Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Förlåt om jag missförstår dig nu, men du menar alltså att hästar med mycket päls har mycket päls för att de är undernärda eller i dålig kondition?
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Ja de blir väldigt långhåriga- även om andra kan bli det av rastypen.

hästar som rids får upp värmen dagligen o skaffar inte heller samma päls eller ser dassiga ut.

Ofta har en häst i bra hull en lite kortare o tätare o underhudsfett som isolerar.
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Jag hade bara klippt det understa på halsen:)
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Har du sett en islandshäst med nästan 10cm lång päls. De går i hagen och svettas, inte så bra det heller. En spårklippning på en islandshäst som rids är i vissa fall bättre för hästen än att inte klippa alls.
Jag har själv en häst som måste klippas lite under hals och en bit till för han lider av sin varma päls. Han svettas ändå men inte så mycket. Blir svettig nu efter 30 min lätt ridning i -5 grader.

Det är enorm skillnad på häst och häst. Ett halvblod med vinterpäls är inte jämförbart tex med en islandshäst som kan bli som en björn.

Helklippning är jag också emot då jag inte ser anledningen, men att öppna pälsjackan på lurviga hästar är bara bra i vissa fall. :-)

Jo har jag sett häster med myskox pals, jag har kört båda fjord och nordsvensk i skogen, nordiser var mer lurvig an fjording, inte klippt vi häster dock dom jobba hårt 12 timmer, bra mat och en filt... och noga att skrita av hästen innan den gick in i stället.

Lider på vilket sätt?

Klippa dom sinna häster i Island?
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Ja de blir väldigt långhåriga- även om andra kan bli det av rastypen.

hästar som rids får upp värmen dagligen o skaffar inte heller samma päls eller ser dassiga ut.

Ofta har en häst i bra hull en lite kortare o tätare o underhudsfett som isolerar.

:bow: :bow: :bow: :bow:
Min, varmblod och fjord har kort pals dock Ami har en sån kort thick typ där du knappt kan komma in till skinet med fingerna och som du säjer lite fett (gammle kärring och
gubber vill läga på sig:D)
Amigo har ett kort thick under pals med ett jämn ytter pals som skimmer i solen:cool:
Trav häster är inte klippt.
Inte dom häster vi hade i Arizona, Quarters, Tennesee Walkers, Mustanges you name it, Mustanges kunde läge på sig valdiga päls, dom som var mer varmblod aktig fick såna kort thick typ.
Alla dom häster gick utta....igen tacken, vi kunde rida en hel dag i den kalla torra nord vind, hästerna var aldrig sjuk.

Klippning :eek:
You would not be very popular if people new you went and cut the winter protection off your horses :mad:
They´d think you were insanely stupid and have the sherrif pack you off to the nut house :(

And yes buisnesses are making BIG $ selling "tacke" too fools.

Macky:
I alway´s go out with a hat on my head and a scarf around my neck, I can do without the Head Colds and Sore Throats ;)
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Ja de blir väldigt långhåriga- även om andra kan bli det av rastypen.

hästar som rids får upp värmen dagligen o skaffar inte heller samma päls eller ser dassiga ut.

Ofta har en häst i bra hull en lite kortare o tätare o underhudsfett som isolerar.

Finns det någon källa på det här? Har nämligen aldrig hört att konditionen spelar in på pälssättningen.
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Du får ta och kolla min historik lite Leafy. Jag har nämligen varit med i rätt många trådar i ämnet om att klippa sina hästar i tid och otid, just av flera av de anledningar du nämner : ) Surprise ;)
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

axel har helt rätt ang. pälssättningen. Är hästen i riktigt dålig kondition, framför allt om den är undernärd och mager, sätter den mera päls. Det är kroppens försök att spara på energin så mycket det bara går, så smart funtad är naturen : )

givetvis är pälssättning utöver det, även individ och i viss mån ras relaterad. Dvs att det finns många friska sunda hästar som har jättebjörn päls också.
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Extrem undernäring kan orsaka extrempälssättning.

Jag vet förstås inte var du bor TS, men nu är det banne mig riktigt svinkallt. Mina hästar är pälsmonster och går täckade i sina lösdriftshagar nu... -35,9 säger termometern :crazy: Glada och nöjda dock, skönt att värma händerna under manarna :)

Jag är just nu glad att jag har skjutit på datumet för det senaste tillskottet anländer till gården... den hästen är klippt och jag hade nog inte kunnat sova ordentligt om jag visste att det går en klippt häst i mina hagar, med eller utan täcke.
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Jo det finns studier på det.

Jepp. Nu vet jag mycket väl att det är skillnad på människor och hästar, men se på extremt undernärda människor (anorektiker t.ex.) - de blir ludna. Kroppen går för självförsvar och försöker gå på så mycket sparlåga som möjligt, försöker isolera sig så att så lite energi som möjligt går ut i värmeförlust = päls.

Jag har också sett studier på detta gällande häst, men kan inte hänvisa till annat än google då jag inte har det sparat nånstans.

Att säga rakt av att en häst med mycket päls är undernärd skulle jag dock aldrig göra. Givetvis påverkas pälssättningen av temperatur, ljustimmar etc. i första hand. Utan att ta hänsyn till hästen ras.
 
Senast ändrad:
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Ja du:grin: fråga en Vet hur mkt blodkärl den har just i halsen o anledningen till att man sticker den där.

Varför klipper man hästarna? Jo för att svettning kommer som ett resultat av att hästen blir väldigt varm o ska kyla ner o just halsen är den delen som först blir varm o då blöt.

Herregud. man tömmer hela hästen efter avlivning just i halsen.

Har man halstäcke på så blir hästen varm även på halsen utan att bli överhettad o svettas.

Ja jag håller med. Svettning är = avkylning och kan de kyla sig genom svettning på halsen så kan de ju absolut förlora värme där genom klippning med.
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Det att det är svalt betyder ju just att de INTE avger värme... Känn på en välpälsad häst ovanpå pälsen på rygg kors när det är kallt ute, den är kall på ytan, på vissa smälter ju inte ens snön....

Såhär är min klippt nu, klippt för 2 veckor sedan, inte täckad nu när det är kall & torrt, ner mot -15 på nätterna. Täckas om det blir hård blåst & snöslask samt förstås om han är svettig efter ridning. Lösdrift med begränsad fri tillgång på hö (smhn) samt halm att äta.

Fast de är ju varma närmst huden vilket automatiskt borde betyda att de måste ha täcke som klippta för att just inte bli avkylda.

Har för mig att det cirkulerade en bra artikel om just detta med täcken och där så står det att hästar som är klippta borde ha täcke eftersom de förlorar den normal värmeregleringen
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

ja jag sitter ju inte här och hittar på ang. halsen. De släpper ut mkt lite värme den vägen som sagt - vad folk än tror att de vet. Det går bra att kolla upp det om man inte gillar tanken.

fyi så kyler vi hästar som har lite övertemp efter terrängen just på halsen, både med is och med vatten, så visst påverkar det om de är eller inte är klippta
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

*kl*

Jag klippte min islänning förra veckan, han går också på lösdrift. Jag hade misstankar om värmeutslag samt att han blev svettig bara av att gå 15 min i raskt tempo. Och tro det när det bara ligger runt någon minus och man har vinterkläder för -25...

Jag klippte såhär och han har än så länge inte varit kall:



Han har inte täcke på sig och tror inte han kommer behöva det heller om det fortsätter vara vinter.


Det tycker jag är väldigt mycket klippt för att både gå på lösdrift och utan täcke
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Fast de är ju varma närmst huden vilket automatiskt borde betyda att de måste ha täcke som klippta för att just inte bli avkylda.

Har för mig att det cirkulerade en bra artikel om just detta med täcken och där så står det att hästar som är klippta borde ha täcke eftersom de förlorar den normal värmeregleringen

Ja det har att göra med strukturen/"designen" på själva pälsstrået att göra om jag minns rätt?
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Jag har ju täcken till honom om det behövs men än så länge har han inte behövt det.
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

fyi så kyler vi hästar som har lite övertemp efter terrängen just på halsen, både med is och med vatten, så visst påverkar det om de är eller inte är klippta
Jamen att du måste påminna mig om det:idea:

Jag har en häst som svettas jäkligt mkt o även eftersvettas.

När det är varmt på sommaren funkar det inte att skritta ner värmen, utan jag måste kyla ner hals o bog o då blir andhämtningen normal på 0tid. Hela hästen påverkas. Sen skrittar vi.

Lite som de där gigantiska fläktarna på OS i Atlanta.

Fjordtokan.
Ser kruppan ut så IRL :confused::eek:
 
Sv: Klippa häst på lösdrift nu? (Klippningsnewbie spekulerar)

Den ser extremt konstig ut på bilden, den är något bättre i verkligheten men ja den ser nästan ut så...
 

Liknande trådar

Hästvård (Vet att ämnet har tagits upp i diverse andra klipptrådar, men tycker det är värt sin egen då jag vill ha åsikter från alla olika håll...
Svar
16
· Visningar
3 920
Hästvård Har äntligen fått ut min häst på lösdrift vilket både han och jag trivs jättebra med :) Vid ridning svettas han mycket på hals, bringa...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 265
Senast: bigganl
·
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 390
Senast: Ms_Antrop
·
C
Hästvård Hej. Jag ska klippa min smått frusna halvblodsvalack, halvklippning, det jag undrar är ska jag klippa frambenen eller ska jag låta...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp