Klippa eller inte?

L

Lijsan___

Jag funderar just nu på om jag ska klippa (raka) min häst eller inte, och isf vad för klippning. Han ska ridas lektion 2- 3 gånger i veckan och blir ganska svettig efter ett pass och sen ridas alla dagar utan 2 i veckan. Har då funderat på sån halvklippning men jag vet inte haha:p
Men vad har ni för klippning på era hästar och vad rekomenderar ni kanske har lite för och nackdelar med vissa. Visa gärna bilder på pollarna :laugh:

Sv: Klippa eller inte?

Min svettas runt om hela kroppen, även benen så när jag klipper blir det helklippning. Det tar ett bra tag att göra. Åker nog på att spendera två dagar på det. En dag kropp och hals, en dag ben. Så slipper jag trötta ut både honom och mig. Klippmaskinen är tung.

Men hur stor häst har du?! :eek:

Med en bra maskin tar det ju knappt en dryg timme... :confused:

Helklipper mina från knäna och uppåt,sparar bara en bit under sadeln.Tyvärr har jag ingen bild.

Med min nordsvensk tror jag det tog 2-3 timmar totalt utslaget på 2 dagar att klippa en spårklippning. Så det beror väl på hästen ;) Maskinen går på batteri och dör ganska snabbt, antingen börjar batteriet bli dåligt eller så har han för tjock päls :p

På en häst som rids mycket och kan gå med täcke så tycker jag en filtklippning är bra. Så hela halsen är klippt och så lämnar man under sadeln och bak över ryggen. Men du lär ju märka ganska snart om det räcker eller inte :)
Jag vill kunna ha min nordsvensk utan täcke, annars hade jag klippt honom mer för han blir toksvettig om det är plusgrader, men spårklippning får räcka för honom.

Men då har du ju inte en särskilt bra maskin. ;) Jag menar eldrivna maskiner med minst 10 cm brett skär. Då går det undan! :D (Jag har hästar med björnpäls.)

Jag har en islänning med en j*klans massa päls :) Honom klippte jag för första gången någonsin i år. Han är klippt på halsen, bogen och "bakom sadelgjorden". Tycker det funkar jättebra! För det gick åt måånga täcken på ett dygn för att få han torr efter en ridtur, inte så kul vid 15 minus. Egentligen skulle ja vilja ha honom klippt en del på baklåren också, vet inte om det är det som kallas spårklippning? Men eftersom det var första gången för han så fick det bli det värsta fram bara :)

En bild på hur han är klippt:

31675_1224078157.jpg

Trådkapning!

vore kul med bilder på hur ni, som klipper era hästar, klipper. Dålig mening. Men skulle vara kul med bilder på slutresultatet =)

Jag funderar just nu på om jag ska klippa (raka) min häst eller inte, och isf vad för klippning. Han ska ridas lektion 2- 3 gånger i veckan och blir ganska svettig efter ett pass och sen ridas alla dagar utan 2 i veckan. Har då funderat på sån halvklippning men jag vet inte haha:p
Men vad har ni för klippning på era hästar och vad rekomenderar ni kanske har lite för och nackdelar med vissa. Visa gärna bilder på pollarna :laugh:

Jag har täckes/filtklippning på min häst som går ute hela dagarna vintertid och rids mycket i ridhus och tränas - dvs blir svettig. Dvs jag har klippt hela halsen, undersidan av magen och upp på sidorna (högt upp på sidorna, i linje med schabraket), samt vidare över låren.
den typen av klippning fungerar väldigt bra på en häst som tränas och jobbas mycket men som ändå går ute mycket och som man inte vill täcka mer än nödvändigt, dvs han har alltid täcke när han är klippt, men behövs inga konstigheter och aldrig särskilt varma täcken.

filtklippning är kanske den bästa?

jag börjar för det mesta med filkklippning och tar sen helklippning på den sista klippningen (klipper ca 3-4 gr)

detta året körde jag först en variant av halv spårkleppning, men klippte sedan fulländad spårklippning. Min går ute dygnet runt och jag tränar lagom. Om jag hade tävlat och tränat mer hade jag nog satsat på filtklipping eller helklippning.

det där med hur lång tid det tar beror nog både på saxen och människan. Jag klipper min polle på 40 min ca. och sen helklippte jag en kompis häst på över 3 timmar.. vilket beror på att jag är grymt nogran och lämnar inga ränder eller ojämna kanter efter mig :angel:

så här ser min polle ut för tillfället:

ursäkta dålig vinkel.. han har inte en extremt kort hals och minihuvud :o

Har inte klippt än, men funderar på en variant av filtklippning. Min pålle får sån fruktansvärt tjock och lång päls på benen (undrar om han tror han är ett kallblod? :p) så jag tänkte nog klippa hela benen och huvudet, men lämna ryggen kvar eftersom han inte rid så mycket att en riktig helklippning är motiverad.

En liten undran också om det är ok att "kapa" lite?

Vår gammelgubbe som knappt rids alls funderar jag att klippa endast halsen på pga av att det regnar så mycket och han då tar så lång tid på sig att torka. Han går alltså med regntäcke på i hagen. Är det dumt eller inte?

viktigast är väl att hästen är torr där utrustningen ska sitta? en blöt hals förhindrar ju inget mer än att hästen är blöt just där ;)

Hästen utsöndrar i princip ingen värme alls via halsen, så huruvida du klipper eller inte klipper om vi pratar om enbart halsen, är totalt orelevant faktiskt.

om du väljer att klippa enbart halsen, så behöver hästen ingen ytterligare täckning än vanligt.
om du INTE klipper halsen, så besväras den ö.h.t inte av att torka långsamt där om den är blöt.

viktigast är väl att hästen är torr där utrustningen ska sitta? en blöt hals förhindrar ju inget mer än att hästen är blöt just där ;)

Hästen utsöndrar i princip ingen värme alls via halsen, så huruvida du klipper eller inte klipper om vi pratar om enbart halsen, är totalt orelevant faktiskt.

om du väljer att klippa enbart halsen, så behöver hästen ingen ytterligare täckning än vanligt.
om du INTE klipper halsen, så besväras den ö.h.t inte av att torka långsamt där om den är blöt.

Jo, det är sant. det jag tänkte mest på var ju att om han går blöt så ofta och länge, ibland är han fortfarande fuktig i pälsen på morgonen efter, så kommer svamp som ett brev på posten. :crazy:
Sen rinner det ju ner på bogarna innanför täcket och blir som ett våtvarmt omslag där. Om pälsen är kort så kanske det inte rinner ner så mycket där.

som sagt, gör det du själv finner bäst för det innebär mkt liten skillnad för hästen vilket du än gör!

som sagt, gör det du själv finner bäst för det innebär mkt liten skillnad för hästen vilket du än gör!

Jo, men som jag velar. :angel: Han gick trots allt oklippt förra vintern, men som sagt funderar en vända till och hör med ägarn om h*n har någon åsikt.
Tack för input iaf! :bow:

Själv funderar jag på om jag ska klippa min häst för tredje gången sen september :confused:
Han är alldeles ullig typ, men inte så himla långhårig. Men han svettas genom schabraket när vi tränar och på halsen också. Det känns som att det blir så ofräscht för honom när man inte spolar av dom på vintern heller...

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 526
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix