Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du sett en islandshäst med nästan 10cm lång päls. De går i hagen och svettas, inte så bra det heller. En spårklippning på en islandshäst som rids är i vissa fall bättre för hästen än att inte klippa alls.
Jag har själv en häst som måste klippas lite under hals och en bit till för han lider av sin varma päls. Han svettas ändå men inte så mycket. Blir svettig nu efter 30 min lätt ridning i -5 grader.
Det är enorm skillnad på häst och häst. Ett halvblod med vinterpäls är inte jämförbart tex med en islandshäst som kan bli som en björn.
Helklippning är jag också emot då jag inte ser anledningen, men att öppna pälsjackan på lurviga hästar är bara bra i vissa fall. :-)
Ja de blir väldigt långhåriga- även om andra kan bli det av rastypen.
hästar som rids får upp värmen dagligen o skaffar inte heller samma päls eller ser dassiga ut.
Ofta har en häst i bra hull en lite kortare o tätare o underhudsfett som isolerar.
Ja de blir väldigt långhåriga- även om andra kan bli det av rastypen.
hästar som rids får upp värmen dagligen o skaffar inte heller samma päls eller ser dassiga ut.
Ofta har en häst i bra hull en lite kortare o tätare o underhudsfett som isolerar.
Finns det någon källa på det här? Har nämligen aldrig hört att konditionen spelar in på pälssättningen.
Jo det finns studier på det.
Ja du fråga en Vet hur mkt blodkärl den har just i halsen o anledningen till att man sticker den där.
Varför klipper man hästarna? Jo för att svettning kommer som ett resultat av att hästen blir väldigt varm o ska kyla ner o just halsen är den delen som först blir varm o då blöt.
Herregud. man tömmer hela hästen efter avlivning just i halsen.
Har man halstäcke på så blir hästen varm även på halsen utan att bli överhettad o svettas.
Det att det är svalt betyder ju just att de INTE avger värme... Känn på en välpälsad häst ovanpå pälsen på rygg kors när det är kallt ute, den är kall på ytan, på vissa smälter ju inte ens snön....
Såhär är min klippt nu, klippt för 2 veckor sedan, inte täckad nu när det är kall & torrt, ner mot -15 på nätterna. Täckas om det blir hård blåst & snöslask samt förstås om han är svettig efter ridning. Lösdrift med begränsad fri tillgång på hö (smhn) samt halm att äta.
ja jag sitter ju inte här och hittar på ang. halsen. De släpper ut mkt lite värme den vägen som sagt - vad folk än tror att de vet. Det går bra att kolla upp det om man inte gillar tanken.
*kl*
Jag klippte min islänning förra veckan, han går också på lösdrift. Jag hade misstankar om värmeutslag samt att han blev svettig bara av att gå 15 min i raskt tempo. Och tro det när det bara ligger runt någon minus och man har vinterkläder för -25...
Jag klippte såhär och han har än så länge inte varit kall:
Han har inte täcke på sig och tror inte han kommer behöva det heller om det fortsätter vara vinter.
Fast de är ju varma närmst huden vilket automatiskt borde betyda att de måste ha täcke som klippta för att just inte bli avkylda.
Har för mig att det cirkulerade en bra artikel om just detta med täcken och där så står det att hästar som är klippta borde ha täcke eftersom de förlorar den normal värmeregleringen
Jamen att du måste påminna mig om detfyi så kyler vi hästar som har lite övertemp efter terrängen just på halsen, både med is och med vatten, så visst påverkar det om de är eller inte är klippta