Råd ang klippning av häst.

Sv: Råd ang klippning av häst.

Han är väldigt tunnhårig på en del ställen på kroppen.
Hur vet man det? Att hästen inte fryser under magen ?
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Någon som har en idé på klippning till min pålle?
Rätt så tunn päls runt rygg, så ryggen vill jag lämna helt, även länd och kors.
Svettas runt framben, lite på hals och runt sadelgjordsstad.

Har ingen vidare lust att klippa helt runt magen då jag är rädd att han ska frysa.
Skulle det gå att göra en spårklippning men skippa mage helt?
Är inte så sugen att klippa hals helt heller, därför skulle jag vilja göra en specialare av spårklippning.

Låter det som en dum idé?

Varför krångla till det?
Hästar fryser inte under magen eller på halsen. Men om du ändå är orolig så finns det halstäcken och även magtäcken.
Gör en vanlig halvklippning.
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Halvklippning blir för mycket tycker jag.
Vi har inte möjligheten att alltid ha dem täckade med halstäcken.

Men jag är nyfiken, hur vet ni att de inte fryser runt mage o hals i det vinterklimatet som vi har här uppe i norr ?
De går ute i 12 timmar i ur och skur.
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Undrar jag med.

När min häst varit klippt kan man se att hon reser hår både under magen och hals. Och sen om man låter bli att täcka både klippt hals och mage, sätter hästen päls på de områden, och det är väl det man inte vill, eftersom man klippt hästen? :confused:
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

http://www.hippson.se/cldoc/12602.htm?_qStr=klippning

Hästar är inte så frusna som vi oftast tror. Det beror mycket på vad hästemn är för ras, hur mycket den motioneras och hur foderstaten ser ut.

Jag har haft både rejäla fjordhästar och ynkliga små korsningar, beroende på arbete har jag kllippt dem olika mycket. Dock aldrig mindre än halvklippning.

Jag helklipper helst, skälet för det är att jag tycker att det är snyggast. Jag har aldrig haft halstäcken eller magtäcke på någon. Ingen har fryst. Jag skulle om jag var du satsa på en halvklippning, eftersom att när hästen har lite extra päls på magen så tar det längre tid att torka när det väl blir blöt. En klippt mage torkar på ett kick!

Så blir hästen svettig, klipp den. Annars lär den frysa ännu mer med blöt päls. Men du kan ju hitta på en egen variant om du är osäker! Klipp inte hela magen om du inte vill, utan ta bara sadelgjordstaden. Klipp mer efterhand om den fortfarande svettas.

Men var inte rädd för att den ska frysa, hästar är tåliga. :)
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Halvklippning blir för mycket tycker jag.
Vi har inte möjligheten att alltid ha dem täckade med halstäcken.

Men jag är nyfiken, hur vet ni att de inte fryser runt mage o hals i det vinterklimatet som vi har här uppe i norr ?
De går ute i 12 timmar i ur och skur.

Vadå inte möjlighet? Det är väl bara att köpa ett täcke med hals, svårare än så är det inte.

Om du tycker att halvklippning är för mycket kan du köra på spårklippning, strunta i att klippa eller hitta på en egen variant som förmodligen kommer se jättekonstigt ut.
Själv förstår jag inte problemet. Klipp hela hästen och använd täcke - fryser hästen har du för tunnt täcke.

Jag har fått lära mig att de inte fryser om hals/mage, sen jag vet inte hur det kommer sig..
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Då klipper man en gång till!

Om man ska kunna hålla igång hästen under vinterhalvåret krävs en klippt häst. En varm och svettig klippt häst torkar fortare än en oklippt blöt häst.
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

För att jag kan inte bestämma alltid hur morgonfodrarna resonerar.
I regel sätts inte halstäcken på förns vid -15 grader.
För mig spelar det faktiskt ingen roll om klippningen ser "jättekonstig" ut, vi ska inte på utställning och tävla ska vi nog inte heller göra. Det är funktionen som räknas för mig. Att hästen ska torka snabbare på de områden den blir svettig på, rätta mig om jag har fel, men det är väl därför man klipper, inte för att det ska se snyggt ut ?

Tycker en halvklippning somsagt blir för mycket, jag vill inte klippa bara för att och i ridhus är vi sällan, så det finns likson ingen anledning till att ta så mycket på min häst.

Tycker inte man skriver ut fakta som man inte ens har källa till om någon frågar. Det finns mycket som man hört..
 
Senast ändrad:
Sv: Råd ang klippning av häst.

Om vi nu poängterar att hästen inte fryser om hals och mage, fryser de då om resten av kroppen, så som benen, manken, baken?
Låter ju lite orimligt...

:p
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Jag har ingen aning, därför vill jag inte uttala mig hurvida de fryser eller inte.
Men ändå tror jag att de kan göra det.
Trots allt så är ju en del raser inte gjorda i grund och botten för att leva i det klimatet som vi har i sverige, det är därför jag i alla fall tror att de visst kan frysa.

Annars skulle jag aldrig ha frågat i början
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Jag har ingen aning, därför vill jag inte uttala mig hurvida de fryser eller inte.
Men ändå tror jag att de kan göra det.
Trots allt så är ju en del raser inte gjorda i grund och botten för att leva i det klimatet som vi har i sverige, det är därför jag i alla fall tror att de visst kan frysa.

Annars skulle jag aldrig ha frågat i början

Vi är nog inne på samma linje här.. ;)
Jag skulle aldrig låta min klippta häst stå ute utan halsdel vid - grader. No way.

Ni som har hör / tror / vet att hästar inte fryser om halsen, vad grundar ni det på?
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

För att jag kan inte bestämma alltid hur morgonfodrarna resonerar.
I regel sätts inte halstäcken på förns vid -15 grader.
För mig spelar det faktiskt ingen roll om klippningen ser "jättekonstig" ut, vi ska inte på utställning och tävla ska vi nog inte heller göra. Det är funktionen som räknas för mig. Att hästen ska torka snabbare på de områden den blir svettig på, rätta mig om jag har fel, men det är väl därför man klipper, inte för att det ska se snyggt ut ?

Tycker en halvklippning somsagt blir för mycket, jag vill inte klippa bara för att och i ridhus är vi sällan, så det finns likson ingen anledning till att ta så mycket på min häst.

Tycker inte man skriver ut fakta som man inte ens har källa till om någon frågar. Det finns mycket som man hört..

Men då är det väl bara att säga att din alltid ska ha halstäcke?

Ja men hitta då på en egen variant! Om du inte bryr dig om hur det ser ut :)

Klart att man främst klipper för att slippa svetten men när man väl klipper så väljer många den variant som de tycker är snyggast.
Jag helklipper hästen för att slippa svett, för att det är lättare att hålla hästen ren samt för att det är snyggast.
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Vi är nog inne på samma linje här.. ;)
Jag skulle aldrig låta min klippta häst stå ute utan halsdel vid - grader. No way.

Ni som har hör / tror / vet att hästar inte fryser om halsen, vad grundar ni det på?

Men jag förstår verkligen inte problemet. Om ni tror att hästen fryser om halsen så använd halstäcke! Det är inte svårare än då.
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Tyvär går alla inte med på att alltid sätta halstäcke...
Vi har som regel att det ska gå snabbt ut med hästarna då det kan bli rätt sötkigt om mornarna när man utfodrar.
Inget som jag kan säga till om då det råder majoritet om det tyvär.
Hade jag fått bestämma fullt ut hade min häst bytt täcken flera gånger per dag, men då jag är inhyrd och vi är många så är det orimligt.
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Tyvär går alla inte med på att alltid sätta halstäcke...
Vi har som regel att det ska gå snabbt ut med hästarna då det kan bli rätt sötkigt om mornarna när man utfodrar.
Inget som jag kan säga till om då det råder majoritet om det tyvär.
Hade jag fått bestämma fullt ut hade min häst bytt täcken flera gånger per dag, men då jag är inhyrd och vi är många så är det orimligt.

Måste bara säga att det var en väldigt konstig regel. Det tar inte längre tid att sätta på ett täcke med hals än ett täcke utan hals. :confused:
Men men.. Inte min sak att bekymra mig över..
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Men jag förstår verkligen inte problemet. Om ni tror att hästen fryser om halsen så använd halstäcke! Det är inte svårare än då.


Jag gör det också! Utan att blinka, jag är bara nyfiken! :p
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Men om du köper ett täcke där halsen redan sitter fast i täcket så tar det ju inte längre tid att ta på. Då är det ju på sin höjd ett spänne extra och det tar ju inte lång tid.
Förstår att det kan bli krångligt om man har lösa halsar som ska sättas på lite nu och då. Då tar det ju lite extra tid också.
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Klipp bara som spårklippningframtill, men lämna från magen och bakåt. Följer kman bara lite muskler och sånt så kan det se helt okej ut. Då behöver du ju inget halstäcke heller. Den kan du ju ta bort lite ullhår mellan bakbenen om han brukar svettas där utan att det syns. Torr och varm hela vintern!:)
 

Liknande trådar

L
Utrustning Vad heter modellen på Penelope Leprevost GPA kavaj? Har dragkedja och specialsydda armbågar.
Svar
0
· Visningar
1 347
Senast: lisah
·
L
Övr. Hund Jag har tänkt att min tik ska få börja dra kedjor på vissa promenader.. Allt från 5kg och uppåt är mycket intressant. Man ska ju börja...
Svar
3
· Visningar
1 200
Senast: LillJay
·
Dressyr Hej! Ska till våren böjar tävlar lite lokal dressyr - Lb:1 klasser. Har inte tävlat lokal dressyr förut och har därför ett par frågor...
2
Svar
30
· Visningar
4 487
Utrustning Som rubriken lyder Hur är passformen på Charles Owen hjälmarna? Runda? Avlånga? Tycker de är så himla fina, men har inte möjlighet...
Svar
1
· Visningar
1 020
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp