Klippa gräset i hagen med gräsklippare?

ponnymother

Trådstartare
Hjälp! Har hört att man inte ska ge hästar gräs klippt med gräsklippare?! Vi har två ponnyer varav en liten bponny som ibland har känning av kolik. Vi har många hagar,men små, eftersom allt har varit upp-plöjt för några år sedan så alla är på "tillväxt". Hästarna går ca en vecka i varje hage, sen får dom byta. Den största härligaste hagen har det växt så otroligt i så nu vågar jag inte ha dom i den och då är frågan om man kan klippa gräset med åkgräsklippare i den? Hästarna behöver ju inte gå i den på någon vecka om det blir mindre "farligt" då? Alternativet är ju betesputsare och det är ju oxå en maskin!?

Sv: Klippa gräset i hagen med gräsklippare?

Visst kan du klippa med gräsklipparen och låta det ligga till dess det torkat. Det som är risken med gräsklipp är då folk tömmer uppsamlaren i hästhagen och det ligger stora högar och jäser.
Har man som vi kraftigt bete som måste putsas med betesputsen så kan man också få problem med högar som torkar långsamt.

Kan ni inte vänta med den stora hagen och låta en bonde slå hö på den vallen innan ni släpper hästarna där?

Jag skulle inte våga släppa mina hästar där jag klippt med gräsklippare.

fast min gräsklippare samlar upp gräset, det gör väl dom flesta moderna åkgräsklippare nu???

Det är inte så stor hage, dock den största vi har. Varför skulle inte du släppa dom där? Det är det jag vill veta:)

Mina hästar har gått på gräs klippt med gräsklippare, dock inte direkt efter, men efter någon vecka.

Dom fick inga besvär, är det en liten hage och du är orolig över jäsningen kan du kratta ihop "gräsklippet" och kasta utanför hagen.
Då kan du ju släppa på dom direkt efter.

Det är bara sånt jag lärt mig från barndomsben att man inte låter hästarna beta där man klippt med gräsklippare. Risken för läckage från bensin och avgaser i gräset.

Jag inser ändå att risken finns där när man kör med traktor och slår. Men det känns inte lika för mig ändå.

Det är bara sånt jag lärt mig från barndomsben att man inte låter hästarna beta där man klippt med gräsklippare. Risken för läckage från bensin och avgaser i gräset.

Jag inser ändå att risken finns där när man kör med traktor och slår. Men det känns inte lika för mig ändå.

Tänk på alla hästar som går precis vid hårt trafikerade vägar.

Min hästar går lååångt från trafik så dom kan få lite avgaser från gräsklipparen 1 gång om året...

Putsade med en större åkgräsklippare innan jag köpte betesputsaren.
Var mer orolig för gräsklipparen än för hästarna.
PL

Jag klippte precis ner mina hästars hage med vår åkgräsklippare, klippte samma ställe ett par gånger så man finfördelade ner klippet i gräset och att de inte blev klumpar som låg kvar med klippt gräs, då har du ingen risk att de får i sig nåt jäst gräs!

jaha! är det därför! jag som trodde det hade med avgaser att göra....har alltid hört det men inte riktigt vetat. jag och min sambo hade den diskussionen då han undrade varför det inte gick att fodra med det från uppsamlaren och jag hade inte något annat svar än avgaser.
påverkar avgaserna eller sätter det sig i gräset överhuvudtaget?

Liknande trådar

Anläggning Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och...
2
Svar
37
· Visningar
3 509
Senast: Efwa
·
Ä
Hästvård Jag har en fjording som har en liten hage pga en skada så han får inte så i en för stor hage. Men nu är det väldigt mkt klöver och gräs...
Svar
3
· Visningar
769
Senast: Balaton
·
Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 769
Senast: EmblaAsk
·
Anläggning Vi har ett problem med våran lilla beteshage som vi arrenderar. Den består mer eller mindre av 50% rator och vi vill verkligen göra...
Svar
15
· Visningar
6 469
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka