Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)
ja jag sitter ju inte här och hittar på ang. halsen. De släpper ut mkt lite värme den vägen som sagt - vad folk än tror att de vet. Det går bra att kolla upp det om man inte gillar tanken.
Studien som du hela tiden går till är av en sdn som redan har sin uppfattning klar.
Som Dr Heuschmann o hans egna erfarenheter hur man rider HF.
det fanns en annan s.k studie gjord på gramanridna hästar- att de valde att gå till höger eller hur det nu var
Morgan gör heller ingen skillnad eller ens vet vad Wugtäcken är- halvhals.
ska man göra en seriös studie så ska man mäta temp. på hästens övriga kropp när man sätter på vanligt täcke, wug eller helhals.
för att mätningarna ska vara något sånär lika ska hästarna vara i god kondition o normalt hull samt klippta.
Temp ska mätas vid huden.
jag anser att studien mer var hur mkt man ska ge dem att äta- vilket rimmar med hennes profession..
Man mätte heller inte vad som händer efter 5h. 10h. 16, eller 24 eller mer.
Hästar ska hellre kunna söka lä vilket hästar som går på platta hagar sällan kan.
Lösdriftshästar har det ofta bättre som har möjlighet att gå in.
Jag anser nog att täckesfabrikanterna är mer insatta o gör egen forskning. Det är de som hänvisar till kyleffekten.=T + luftfuktighet, nederbörd samt vindstyrka o även byig vind.
om man menar som du att hästar kan stänga av hudområden så skulle de heller inte börja skaka.
En häst som du pratar om har PÄLS. Ju tunnare en häst är o i sämre kondition sätter mammutpäls.