klippa hästen nu?!

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
fördelar och nackdelar?
vi har en häst hemma som har väldigt lång päls och han orkar knappt att röra på sig. han är allmänt trött och när man kör honom så vill han inte. kan man klippa nu??? eller är det försent?

Sv: klippa hästen nu?!

Visst kan du klippa honom nu om du vill det. Det som talar emot det är att du klipper av "topparna" på sommarpälsen så det skulle kunna vara så tt det syns hela sommaren att han varit klippt under våren.
Om du klipper hela ponnyn bör du komma ihåg att lägga på ett täcke, åtminstone de kallaste dagarna och när det regnar eller snöar - för än är risken för "vinterväder" långt ifrån över...
Det kanske är bättre att bara klippa "undersidan, dvs halsen och under magen. Det brukar hjälpa mycket och de har ändå yllekoftan kvar på ryggen som hjälper dem att hålla varmen vid kyla och väta. Då behövs inget täcke heller, eftersom pälsen ärkvar där täcket skulle legat...

*lånar*

Jag har klippt min nordis i mars eller t.o.m. mitten på april ibland och hennes sommarpäls blev precis som vanligt. Vet andra som också gjort det men inget konstigt hände med sommarpälsen på hästarna...

Så jag vet egentligen inte varför folk säger att man inte ska klippa efter februari. Däremot så hörde jag att det KAN vara obehagligt för hästarna just under klippningen av nån anledning... (kommer inte ihåg varför). Men det borde ju märkas? Hästen borde bli lite irriterad isåfall. Min brukar dock "sova" under tiden och tycker det är jätteskönt.. oavsett när jag klippt henne...

Såhär stod det visst i en annan tråd om klippning:

"...att man inte skall klippa när hästen har börjat fälla är att klippmaskinen inte klarar av dom där små håren och riskerar att gå sönder och det har inget med att pälsen blir förstörd att göra, jag menar väldigt många tävlingshästar klipps ju nu var och varannan vecka."

Men jag är ganska säker på att NÅGON menade att det också kunde va obehagligt för hästen att bli klippt såhär års. Men som sagt, det borde du ju MÄRKA isåfall!

Tänkte på samma sak. Vissa tävlingshästar klipps till och med på sommaren för att de ska bli blanka eller om det är väldigt varmt.

Prova och klipp nu och se om pälsen växer ut, gör den inte det så klipp lite tidigare nästa år.
Däremot tycker jag helt tvärtom mot Ameo. Jag hade klippt hela hästen, då syns det inte lika mycket sen om pälsen inte växer ut, annars ser man ju linjerna. Klarar hästarna att vara helklippta på vintern måste de ju klara det nu med.

Skälet till att jag rekommenderade klippning av "undersidan" var väl snarast att slippa använda täcke på ponnyn, som alltså är ett RUSS. Det är ju inte alldeles säkert att man ens äger ett utegångstäcke till en sådan ponny och det verkar ju ganska onödigt att behöva köpa ett för en dryg månad på våren, om man inte brukar använda det i vanliga fall.
Hur mkt man klipper beror ju också på om man klipper främst för att ponny ska orka bliriden elelr om man bara vill bli av med den tråkiga vinterpälsen...

Jo det är klart, fast jag hade nog rakat av allt iaf. Hoppas på varmt väder :D

Men det beror ju på var man bor, alla bor ju inte i Skåne, som jag

Nyrelski skrev:
Däremot tycker jag helt tvärtom mot Ameo. Jag hade klippt hela hästen, då syns det inte lika mycket sen om pälsen inte växer ut, annars ser man ju linjerna. Klarar hästarna att vara helklippta på vintern måste de ju klara det nu med.

På min har inga linjer synts till på sommarpälsen även om jag lämnat "spår".... :smirk: Och OM det nu gör det så är det ytterst LITE det syns och det är väl inte hela världen heller.

Hej du kan klippa din häst när du vill bara man klär på den efter vädret eller om man klipper den i sommaren så får den gå naken !!!
// Lycka till

Jag hyrde en ponny när jag var liten som blev spårklippt sent ett år när han hade TJOCK päls. Den fällde knappt och var inte fin sen på sommaren.

Men bryr man sig inte om det spelar det ju ingen roll.

Är det ngn mer som har erfarenhet av att klippmaskinen inte klarar av om de fäller....?

Jag skulle nämligen behöva klippa min häst igen. Han är klippt tidigare i höstas och pga lite problem så har jag inte kunnat göra det förräns nu igen. Men nu har han ju börjat fälla lite. Men det är inte så himla mkt. Men grejen är den att jag ska låna klippare och då känns det ju lite oroligt om det är så att den inte mår så bra av fällning. Så frågan är ju hur mkt det handlar om... Jag kan ju iof förstå att de kanske inte klarar av när de fäller så där enormt mkt, men klarar de när det bara är lite grann?

Hur skulle ni förresten ha gjort? Han har ju som sagt börjat fälla men det kommer nog dröja ett bra tag till innan det börjar bli hyfsat. Problemet är ju att han blir så himla svettig när jag rider. Tar en evighet innnan han torkar. Dessutom har han varit lite snorig till och från den senaste tiden... Därför skulle jag egentligen vilja klippa honom nu. Men är det kanske dumt? Är det bättre att stå ut och vänta på sommarpälsen när det nu ändå gått så länge? Jag ska ju som sagt var låna klippare också...

Tacksam för lite tips! :bow:

*Gotlandsrusset* skrev:
fördelar och nackdelar?
vi har en häst hemma som har väldigt lång päls och han orkar knappt att röra på sig. han är allmänt trött och när man kör honom så vill han inte. kan man klippa nu??? eller är det försent?

Har lite svårt att tro att enbart en lång päls skulle göra din häst så påverkad så här års. Har den andra symptom? Hur gammal är den? Ta ett snack med din vet om du inte gjort det. HH

Av egen erfarenhet kan jag tillägga att det räcker visst med lång päls för att få en "påverkad" häst. Jag har shettisar, sist jag motionerade dom så var dom oklippta och blev på en halvtimmes skrittpromenad i snön MYCKET svettiga, flåsiga och var ovilliga att gå. Idag är dom klippta och formligen studsar fram, blir knappt anfådda av att trava långa sträckor, och mår KANONbra igen.

Så av med pälsen om de lurviga små förväntas prestera något.

Jenny

Jag håller med jamtland och lägger på en omgång B-vitamin så brukar de pigga på sig! Det märks även på våra stora travare som har gått ute nu i vinter med vintertäcken dygnet runt, de har blivit lite hängigare ett tag nu men efter att B-vitaminerna har fått börja göra verkan så har de full fart i benen! Men de ska ändå få vänta med tävling någon månad till.

Min kompis rakade sitt varmblod i januari förra året å han gick "naken" hela sommaren :angel: så visst kan de slå fel,men en annan kompis rakade sin nordis i feb/mars å han blev jätte fin i sommar pälsen så de är väl bara att prova :D

Jag har klippt 'sent' med varierande resultat. Både helklippning och olika typer av spårklippning. De FLESTA har klarat det fint. Men jag minns en foderponny. Den fick stora problem vid fällning och när den åkte hem i juni fick jag myckets kamset förklara.

Det som hände var att spektaklet fällde den klippta vinterpälsen men det kom ingen sommarpäls under, så det såg ut som en kinesisk nakenhäst. VÄLDIGT fult. Sedemera kom dock sommarpälsen och den var som den skulle och utan linjer, men ska man vara offentligt någonstans med hästen hade man fått skämmas ihjäl.

Alexandra_W skrev:
, så det såg ut som en kinesisk nakenhäst. .

:rofl:
Förlåt, men jag såg framför mig en bild av en liten ponny, naken med en tuss på huvudet :D
(Är på tok för lättroad i bland)

Trådskaparen: Jag brukade vårklippa min gamla nordis och det fungerade utan problem.

Helena Handberg: Det var pälsen som påverkade min gamla donna.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade gjort som Ameo föreslog, klippt undersidan av mage + hals. Det hjälper hästen att svalka sig, syns inte så mycket om det blir "märken" i sommarpälsen bara där, men låter hästen behålla sin päls som skydd mot kylan. B-vitamin påskyndar ofta fällningen, så det kan vara ett alternativ till klippning. Iallafall om ni i övergångsperioden kan t ex motionera ponnyn kvällstid istället, när det är svalare?

Sedan vänder jag mig lite mot vissa hurtiga rekommendationer att helraka nu hux flux utan att täcka, för nu är det minsann vår. Just vår - höst är ju övergångsperioder med varierande temperaturer, där hästen ena dagen behöver vinterpälsen, andra dagar sommarpälsen, det är lite jobbigt för dem och de kan ömsom småfrysa, ömsom svettas. Men de fixar det rätt bra av sig själva, om de får chansen.

Mat räcker inte för att hålla värmen. Pälsen är ett viktigt skydd för temperaturväxlingar. Den är ju faktiskt så fiffigt konstruerad att hästen kan reglera sin kroppstemp rätt bra genom att resa håren så de står ut och bildar ett extra isolerande lager, eller lägga dem platt mot huden och då låta mer av sin värme sippra ut (dock räcker uppenbarligen inte de kroppsegna svalkningsmekanismerna i detta russets fall, just nu). Utan päls kan de inte isolera själv, och blir känsligare för vind och kyla. När vi plockar bort pälsen med helklippning är det därför närmast en förutsättning att ersätta den med täcke. Inte minst därför skulle jag undvika att klippa av sommarpälsen på en häst. Den behöver pälsen att stå emot de kallare sommarregnen och blåsiga molniga dagar, annars får man ju hålla på att täcka då också - och jag anser att hästar mår bra av sol och luft på huden precis som vi.

Hästen har en stor värmealstrande kropp och klarar visst att hålla kylan bra om den får äta, röra sig och använda sin päls. Det behövs sällan så mycket täcken som frusna hussar och mattar gör gällande, mer än som skydd mot väta och vind, om hästen har päls. Men utan pälsen är den mycket känsligare för kyla, då även vind, och bör ha täcke. artikel om värmereglering

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka