Klippa klorna eller ej?

Sv: Klippa klorna eller ej?

Det beror väl på vad de gör med dem... Mina trampar vid gos, klättrar omkring på en med utfällda klor, petar på en med dem, en leker ibland för hårdhänt, rivstartar...

Jag kan säga så här när det gäller katter och klippande av klor.
Innekatter, naturligtvis och så ofta som det går, just för att de inte ska klösa sönder dig, sig själva eller möbler. :cool:
Inne och utekatter, klipps men inte lika ofta som de som är bara inne. Då de behöver rätt vassa klor när de ska klättra i träd osv.
Stallkatter, inte alls.

Detta gäller även ifall de ska duscha eller inte typ till högtider osv.
Innekatter, får finna sig i att bli julbadade, även om det inte är någon favoritsak samt när man ska resa bort eller på utställning. Samma sak för gälla för de som är både ute och inne och när får man även ta ställning när de börjar lukta för misstänksamt.
Stallkatter, ska inte behövas duscha, men skulle det vara så att de har varit i något och stinker pyton så naturligtvis måste de bada. :cool:

Jag klippte tidigare när de var innekatter, mest för vår egen skull ;)
Numer är kissarna utekatter och jag låter klorna vara. Det bor några mindre vänligt sinnade missar i området och det känns inte tyggt att ta bort en sådan stor del av deras försvar som klorna är. Vi har redan haft ett antal bett varav ett ledde till varböld. Sen ska vi inte tala om alla rävar och annat otyg som bor i skogen som de kan stöta på när de är ute på promenad :crazy: *orolig matte*

Ja, jag klipper klorna på katterna för jag vet att de inte slipar ner dem tillräckligt på klösmöblerna. Det känner jag när de sitter på mina axlar.

Mina katter leker med mig och varandra, deras brottningsmatcher är ganska hårdhänta. Dessutom vill jag lova att det syns på ryggen långt efter när de ska ta sig upp på axel med långa klor.

jag klipper klorna på mina katter ca en gång i månaden dom klöser äver på klösbrädan. men dom rejsar i våran skinn soffa och vill inte ha allt för fula märken även om soffan inte är så ny. men tycker att det är ett bra sätt för katten att bli lärd att hanteras oxå.

jag klipper klorna på mina katter ca en gång i månaden dom klöser äver på klösbrädan. men dom rejsar i våran skinn soffa och vill inte ha allt för fula märken även om soffan inte är så ny. men tycker att det är ett bra sätt för katten att bli lärd att hanteras oxå.

lite trådkapning...men va söta katter du har! :love:

*kl*

Min katts klor skivas när jag klipper dom, vad kan det bero på?

är det bara jag som inte störs av mina katters klor? förutom när de hoppar upp i knät och "häver" sig upp med tassarna när man inte har byxor/tröjja :confused:

Jag störs inte det minsta, visste faktiskt inte att det var så vanligt med kloklippning..:crazy:
Något som gör ont är vassa katttänder... får be syrran slipa ner dem:devil:

Det kan ju vara skiktet som de skalar av när de vässar klorna som istället lossnar när du klipper, alternativt kan du ha för slö tång. Testa med en vassare?

Jag klipper klorna på mina innekatter.

jo, för det börjar inte blöda eller nåt, sen borde nog tången slipas. Får testa det!

*kl*

Min katts klor skivas när jag klipper dom, vad kan det bero på?[/QUOTE

katterna kanske har väldigt sköra klor eller såklipper du fel. är lite svårt att förklara men du skall vinkla klotången lodrätt om du förstår hur jag menar.. klipper du med klotången vågrätt blir det som ett tryck på klorna som inte skall bli. är samma med hundar

är det bara jag som inte störs av mina katters klor? förutom när de hoppar upp i knät och "häver" sig upp med tassarna när man inte har byxor/tröjja :confused:

Jag störs inte heller! Bäst att klorna är långa o vassa om de behöver fly från en räv eller något här ute i skogen!

Jag kan säga så här när det gäller katter och klippande av klor.
Innekatter, naturligtvis och så ofta som det går, just för att de inte ska klösa sönder dig, sig själva eller möbler. :cool:
Inne och utekatter, klipps men inte lika ofta som de som är bara inne. Då de behöver rätt vassa klor när de ska klättra i träd osv.
Stallkatter, inte alls.

Detta gäller även ifall de ska duscha eller inte typ till högtider osv.
Innekatter, får finna sig i att bli julbadade, även om det inte är någon favoritsak samt när man ska resa bort eller på utställning. Samma sak för gälla för de som är både ute och inne och när får man även ta ställning när de börjar lukta för misstänksamt.
Stallkatter, ska inte behövas duscha, men skulle det vara så att de har varit i något och stinker pyton så naturligtvis måste de bada. :cool:

BADA katter?? Har aldrig varit med om det... bara lussprejat en vildkatt som kom till oss... Våra katter har aldrig badat och de luktar inte illa eller så... Den ena är dessutom vit. Hon var smutsig ibland när hon var liten o hade varit i öppna spisen ;)

OK, där är vi säkert olika från person till person. Men jag ville inte ha en stinkbomb i lägenheten då när jag hade katt. Jag hade samtidigt en hund eller två och alla djur fick bada samtidigt. :cool:

*kl*

Min katts klor skivas när jag klipper dom, vad kan det bero på?

att du har en slö klotång. då klipper den inte av, utan krossar mer och då skivas klorna.

jag klipper klorna på min katt. hon är 15 veckor och gillar att busa, särskilt genom att ligga på rygg och hålla fast min hand med alla tassarna. Då vill man inte att hon ska ha vassa klor!!

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: MJLee
·
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
727
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
743
Senast: Sel
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25