Tänkte jag skulle passa på att köra in min Affe...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 411
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar