Klippa hästens mage?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Maxmax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 657
Sv: Klippa hästens mage?

Hahaha... Jag har oxså kallat det för halvklippning, fick nu veta att det heter spårklippning som jag har nu gjort. Men tillbaka till min fråga, ska man spara under magen varför isåfall?? Nu har jag gjort det men det ser inte snyggt ut. Tur att jag inte tävlar eller står i ett "snobbstall" då!!

Vi är oxå på G o ska klippa russet och vet inte hur han ska klippas! Han svettas jättemycket på halsen o bringan nu... och vi brukar inte täcka våra hästar... antar att vi måste köpa vintertäcke m hals till russet efter klippningen eftersom han är liten aning förkylningskänslig...?
Jag är oxå väldigt intresserad av alla tips och råd man kan få! :bow:

Okej :D

Jag kan tänka mig att spara under magen om man klipper så att man klipper halsen, och sen bara vid sadelgjorden.
Då ser det inte så förskräckligt dumt ut faktiskt.
Jag ser inte att det finns någon anledning att klippa magen om man ändå inte ska klippa baken :p
Som halvklippningen enligt hippson - Jag ser ingen anledning att forstätta så långt bak.

Hej!

Min tjej är spårklippt, samt då under magen. Hon svettas kopiösa mängder hela "spåret" och magen, så att bara "spåra" utan mage skulle vara helt meningslöst.

Vi hade en häst i stallet i vintras som inte var magklippt- såg alldeles för hemskt ut plus faktumet att han ändå var klart övertäckad. (nu är han oklippt och går med tjockt täcke med helhals).

/ Lavinia, vars pälsboll snart måste klippas igen och då måste nog hela halsen bort..

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 874
Senast: Ketrawzc
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn