Klippa häst på lösdrift

Perla

Trådstartare
Ni med hästar på lösdriften, hur klipper ni dom?

Har en häst som är lite frusen av sig men svettas väldigt mycket vid lättare arbete (räcker typ med en promenad i skritt..).

Funderar på att klippa henne men vet inte hur. Hur skulle ni gjort? :)

Såhär är min klippt :-) Fungerar bra för oss. Han går alltid otäckad. Klipptes dock väldigt tidigt (slutet av september) innan det blev kallt på nätterna. Så det klippta har växt ut lite. Förra året klipptes han senare och då tog jag bara under halsen.

10641271_10152467667362637_6404253941318527194_n.jpg

Förra året klippte jag täckesklippning, vilket fungerade kanonbra med 100-200g foder.

Sen fick jag för mig att helraka skrället, som stod och huttrade med mindre än 400g täcken på sig :crazy:

I år blir det täckesklippning igen, slipper då också dubbla täcken, och slipper använda ländtäcke, medan hästen torkar fort.

Jag klipper undersida halsen + lite upp på sidorna, tvärs över bogen, mellan frambenen + under magen. Funkar toppen otäckat hela vintern, men så är han ingen fryslort heller. Om han var frusen skulle jag låta magen vara.

Jag ska helklippa:)
Kommer dock klippa 10 mm på halsen och 8 mm på kroppen.
Har börjat klippa men ponnyn har så mycket päls att klipparen inte orkar:angel::D

Klipper så lite det behövs :)

Just nu inte alls för de rids inte. Blir troligen någon filtklippning runt december.

Kommer att klippa min lösdriftshäst som har fleecepäls just nu.. Blir typ en enkel klippning av halva halsen, bringa o s v.

@Perla man börjar med att halvklippa. Räcker otroligt långt och du slipper problemen att du tagit bort hästens hela förmåga att själv hushålla med sin värme, samtidigt som den svettas mindre under arbete.

Tack alla för svar! :)

Kommer nog börja med att klippa halva halsen och ner på bringan. Vill helst spara magen då hon fryser lätt.

Jag har oxå klippt min ponny - undre delen av halsen, bogarna, magen, och nedre delen av låren. dvs nån typ av spårklippning.

Om jag var du skulle jag fokusera på de ställen där hon blir svettig och spara övriga delar :)

Hela hästen blir svettig så är svårt att gå på det :p

Men tror ja kör på det jag skrev. Till en början iaf.

Hela hästen blir svettig så är svårt att gå på det :p

Men tror ja kör på det jag skrev. Till en början iaf.
Det kan ofta räcka rätt bra med spårklippning, för då ventileras svetten bort effektivare vilket gör att övriga delar av hästen inte blir lika blöta och varma.

Lösdriftshästar tycker jag man får klippa hur fult som helst :D

Jag har klippt olika, men hals och över bogen och sluta precis bakom sadelgjorden tycker jag funkar bra på min häst. Och spara lite på ovansida hals.

Jag klipper antingen så att jag sparar päls från knä/has neråt, hela alt. halva ansiktet och en "filt" på ryggen. Jag klipper rätt högt upp då min svettas som en gris... Ibland helklipper jag även men tycker det är smidigare att lämna filt på ryggen. Man slipper ländtäcke och hästen håller värmen bättre :)

148831_355961051156530_1897331439_n.jpg

Samma klippning utan sadeln, fråga mig inte vad jag gör :D

301115_357144084371560_1190387926_n.jpg

Klippt den ena såhär, den är dessutom klippt för andra gången i år på bilden, och det lär behöva göras om.
10359898_701104319985544_4998227562212524281_n.jpg

Den andra får tät men kort vinterpäls, är klippt såhär, får se om det kanske får utökas, än räcker det
10730237_701102089985767_970310126377965342_n.jpg

I övrigt tidigare år har jag haft allt från helklippt (en shettis, den höll på att dö i sin vinterpäls) till oklippt. Hur och om jag täckar beror dels på individ och dels på klippning. Inte alltid så den mest klippta är mest täckad.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 126
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka