Klippa Islandshäst!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

wonderbaunbabe

Ser att det finns många trådar om det redan med jättefina bilder, men måste iallafall fråga! Har själv ingen isis, eller erfarenheter av att klippa isisar... men ja har en kompis vars isis blir svettig redan i september,halsen blir som en swimmingpol redan vid en skritt tur i skogen... och det är ju ingen höjdare....

Frågor:

* Är det vanligt att klippa isisar?
* Finns det några nackdelar med det? Fördelar kommer jag på...
* Hur gör ni med täcken på vintern?

Kan tillägga att denna häst rids ca 4-5 gånger i veckan, ca 1 h/gång under vintern. Inga ridhus i sikte. Är ute i hage mellan 7-18.00.

Tack för all hjälp!:)

Sv: Klippa Islandshäst!?

Frågor:

Ja, det är väldigt vanligt att man klipper islandshästar som tränas.
Nackdelen är väl att de inte har någon päls kvar att skydda sig med. Men då får man komplettera med täcken. Beror iofs på hur mycket man klipper. Klipper man t ex bara halsen så brukar inte täcke behövas.
När min häst var klippt endast på halsen hade jag honom ute utan täcke när han var torr. Hade han tränats o var svettig så fick han vintertäcke på sig ut.
Nu är hela han klippt och nu får han ha fleecetäcke/stalltäcke inne (har kallstall) och fleecefodrat regntäcke ute. När det blir kallare får han ha ett tjockare vintertäcke ute.

Ja, det blir vanligare och vanligare att klippa de islandshästar som tränas höst/vinter.

Nackdelen med att klippa är ju att man eventuellt måste ha täcke på hästen (beroende på hur mycket man klipper), och jag är inte jätteförtjust i att ha täcke på häst som går i flock - det finns mycket på ett täcke man kan fastna med....

Jag klipper min häst, men långt ifrån hela hästen. Vill ha honom tillräckligt mycket klippt för att han inte skall bli sjöblöt efter varje träningspass, men tillräckligt lite klippt för att han i normalfallet skall kunna vara ute dagtid utan täcke. Just nu är han klippt på framsidan halsen, hela bringan, mellan frambenen och lite på bogarna. Är det kallare än ca +5, så får han fleecetäcke på sig efter träning, eventuellt i kombination med andastäcke om han släpps ut efteråt. Annars går han otäckad.

Precis som alla ni sagt, men sen måste jag tillägga att endel hästar kan bli känsliga på ryggen vid ex. helkroppsklippning.

Det man bör tänka på är att man skall ersätta den päls du tagit bort, så förlusten av värme inte blir förstor. D.v.s. Täcka. Detta är väl lite beroende vilken sorts klippning du använt dig av.

Tycker det är mycket lättare att ha klippta hästar, och lägger hellre ner lite mer tid på att täcka dem.

Frågor:

Hej!
Ja du, det blir som sagt allt vanligare...

Nackdelarna tycker jag peronligen överväger fördelarna. Hästens päls är konstruerad för att reglera både värme och kyla. Om hästen blir för varm så svettas den, och om den blir för kall så reser den upp hårstråna (burrar upp sig) och släpper inte in någon kyla. Om man rakar hästen så sätter man dessa funktioner ur spel. Vanligt är ju att man rakar delar av hästen, och då blir det väldigt konstig värme balans för hästen. Om de är rakade på halsen så "fryser" de där, och försöker därför behålla värme/inte släppa in kyla. Om de då inte är rakade på resten av kroppen, så kanske de är varma där, och försöker bli av med värme. Du hör ju själv, att det blir lite knasigt.

Ett täcke kan aldrig ersätta hästens päls. Det andas inte och kan inte reglera värme och kyla. Dessutom kan det klia ordentligt att ha ett täcke mot en rakad hud!

Ja, som du hör, så är jag ganska emot klippning av häst. Jag förstår anledningen till det, men tror inte på det. Om hästen svettas mycket under ett pass, behöver inte det betyda att den mår dåligt av det. Svettas gör man ju när man har bra kondition, och självklart om man har mycket päls. Det är helt naturligt, hästens päls är så otrolig, och svettningarna är ju pälsens sätt att hjälpa hästen. Jag tror att den främsta anledningen till att klippa (fördom) är av bekvämlighet, och att man kanske tycker att det är snyggare (vilket jag inte kan förstå). Man vill också gärna förmänskliga hästen...

Detta är enbart peronliga åsikter, och inget att bli upprörd över!
//Julia

Senast ändrad:

Jag har aldrig tidigare klippt mina islandshästar, men i år har jag för första gången klippt. Än så länge bara en "ränna" på halsen och bogen, men senare (efter att de vilat några veckor i nov-dec) ska jag klippa mer. Det blir ju täcke som gäller efter klippningen.

Jag får se vad jag tycker om det hela nu när jag får egen erfarenhet. Visst stämmer mycket av det Freyja_bus säger. Men för mig handlar det inte om att jag är "emot" svettningen i sig. Delvis hoppas jag att hästen orkar lite mer/blir lite piggare (tycker mig ha märkt en skillnad bara på den lilla klippningen vi gjorde för några veckor sen) och framförallt handlar det om att hästen ska torka fortare. För en pälsad häst som blir väldigt svettig tar ju mycket längre tid innan den är torr. Och även då måste/bör ju hästen ha täcke på; tills den torkat.

För en pälsad häst som blir väldigt svettig tar ju mycket längre tid innan den är torr. Och även då måste/bör ju hästen ha täcke på; tills den torkat.

Så länge hästen inte är undernärd, kan söka skydd för vinden och har att äta, så är det inte farligt på något sätt att släppa ut en blöt häst, även om det är kallt ute. Hästen måste självklart ha återhämtat sig från träningen, så att andningen är normal, men ofta så är pälsen blöt mångt mycket längre tid än hästen är blöt inne vid kroppen. Hästar torkar ju inifrån och ut, och ganska snart efter träningen är hästen torr närmast huden.

Jag har aldrig klippt mina hästar, och Freyja svettades ganska mycket eftersom hon hade bra kondis. Det innebar aldrig några problem!

//julia

märker du inte alls av atthon blir påverkad av att bli så varm? Om inte så förstår jag varför du inte klipper.
Båda mina tävlingshästarblir fruktansvärt trötta av den långapälsen i kombination med hård träning.
Jag ser nästan bara negativt att ha kvar den långa pälsen iallafall på halsen där mycket värme avgår.
Visst är deras päls gjord för att anpassa temperaturen men den är väl ändå inte gjord för att hästen ska arbetas varje dag någon timme.

jag märker tydlig skillnad från att ha en oklippt häst och en med halsklippning .

Så länge hästen inte är undernärd, kan söka skydd för vinden och har att äta, så är det inte farligt på något sätt att släppa ut en blöt häst, även om det är kallt ute. Hästen måste självklart ha återhämtat sig från träningen, så att andningen är normal, men ofta så är pälsen blöt mångt mycket längre tid än hästen är blöt inne vid kroppen. Hästar torkar ju inifrån och ut, och ganska snart efter träningen är hästen torr närmast huden.

Jag har aldrig klippt mina hästar, och Freyja svettades ganska mycket eftersom hon hade bra kondis. Det innebar aldrig några problem!

//julia

Jepps, jo, jag vet att de blir torra närmast huden rätt snabbt. Trots det tänker jag ändå välja att klippa.

märker du inte alls av atthon blir påverkad av att bli så varm? Om inte så förstår jag varför du inte klipper.
Båda mina tävlingshästarblir fruktansvärt trötta av den långapälsen i kombination med hård träning.
Jag ser nästan bara negativt att ha kvar den långa pälsen iallafall på halsen där mycket värme avgår.
Visst är deras päls gjord för att anpassa temperaturen men den är väl ändå inte gjord för att hästen ska arbetas varje dag någon timme.

jag märker tydlig skillnad från att ha en oklippt häst och en med halsklippning .

De hästar jag har tränat, och däribland min kära Freyja, har inte varit påverkade av sin tjocka päls när jag tränat dem. Å andra sidan sitter jag nästan aldrig och rider min häst i en timme, förutom då jag rider ut, utan tränar kortare och ganska intensiva pass. Jag har upplevt det som att kylan i luften väger upp den tjocka pälsen. Visst, hon har svettats, men inte så att det inneburit något negativt.

Jag håller med om att det kan bli jobbigt om hästen blir märkbart påverkad av sin tjocka päls i träningssammanhang. Men oftast räcker det i så fall att öppna upp en liten strimma på undersidan halsen, för att "lufta". Det jag tycker är konstigt, är att det blir allt mer vanligt att helraka hästen. Det strider verkligen mot mina principer.

//Julia

Klipper alla som ska svettas under vintern. Klipper nu på hösten, då hinner mkt päls växa ut innan det blir svinkallt. Klipper hals el. hals/mage. Väldigt praktiskt, hästen är torr när man skrittat av. Täckar endast vid riktigt busväder.
//Zandra

Absolut! Vi får väl se vad jag tycker efter denna säsong; om jag blir klippfrälst eller inte! :D

Jag klippte halsen för ca en månad sen och tills nu i helgen hade det vuxit ut massor.
Skulle träna för instruktör i helgen men det gick inte bra alls, hästen blev jättevarm med en gång. Denna hösten känns som den har varit extremt varm. Så det blev inte mycket till ridning, hästen var jätteseg. Efter detta fick han vila några dagar.
Jag tog också fram klippmaskinen och klippte halsen igen men jag klippte också magen. Tror att det kallas jaktklippning. Just nu behöver han absolut inget täcke men ser jag att det behövs sätter jag naturligtvis på ett. Brukar lägga på ett fleecetäcke efter ridning som sedan plockas av efter ett tag.
Just nu står han inne i kallstall på nätterna.

Jag tror inte att jag klipper min häst, däremot funderar jag på att sätta på honom nån form av täcke, möjligen regntäcke då, alltså inte tjockare vintertäcke som de klippta hästarna har. Han har gått ner mkt. i vikt sen förra vintern och nu motioneras han även regelbundet. Undrar just om jag ska sätta täcke på honom eller ej. kanske skulle jag ha gjort en ny tråd av detta, men skitsamma..

Jag skulle inte rekommendera att lägga täcke på en oklippt häst, det är stor risk att den kommer att frysa då om det blir riktigt kallt. För att en oklippt häst ska kunna hålla värmen så måste hårstråna ha möjlighet att resa sig och bilda ett isolerande luftlager i pälsen. Tänk på hur hästar med vinterpäls ser ut som luddbollar med pälsen rakt ut kalla vinterdagar:D
Om du lägger ett täcke på så trycker du ner hårstråna så hästen inte kan utnyttja sin egen värme genom att resa hårstråna. Inte alls bra. Vill du ha täcke är det nog bäst att klippa.
Om han går ner i vikt så är det bättre att ge mer hö, och eventuellt kraftfoder om han är gammal eller rids hårt.

Jag hade hela Kaela inlkusive benen + halva huvudet klippt förra vintern.
Då klipptes hon i Augusti,September,November, bilket blev för sent pälsen hann inte växa ut förrens till Juni:crazy:
Jättesmidig klippning, lätt att hålla hästen ren.
Självklart gick hon täckad.
Bild
16290016.jpg

I år är hon helklippt men ej benen eller huvud.
Svårare att hålla ren.
Hon klipptes i slutet av September och kommer inte klippas mer denna säsongen.
24617619.jpg

Jag kommer klippa varje vinter för att Kaela svettas extremt mkt, det gör
hon även när hon är klippt, men då torkar hon iaf fortare.
Jag har täcken på henne, dom har fri tillgång på grovfoder och går på lösdrift.

Jag klipper mina hästar tidigt på hösten, men låter dem ha ordentligt med päls inför vintern.

I halland där jag bor är det varma höstar, och hästarna sätter päls efter ljuset inte efter temperatur. Kveikja börjar odla vinterpäls i augusti, därav klipps hon redan slutet på augusti. Andi o Snöggur är lite senare men klipps i början september. Jag klipper för att de skall orka arbeta (slöa av värmen) och framförallt att de skall torka fortare. Jag spårklipper men lämnar päls på magen, skapet/juver o innanför bakbenen. Jag använder regntäcke om det skall regna o blåsa i flera dagar. Men inte som standard, täcket skyddar inte klippningen från regn ändå. O när kylan kommer i november så har de gott om päls även på klippningen, mer än oklippta hästar av "korthåriga" raser.

Men jag håller i det stora hela med Freyja_bus ang att de behöver sin päls o att den är den bästa temperaturregleraren för dom. Jag hoppas att mina höstklippningar inte saboterar deras temperaturhållning så här på vintern. Jag ger ju vintervila delvis för att det är så jobbigt när de blir svettiga i minusgrader.

Andi klippte jag oxå på våren förra året, och skall så göra 2009 oxå. Hel -halvklippning, dvs lämna päls på ryggen och länd/rumpa, skap och ben/huvud, men klippa resten. Han släpper inte vinterullen förrän mitt på sommarn, juli typ oh det sätter sig i orken! Han svettas av att gå i hagen. (Och nej hans pälsfälling har inte störts av klippning eftersom förra året var första gången o sen har han varit de fem år jag haft honom).

Kveikja häromdagen: Tjockt o lurvigt (hela halsen klippt i augusti, undre halvan klippt i sept/oktober, hörnet på benet som sticker upp är inte klippt, det är knappt nån skillnad :D.)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 528
Senast: MayGrace
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 175
Senast: Wenniz
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 921
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar