Klippa klorna eller ej?

Sv: Klippa klorna eller ej?

Jag klipper på min och på mammas två. Dels för att de två inte ska göra illa varandra när de busar. Man hör när det är dags, för då skriker Casper när Pumba får "rumpgrepp" på honom. O sen dels för att de inte ska fastna nånstans med klorna. Och så slipper man ju kattupunkturen :angel: som gör fasligt ont :crazy:

Min tjej trampar så mycket på mig när vi gosar oxå, så där måste jag klippa för att inte få punktering :angel:

Hon och Casper är snälla att klippa. De ligger på rygg i mitt knä och spinner. Pumba är fd förrymd katt, och han börjar lära sig nu. men mamma måste hålla honom och så klipper jag. Han är mycket rädd om sina tassar :angel:

Jag klipper klorna på innekatten ca 1 gång/månad eller när hon börjar fastna i tröjan när hon gosar och trampar. Hon sitter alldeles stilla i husses famn när vi klipper.
Utekattens klor klipps vid behov under vintern när han är inne mer.

Jag klipper klorna på mina ca varannan vecka, dels för att dom är innekatter och dels för att dom åker på utställning och då måste klorna vara klippta.

Utekatter som inte ställs ut tycker jag inte man ska klippa klorna på, dom behöver sina klor på ett annat sätt än en innekatt.

Det gjorde klorna på vår katt också. Vi började använta en nagelklippare istället för att få ett mer rkat snitt och efter det har det inte varit några problem.

Vi klipper kissens klor vid behov. Hon är innekatt och klöser en del, men som andra sagt det resulterar bara i längre och vassare klor. Ingeskönt när man har en katt som vissar sin uppskattning genom att borra klorna i en vid gos. På sommaren när hon är ute klipps de bara ibland, så att hon kan klättre runt ute och få fäste.

Klipper klorna ca en gång i månaden. Han e innekatt och inte nöter ner klorna som en utekatt gör. Sen är det inte mysigt när en 5 kilos klump ska hoppa upp i knät och "missar" o tar tag med klorna i benet :crazy:

Mina katter leker med mig och varandra, deras brottningsmatcher är ganska hårdhänta. Dessutom vill jag lova att det syns på ryggen långt efter när de ska ta sig upp på axel med långa klor.

Brottas dina med klorna ute?
Det verkar inte mina göra. Däremot är de ute när de löper efter golven. Tur att man har gamla slitna golv :crazy:

Min erfarenhet är att även om katten har klorna indragna så sticker liksom ändå "spetsen" på klon ut när den är oklippt. Så även om katten vill leka snällt så kan man få sig en rispa ändå. Fast mest så gör det ont när katten mjölktrampar med vassa klor. :D

/Erica

Ute för att få grepp, inte ute för att skada. Katterna med sin päls klarar det bra, mina fingrar sämre. När de ska upp på min axel har de definitivt klorna ute :crazy:

Jag klipper klorna på min innekatt, men utekatten (som bor hos mamma) klipper jag inte klorna på. För precis som någon annan skrev så förutsätter jag att hon behöver dem när hon är ute.

Jag klipper klorna på min misse. hon är helt och hållet innekatt. hon har lite vildkatt i sej och är väldigt rädd för allting, speciellt när man håller i henne. men klo klippningen är inga problem även fast hon då blir tvungen att "sitta fast" i mitt knä. ibland kan hon t.o.m börja spinna. har "tränat" henne på att få klorna klippta sen hon var liten så kanske beror på det. henne badar jag inte så mycke då hon håller sej ganska ren. men mammas katt därimot brukar jag bada. han är en perser som alltid lyckas kladda kattmat i fram på bröstet som han inte klarar av att få bort själv. intorkad burkmat luktar inge vidare:eek:

På mina innekatter klipper jag klorna varannan vecka ungefär, på mina föräldrars katter som är ute om dagarna klipper jag när det behövs, inte lika ofta dock. Brukar få ta kaninen i samma kör, syrran är rädd att klippa för kort ;)

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: MJLee
·
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
727
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
743
Senast: Sel
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25