Klippa eller inte

Magnum

Trådstartare
Om man har en häst som knappt blir svettig av en skapligt hård ridtur i skogen, torkar snabbt och har mycket bra kondis och tjock päls (som nog kommer bli ännu tjockare) är det nån idé att klippa då?
Han blir dock svettig när man hopp/dress tränar lite intensivare vilket blir 1-2 ggr/v. Men då får han bli torr innan utsläpp! Eller andastäcke om han är bara lite svettig fortfarande.
Kommer dessutom få 2-3 veckors vila jul-nyår.

(spårklippning eller klippa där han blir mest svettig: (bogen/sadelgjorden/runt "bakbenen"/ev halsen) eller inte alls)

Hur skulle ni göra?

Sv: Klippa eller inte

Jag klipper inte min häst. Försöker skritta av så länge som möjligt när han blir svettig, annars gör jag som du. Jag tror att de mår bättre av att ha sin päls kvar. Man förstör så mycket när man tar bort pälsen, som inte går att ersätta med täcken.

Liknande trådar

Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 529
Senast: MayGrace
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 179
Senast: Wenniz
·
Hästvård Jag läste i en tråd gällande täckning av våra fyrbenta älsklingar och reagerade på att många redan klippt sina hästar. Min pålle går...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 455
Hästvård Då börjar vi gå in i ruggtiderna och min älskade lilla ponny har satt sin tjocka päls och svettas därefter .. Så nu har jag bestämt mig...
Svar
8
· Visningar
1 658
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)