Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Någon som har en idé på klippning till min pålle?
Rätt så tunn päls runt rygg, så ryggen vill jag lämna helt, även länd och kors.
Svettas runt framben, lite på hals och runt sadelgjordsstad.
Har ingen vidare lust att klippa helt runt magen då jag är rädd att han ska frysa.
Skulle det gå att göra en spårklippning men skippa mage helt?
Är inte så sugen att klippa hals helt heller, därför skulle jag vilja göra en specialare av spårklippning.
Låter det som en dum idé?
Halvklippning blir för mycket tycker jag.
Vi har inte möjligheten att alltid ha dem täckade med halstäcken.
Men jag är nyfiken, hur vet ni att de inte fryser runt mage o hals i det vinterklimatet som vi har här uppe i norr ?
De går ute i 12 timmar i ur och skur.
Jag har ingen aning, därför vill jag inte uttala mig hurvida de fryser eller inte.
Men ändå tror jag att de kan göra det.
Trots allt så är ju en del raser inte gjorda i grund och botten för att leva i det klimatet som vi har i sverige, det är därför jag i alla fall tror att de visst kan frysa.
Annars skulle jag aldrig ha frågat i början
För att jag kan inte bestämma alltid hur morgonfodrarna resonerar.
I regel sätts inte halstäcken på förns vid -15 grader.
För mig spelar det faktiskt ingen roll om klippningen ser "jättekonstig" ut, vi ska inte på utställning och tävla ska vi nog inte heller göra. Det är funktionen som räknas för mig. Att hästen ska torka snabbare på de områden den blir svettig på, rätta mig om jag har fel, men det är väl därför man klipper, inte för att det ska se snyggt ut ?
Tycker en halvklippning somsagt blir för mycket, jag vill inte klippa bara för att och i ridhus är vi sällan, så det finns likson ingen anledning till att ta så mycket på min häst.
Tycker inte man skriver ut fakta som man inte ens har källa till om någon frågar. Det finns mycket som man hört..
Vi är nog inne på samma linje här..
Jag skulle aldrig låta min klippta häst stå ute utan halsdel vid - grader. No way.
Ni som har hör / tror / vet att hästar inte fryser om halsen, vad grundar ni det på?
Tyvär går alla inte med på att alltid sätta halstäcke...
Vi har som regel att det ska gå snabbt ut med hästarna då det kan bli rätt sötkigt om mornarna när man utfodrar.
Inget som jag kan säga till om då det råder majoritet om det tyvär.
Hade jag fått bestämma fullt ut hade min häst bytt täcken flera gånger per dag, men då jag är inhyrd och vi är många så är det orimligt.
Men jag förstår verkligen inte problemet. Om ni tror att hästen fryser om halsen så använd halstäcke! Det är inte svårare än då.