Klippa hovskägg

Attaquer

Trådstartare
Hej!
Jag ska snart bli ägare till en dunderfin haflingerflicka och är givetvis väldigt lycklig över detta :love:

MEN! Till min förfäran har hon hovskägg! Inte mycket, men fula tofsar hänger där. Tragiskt att en i övrigt så vacker häst ska behöva besväras av de där fruktansvärda tofsarna. ;)

Är det big no no på att klippa bort hovskägget på haflingers? :confused:

Nej, gör precis som du vill. De flesta haflingers jag sett har haft klippta hovskägg, ser prydligare ut. :)

Tror jag verkligen inte att det är! Köpte min haflinger från en uppfödare och hon rakade bort "hovskägget" på dem också

Tror jag verkligen inte att det är! Köpte min haflinger från en uppfödare och hon rakade bort "hovskägget" på dem också
Wiho, stor lättnad här haha! Jag vill ju inte riskera att bli bannlyst av allt haflingerfolk där ute ;) nej men skämt åsido, tycker det ser både prydligare och fräschare ut utan skägg. Och dessutom (kanske inbillar mig) föreställer jag mig att det skulle vara jobbigt att rengöra skägget stup i kvarten :)

Wiho, stor lättnad här haha! Jag vill ju inte riskera att bli bannlyst av allt haflingerfolk där ute ;) nej men skämt åsido, tycker det ser både prydligare och fräschare ut utan skägg. Och dessutom (kanske inbillar mig) föreställer jag mig att det skulle vara jobbigt att rengöra skägget stup i kvarten :)

Min kille skavde ju av halva manen på ett trästaket efter några veckor hos mig så jag var tvungen att KLIPPA MANEN! Då kan jag säga dig, då ska man inte visa bilder på sin häst :laugh: det är verkligen big no no

Jag förstår inte. Man gör väl som man själv tycker? Personligen tycker jag att hästar med dressyrklippt man ser ut att ha pottfrippa ... och ja, jag skulle garanterat föredra en haflinger med hovskägg framför en utan (jag har en mycket hårfager tinker ...). Men, det är ju inte min häst så varför skulle jag lägga mig i eller bry mig om andras åsikt?

Klart man gör som man vill.
Tror TS ställer frågan med glimten i ögat och sen finns det ju vissa "frisyrer" som är mer eller mindre vanligt hos olika raser :)

Jag förstår inte. Man gör väl som man själv tycker? Personligen tycker jag att hästar med dressyrklippt man ser ut att ha pottfrippa ... och ja, jag skulle garanterat föredra en haflinger med hovskägg framför en utan (jag har en mycket hårfager tinker ...). Men, det är ju inte min häst så varför skulle jag lägga mig i eller bry mig om andras åsikt?

Jag ställde väl mer frågan för att få veta om jag begår ett brott när jag klipper bort hovskägget. ;) Och för att jag tycker det är intressant att veta mer om rasen, även om det handlar om något så oväsentligt som om den ska ha hovskägg eller inte. Till exempel skulle man ju ALDRIG klippa bort det på en tinker, shire, nordsvensk osv. Men precis som Nepenthe skriver så ställde jag frågan med glimten i ögat - hade nog slutat med att klippt bort det i alla fall. :)

Hej!
Jag ska snart bli ägare till en dunderfin haflingerflicka och är givetvis väldigt lycklig över detta :love:

MEN! Till min förfäran har hon hovskägg! Inte mycket, men fula tofsar hänger där. Tragiskt att en i övrigt så vacker häst ska behöva besväras av de där fruktansvärda tofsarna. ;)

Är det big no no på att klippa bort hovskägget på haflingers? :confused:

Hovskägg är en smaksak tycker jag. Vill man inte ha det så klipp.

Samma sak som med lång man, kort man, stubbman..struntsamma om det är rastypiskt eller ej - det är inte brottsligt att göra efter eget tycke och smak.

Personligen genom min erfarenhet så ställer dessutom överdrivet hovskägg oftast bara till det..det fastnar skit, sand, grenar etc och blir onödigt fuktigt vilket många gånger ger svamp..då är det ytterligare en anledning till att frissa.

Bra att du frågar och kollar vad som är standard inom din hästs ras, det finns onekligen en del folk som inte förstår att hästen inte dör av att klippa lite hår ;) Är med i en grupp på facebook som handlar om Nordsvenska Brukshästar där någon visade upp sin nordis i stubbad man, ojojoj hon fick verkligen känna att hon levde. Tongångarna som gick i de kommentarerna var inte nådiga. Själv tycker jag att man gör precis som man vill men här var det folk som beskyllde ägaren för att "kapa av hästens stolthet" och "skämma ut alla nordisägare" :confused: Läste och googlade lite om haflingers och de verkar inte ens i närheten så konservativa som nordisfolket så klipp på du :D:p

Liknande trådar

Hästvård Hej, Min häst har ev fått hovskabb. Han stampar och naggar och har små ''bulor'' innanför hovskägget. Nu behöver jag alla tips jag kan...
Svar
16
· Visningar
4 662
Senast: Dull
·
Hästvård Någon har försökt klippa hovskägget på fjordingen jag rider. Det är det fulaste jag sett! Hästen har jätte lång päls på benen och...
Svar
2
· Visningar
1 057
Senast: Buck
·
Övr. Hund Förra veckan så hände en hemsk olycka. Mina 2 döttrar 14, 12 år var ute i kaningården (som ligger brevid vår staket o grinden) och hade...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 036
Senast: Lenis
·
Islandshäst Innan jag skaffade Islandshäst så trodde jag som dum dressyrryttare att alla Islandshästar kan tölta och att det är lätt.:crazy::eek...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 174
Senast: fettso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London