Klippa eller inte?

A

APOLONIA

Har ni klippt era hästar, isåfall hel klippt eller inte? Jag vet inte fall jag ska klippa min häst, hon har rätt så lång päls nu. Men hon blir inte svettig efter ett dressyrpass. Tror inte hon påverkas av den långa pälsen, eftersom hon inte känns segare, hon är alltid lika pigg. Men när jag rider så rider jag alltid utan jacka, och det känns ju taskigt mot hästen att ha lång päls och så sitter jag där och inte ens kan rida med jacka för jag blir så varm. Men hästar kanske inte reagerar så? Till frågan: Klippa eller inte?:)

Sv: Klippa eller inte?

Jag har inte klippt några av mina hästar i år. Men det är ju en smak sak, halvbloden har inte så lång päls men ponnyn har alltid klippts tidigare då hon har väldigt tjock päls, men nu promenad rids hon bara så det har inte behövts.

jag har helklippt alla mina hästar.

men om hon inte blir svettig av ett dressyrpass så finns ingen anledning att klippa!

Du kan inte jämföra dig själv med hästen. Varje hårstrå på hästen har en egen lite muskel som reglerar hur pälsen ska stå, så hästen inte blir för varm eller för kall. (Därför kan omöjligt ett täcke ersätta päls)

Så länge du inte rider så hästen blir väldigt svettig finns ingen anledning att klippa.

jag tycker inte att du ska klippa om hästen inte blir svettig när du rider och mår bra av att ha sin päls.
tänk på ett om du klipper så måste hästen ha täcke i hagen, när du rider och ev i stallet om du inte har ett varmt stall.

okej, men efter ett hopp pass blir hon svettig. Men jag hoppar bara en gång i veckan, så jag fårse? ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 364
Senast: Stergo
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 513
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V