Råd ang klippning av häst.

Sv: Råd ang klippning av häst.

Någon som har en idé på klippning till min pålle?
Rätt så tunn päls runt rygg, så ryggen vill jag lämna helt, även länd och kors.
Svettas runt framben, lite på hals och runt sadelgjordsstad.

Har ingen vidare lust att klippa helt runt magen då jag är rädd att han ska frysa.
Skulle det gå att göra en spårklippning men skippa mage helt?
Är inte så sugen att klippa hals helt heller, därför skulle jag vilja göra en specialare av spårklippning.

Låter det som en dum idé?

Oj...du får nog hitta på en helt egen variant av klippning då :laugh:
Jag gjorde en helskum variant av din beskrivning som jag kallar Catheadklippning. :D
Dålig bild men det vita längst hals, bringa o.s.v är det du klipper det bruna sparas + benen då.

 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Oj...du får nog hitta på en helt egen variant av klippning då :laugh:
Jag gjorde en helskum variant av din beskrivning som jag kallar Catheadklippning. :D
Dålig bild men det vita längst hals, bringa o.s.v är det du klipper det bruna sparas + benen då.


Förstorade upp bilden något, får se om man ser bättre, dock extremt kass bildkvalitet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Råd ang klippning av häst.

Det var den vildaste klippning jag sett :rofl::love: Men coolt.

Klippte min igår, fast jag klippte lite mer..

Hahah ja den är inte vacker, bara en kul grej för att spara dom områden som ville sparas och klippas det som ville klippas...hehehe
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Det var så jag hade tänkt mig.
Mellan bakbenen lämnar jag nog då han inte svettas där.
Tror jag ska rita upp en skiss först så att alla kanter matchar musklerna och så. Har bestämt mig för att det är alltid värt att prova, det växer ju ut så småningom.

Så tack för alla synpunkter ni gett mig!
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Han är väldigt tunnhårig på en del ställen på kroppen.
Hur vet man det? Att hästen inte fryser under magen ?

därför att den inte punktfryser. det är lätt att göra mätningar på vart värme reglage och värmeutsläpp primärt sker, och så har gjorts, det är länd, rygg och kors som är det kritiska.
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Undrar jag med.

När min häst varit klippt kan man se att hon reser hår både under magen och hals. Och sen om man låter bli att täcka både klippt hals och mage, sätter hästen päls på de områden, och det är väl det man inte vill, eftersom man klippt hästen? :confused:

ja, självklart reser den pälsen överallt där den kan om den är kall. det betyder fortfarande inte att den punkt fryser om magen. Skakar du bara med ena handen om du är genomkall i kroppen en vinterdag, för att din hand känns kallare än någon annan kroppsdel?
det är inte ngt konsigt eller avancerat över huvud taget, att mäta vart värmeutsläpp sker och hur värmereglering fungerar. Inte konstigare än att människor släpper ut mycket värme via huvudet, eller hur?

vad vi grundar faktan att hästen inte fryser särskilt om halsen, om de primära värmeutsläpps kroppsdelarna hålls varma? återigen, det har skett noggranna mätningar och är baserat på fakta. Halsen har i princip inga blodkärl av primär sort alls, därmed är det inte ett område på hästen som är särskilt utsatt för kyla/värme. Ditt eget resonemang saknar helt grund.
 
Senast ändrad:
Sv: Råd ang klippning av häst.

därför att den inte punktfryser. det är lätt att göra mätningar på vart värme reglage och värmeutsläpp primärt sker, och så har gjorts, det är länd, rygg och kors som är det kritiska.

Visserligen sant att kors, rygg och länd är dom känsligaste för kyla, men hurvida en häst inte punktfryser pga att värmeusläppen sker där är väl ganska oklart egentligen, människors värmeutsläpp sker via huvudet men vi fryser ändå om tårna...:eek:
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

ja, självklart reser den pälsen överallt där den kan om den är kall. det betyder fortfarande inte att den punkt fryser om magen. Skakar du bara med ena handen om du är genomkall i kroppen en vinterdag, för att din hand känns kallare än någon annan kroppsdel?
det är inte ngt konsigt eller avancerat över huvud taget, att mäta vart värmeutsläpp sker och hur värmereglering fungerar. Inte konstigare än att människor släpper ut mycket värme via huvudet, eller hur?

vad vi grundar faktan att hästen inte fryser särskilt om halsen, om de primära värmeutsläpps kroppsdelarna hålls varma? återigen, det har skett noggranna mätningar och är baserat på fakta. Halsen har i princip inga blodkärl av primär sort alls, därmed är det inte ett område på hästen som är särskilt utsatt för kyla/värme. Ditt eget resonemang saknar helt grund.

Men om min häst reser hår på halsen, betyder det i din värld att hon inte fryser, om halsen? Eftersom hon inte kan punktfrysa på halsen?
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Visserligen sant att kors, rygg och länd är dom känsligaste för kyla, men hurvida en häst inte punktfryser pga att värmeusläppen sker där är väl ganska oklart egentligen, människors värmeutsläpp sker via huvudet men vi fryser ändå om tårna...:eek:


Nej.
du har värmeutsläpp både via fötter och huvud. en helt annan sak. Hästen har minimalt med värmeutsläpp i halsregionen punkt slut.
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Men om min häst reser hår på halsen, betyder det i din värld att hon inte fryser, om halsen? Eftersom hon inte kan punktfrysa på halsen?

Hon fryser inte om halsen specifikt NEJ. Utan hon är nedkyld via de primära värmeutsläppande kroppsdelarna, och gör vad hon kan för att hålla värmen genom att resa all päls hon har, punkt slut.
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Njaeee, jag tycker nog det låter som råddigogga, men whatever. Vi har väl olika syn på saken, kommer i vilket fall som helst att täcke henne med halsdel och inte gå omkring och tro att hon inte fryser om halsen (speciellt om hon är klippt!!) när det är -20 grader...

Punkt slut. :rofl:
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Ja jag har förstått att du bestämt dig oavsett vad det finns för kalla fakta, så du får väl fortsätta enligt den teorin precis som du säger.

Här har du en lättfattlig summering av genomgående studier som gjorts, det finns hur många ytterligare källhänvisningar att hänvisa till för den som inte vill göra sina egna teorier utifrån sin egen odokumenterade förvissning.

http://www.hippson.se/cldoc/12680.htm
 
Senast ändrad:
Sv: Råd ang klippning av häst.

Tack för länken, bra läsning! :)

Och ursäkta trådkap!
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

*lite Kl*

Jag tycker det är lite konstigt resonemang av många. Jag håller inte med dem som säger att hästarna kan gå helt otäckade hela vintern trots att man klipper halva hästen. Alla påstår att de inte släpper ut någon värme på halsen, bringan eller magen, men hur kommer det sig då att man plötsligt kan rida på som ingenting utan att de svettas när man klippt dem lite på bringan? Med min logik sker det alltså en ganska stor värmetransport på de kroppsdelarna iom att hästen klarar att kyla hela sin kropp.

Är fullt medveten om att hästen rent hälsomässigt bara behöver hållas varm om länd och rygg, men jag skulle aldrig klippa halva hästen mitt i vintern och slänga ut i hagen. Klipper jag så täckar jag, men med måtta. (Aldrig dubbla täcken, sällan tjocka) Halstäcken struntar jag i, men tar alltid på något om jag tagit bort päls på en större yta. Möjligen kan de gå nakna om jag klipper en ovanligt mild dag och endast klipper en liten bit på bringan.

Med riktig björnpäls på resten av kroppen, mycket grovfoder och bra skydd mot vind i hagen kan jag tänka mig att det går bra, men de flesta hästar går ute på öppna ytor i regn, vind och rusk.Då täckar man om man klipper, det tycker jag är självklart.

Oklippta hästar kan naturligtvis gå utan täcken! Men det är få som kan ridas ordentligt utan att svettas så de besväras av det, iaf kan inte mina det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Utrustning Vad heter modellen på Penelope Leprevost GPA kavaj? Har dragkedja och specialsydda armbågar.
Svar
0
· Visningar
1 347
Senast: lisah
·
L
Övr. Hund Jag har tänkt att min tik ska få börja dra kedjor på vissa promenader.. Allt från 5kg och uppåt är mycket intressant. Man ska ju börja...
Svar
3
· Visningar
1 200
Senast: LillJay
·
Dressyr Hej! Ska till våren böjar tävlar lite lokal dressyr - Lb:1 klasser. Har inte tävlat lokal dressyr förut och har därför ett par frågor...
2
Svar
30
· Visningar
4 487
Utrustning Som rubriken lyder Hur är passformen på Charles Owen hjälmarna? Runda? Avlånga? Tycker de är så himla fina, men har inte möjlighet...
Svar
1
· Visningar
1 020
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp