Klippa häst

xandoor

Trådstartare
Jag har alltid haft min häst helklippt när vintern kommer.
Dels pga av att han svettas något enormt när han rids, och dels för att han lider något enormt av att fälla all päls.
Har fungerat jättebra att haft honom så, varit mycket piggare och gladare

Jag har inte klippt honom än då han har varit halt och har haft vila. Men känner att det börjar bli dags för en helklippning nu innan det blir allt för mycket päls.

Problemet är att han har börjat frysa nu sen några veckor tillbaka, när temperatuen börjat sjunka under 5 +.

Vad kan det bero på ?
Han har aldrig frusit när han varit helklippt.

Skyddar det bättre med att vara klippt med täcken än att ha päls och täcke ?

Ska tilläggas att han har en känslig rygg och nu när han står ute och spänner sig så blir den sämre.

Vad skulle ni göra ?

Sv: Klippa häst

En klippt häst blir frusnare helt klart. Jag skulle inte klippa den nu om den har blivit frusen redan som oklippt, vänta lite. Den kan bli frusen tex i samband med pälsbyte, jag har en i stallet som blev det eftersom den tappade nästan all sommarpäls innan vinterpälsen riktigt kommit igång, den blev jättefrusen för ett par veckor sedan, nu är det bättre igen. Det är svårt att ersätta päls med täcken på en häst som är frusen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 263
Senast: Ise
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 763
Hästvård Hej. Min snart 12 åriga ponny Aurora har fått artos i ett bakknä som inte gått att behandla och som inte blivit bättre sedan våren 2021...
Svar
13
· Visningar
1 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka