Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Ja nu förutsatte jag att vi inte riktigt pratade stora kroppspulsådern när vi diskuterade värme och blodkärl axel : ) Det är inte den som hästen håller värmen med det hoppas jag du är införstådd med?

Luna har helt rätt ang. att halsen avger ytterst lite värmeutsläpp. svett har inte med saken att göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Hästen har massor av ytliga blodkärl i halsen som du t o m kan se vid arbete.

Varför skaffar hästen vinterpäls över hela kroppen?
Jo för att den då ska tåla kyla.

Klipper du bort det så växer det ut igen o visst kan ett vanligt täcke räcka om pälsen har vuxit ut en del igen. Samma som hos oss. vi kan hålla värmen bra genom att sätta på varma kläder o vara utan mössa till en viss gräns. Halsduk är oxå skönt o gör en stor skillnad.
hästar som går ute hela dagarna o inte har ngt vinskydd kan bli nedkylda.

säger som min hovis.

-Sätt på dig en kappa i stormen o jag kommer o kollar dig om 5 h. om du tror att det räcker när det är oväder. :bow:
Täcket lättar därbak o även underifrån.

varför tror du att halstäckena har fått ett sdnt genomslag?
För att hästägare är idioter eller för att de kollar sina hästar?

Numera ser man sällan hästar som har 3-4 täcken:banana:
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

axel det spelar ingen roll vad jag säger för du kommer ändå aldrig ändra åsikt.

Hästar reglerar sin värme bland annat genom att de har förmågan att minska sin egen blodtillförsel till ytlagren av hud, med nästan 1/3, när de vill göra av med mindre värme, dvs hushålla med sin värme. I just halsen med sina små ganska obetydliga blodkärl, blir detta extra effektivt.

jag kan som sagt inte säga ngt som kommer få dig ändra uppfattning, men ja - du har inte rätt ang. att halsen skulle vara en primär källa för värmereglage/värmeutsläpp.

det bästa jag kan råda dig till är att lyfta luren och ringa Karin Morgan på Slu+ Strömsholm. Hon kan ge dig konkret redovisning.

svar på din fråga om halstäcken: de är populära för att väldigt många människor inte känner till hur hästen fungerar värmereglage mässigt och vart den avger mest värme - JA.
 
Senast ändrad:
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Du utgår från den studien som med stor sannolikhet inte har tolkats rätt.

vi får väl se om man gör en ny.. bättre.

Prova på hästar o se annan fakta.

du har ju inte gjort så o har därför inga egna preferenser.

Om du menar att huden o blodkärl sköter hela regleringen så skulle de inte skaffa päls eller dra nytta av sina ev fettlager- som sällan finns på halsen.

det är väl självklart att en så stor kropp avger mest över bålen, MEN halstäcket ger lika stor värmehållning som övriga kroppen totalt. eller prcis som halsduk o mössa för oss.

klipper du halsen har de ingen päls att reglera värmen med!
 
Senast ändrad:
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

det gör jag inte alls det, Karin Morgan har skivit massor med andra grejer i ämnet, den du hänvisar till och tror jag menar är från 2004.

du har fel i ditt resonemang oavsett vad du hävdar, både ang. hur den reglerar värme och din uppfattning om hur det går till. sorry. Det har i övrigt inte ett dyft med hur jag täckar eller inte täckar de olika hästar jag haft i 35 års tid : )
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Jag har gjort en minimal spårklippning på min shettis som går på lösdrift. Han går utan täcke ute om det inte är blötsnö och blåser mycket.

IMG_7638.jpg
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Från 2006 o de har bara mätt EN gång

Det här tycker jag är ganska korkat skrivet- som när min kompis sa att- vilda hästar tar inte av sig pälsen när de går in!

Nej för vilda hästar går inte IN.:rofl:

Kan hästen ha samma täcke på sig inne och ute, trots temperaturskillnad?
- Ja, hästens komfortzon för temperatur är ganska vid, cirka 20 grader,
vilket BS. Om det som T.ex i början av Juni kommer "järnnätter" med minusgrader några timmar skaffar inte hästen mer päls. men annars sätter de päls raskt.

Är stallet varmt blir det för varmt, men kanske lagom ute.

hon jämförde även hudkostymen mellan människa o häst men inte med en människa med megastor buk, utan den totala utan där vi har tätt mellan bål o lemmar samt fingrar o tår.
vi har ju inget fett på dessa o om man mätte värmeavgivningen från dessa skulle de visa att de knappt avger ngt- vilket är jäkligt tokigt. Vi har väl heller inga blodkärl i varken händer eller fötter- som en del barfotafanatiker tror om hovars innanmäte.
hon är ju bara en agronom o rekommenderar en massa extra hö. fast hästen har täcke o det brukar leda till fetma.
 
Senast ändrad:
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Klipp spårklippning!

Klart halstäcke hjälper hästen att hålla värmen, har någon provat använda täckbrallor förut? Ungefär samma princip. Människan släpper inte ut så mycket värme genom benen, ändå håller man en jämnare och bättre (bekvämare) temperatur om man använder täckbrallor. Man fryser inte utan täckbrallor om man har en varm jacka, men man blir kall om benen. Det är mycket trevligare att ha varma ben och varm kropp med en tunn jacka och täckbrallor. Jag går i alla fall inte ut naken om baken i detta väder!

Glöm inte att en klippt häst har sin hud helt oskyddad! Huden ska inte vara kall! Däremot ska en häst inte vara varm utanför pälsen för då isolerar pälsen väldigt dåligt. Det är helt klart skillnad på hur varmt det ska vara under täcket på en klippt häst och på en oklippt häst.

/en som tidigare har "tyckt synd" om hästar med halstäcken, tills jag själv fick erfarenheten att känna skillnaden på en häst med ett halstäcke .
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Hi Macky, you been in the states??

Jag tror ni har missit det viktigest, pälsens funktion!
Den finns för att skydda blodkärl och innerorgan från "nerkilning" (did i spell that right?).
Vad tror ni hander med mag, tarm och lunger som är uttsätt för kilen?

Ni prata som det var hög sommern på en fälttävling där hästen ska coola ner.
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Nej Karin Muller har gjort många studier, inte bara om täcken utan om hur hästen reglerar värme rent generellt. Den senaste jag sett är från 2007 och handlar om just det, dvs inte täcken. Men det går ju bra att leta upp andra källor också om man inte gillar just henne.

vi kommer aldrig komma någonstans i frågan oavsett axel, du tycker en sak och jag anser en annan. Låt det bero.
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Hi Macky, you been in the states??

Jag tror ni har missit det viktigest, pälsens funktion!
Den finns för att skydda blodkärl och innerorgan från "nerkilning" (did i spell that right?).
Vad tror ni hander med mag, tarm och lunger som är uttsätt för kilen?

Ni prata som det var hög sommern på en fälttävling där hästen ska coola ner.

Hey Leafy, have you read a single world of what I am writing? : )

skämt åsido, pälsens funktion är jag högst medveten om, den är hästens eget verktyg till att själv reglera sin temperatur. Det gäller både mot kyla och mot värme. När man klipper ska man vara högst medveten om detta, dvs att man manipulerar hästens förmåga att själv reglera sin värme. Dock finns det grader i helvetet, och om man ser till att hästens primär områden för värme reglage fortfarande inte fallit under saxen, så har man en lättare situation än om man klipper bort hela pälsen. Då har man tagit ett mkt stort ansvar, som i sin tur kräver rejäl insatthet om hästens värmereglage, och man har då även en skyldighet att se till att ha koll på just detta.
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Min lurvhäst som också svettas massor om han inte blir klippt, har jag klippt hals och bog på. Det gör enorm skillnad!
Magen har jag låtit bli helt att klippa eftersom han är en kolikkänslig en, jag vill inte att han blir kall om magen. Nästan som på kvandis bild, förutom att jag klippt hela halsen ända till manken och sen nästan rakt ner till armbågen.

Jag har uteboxar och hästen går endast med täcke vid rejäl nederbörd. Förmodligen skulle han klara att vara utan täcke utan problem men det är jag som blir nojjig och tycker det känns bättre om han har täcke på sig.

Så jag skulle rekommendera att klippa hals, bog och låta magen vara hårig. Skulle hästen svettas enormt ändå så går det ju alltid att klippa mer :)
 
Senast ändrad:
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Jag vill inte kasta mig för mkt in i diskussionen, men jag upptäckte en sak för mig själv igår. Vi hade ca 8- här, min klippta häst, den jag visade bild på, stod och åt(om det har betydelse). Jag la handen på bogarna, där kändes han på gränsen till kall, högre upp på halsen var han lite varmare men när jag la handen på den lilla biten av magen som är klippt -så ångade det värme!

Jag är numera nästan benägen att tro på de som säger att halsen släpper ut mindre värme. Det var markant skillnad på värme på magen och på halsen. Nu e jag glad att jag inte klippte mer av magen... Eller halsen för den delen....
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Jag läs vad du skriv Macky, har du las vad jag skriv eller Axel?
Som Axel har redan påpeket klippa du hälsen måste det tackes så att dom stora blod puls åder inte blir nerkild.
Samma med bröst och mag området som jag har aldrig sett tackt!

Bortsätt från risk för hästens hälsa begrippa jag mig inte på dessa folk som kalla sig för NATURAL HORSEMAN sen ta bort hästens naturliga överlevnads skydd :confused:

Jag tycka det är valdig markligt med allt djurskydds lager att dessa "bleeding heart" djur burokrater kan kasta ett blind öga på den praktis av klippning.

Maybe it´s time for a protest list:
"KLIPPNING FÖRBUD"
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Har du sett en islandshäst med nästan 10cm lång päls. De går i hagen och svettas, inte så bra det heller. En spårklippning på en islandshäst som rids är i vissa fall bättre för hästen än att inte klippa alls.
Jag har själv en häst som måste klippas lite under hals och en bit till för han lider av sin varma päls. Han svettas ändå men inte så mycket. Blir svettig nu efter 30 min lätt ridning i -5 grader.

Det är enorm skillnad på häst och häst. Ett halvblod med vinterpäls är inte jämförbart tex med en islandshäst som kan bli som en björn.

Helklippning är jag också emot då jag inte ser anledningen, men att öppna pälsjackan på lurviga hästar är bara bra i vissa fall. :-)
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

ja jag sitter ju inte här och hittar på ang. halsen. De släpper ut mkt lite värme den vägen som sagt - vad folk än tror att de vet. Det går bra att kolla upp det om man inte gillar tanken.
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Nej, halsen behöver inte täckas bara för att den är klippt.

sätter du på den benvärmare om du klippt benen också? och Mössa om du klippt huvudet?
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

*kl*

Jag klippte min islänning förra veckan, han går också på lösdrift. Jag hade misstankar om värmeutslag samt att han blev svettig bara av att gå 15 min i raskt tempo. Och tro det när det bara ligger runt någon minus och man har vinterkläder för -25...

Jag klippte såhär och han har än så länge inte varit kall:



Han har inte täcke på sig och tror inte han kommer behöva det heller om det fortsätter vara vinter.
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

ja jag sitter ju inte här och hittar på ang. halsen. De släpper ut mkt lite värme den vägen som sagt - vad folk än tror att de vet. Det går bra att kolla upp det om man inte gillar tanken.

Studien som du hela tiden går till är av en sdn som redan har sin uppfattning klar.

Som Dr Heuschmann o hans egna erfarenheter hur man rider HF.
det fanns en annan s.k studie gjord på gramanridna hästar- att de valde att gå till höger eller hur det nu var:rofl:

Morgan gör heller ingen skillnad eller ens vet vad Wugtäcken är- halvhals.

ska man göra en seriös studie så ska man mäta temp. på hästens övriga kropp när man sätter på vanligt täcke, wug eller helhals.
för att mätningarna ska vara något sånär lika ska hästarna vara i god kondition o normalt hull samt klippta.
Temp ska mätas vid huden.

jag anser att studien mer var hur mkt man ska ge dem att äta- vilket rimmar med hennes profession..
Man mätte heller inte vad som händer efter 5h. 10h. 16, eller 24 eller mer.

Hästar ska hellre kunna söka lä vilket hästar som går på platta hagar sällan kan.
Lösdriftshästar har det ofta bättre som har möjlighet att gå in.

Jag anser nog att täckesfabrikanterna är mer insatta o gör egen forskning. Det är de som hänvisar till kyleffekten.=T + luftfuktighet, nederbörd samt vindstyrka o även byig vind.
om man menar som du att hästar kan stänga av hudområden så skulle de heller inte börja skaka.

En häst som du pratar om har PÄLS. Ju tunnare en häst är o i sämre kondition sätter mammutpäls.
 
Senast ändrad:
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

jag vet att du anser det, vi kommer inte vara överrens oavsett och får låta det bero med det helt enkelt.
vad det du skriver om nu sist förstår jag inte ens vart du får ifrån. Vart har jag skrivit att hästar kan stänga av så att de aldrig fryser?! Herrejisses. Jag tycker dessutom att du argumenterar dig blå till helt fel person. Jag har mina hästar både klippta och täckade : )
 

Liknande trådar

Hästvård (Vet att ämnet har tagits upp i diverse andra klipptrådar, men tycker det är värt sin egen då jag vill ha åsikter från alla olika håll...
Svar
16
· Visningar
3 920
Hästvård Har äntligen fått ut min häst på lösdrift vilket både han och jag trivs jättebra med :) Vid ridning svettas han mycket på hals, bringa...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 265
Senast: bigganl
·
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 390
Senast: Ms_Antrop
·
C
Hästvård Hej. Jag ska klippa min smått frusna halvblodsvalack, halvklippning, det jag undrar är ska jag klippa frambenen eller ska jag låta...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp