Klippa eller inte klippa...

Sv: Klippa eller inte klippa...

Jag har samma fundering med mitt halvblod, han blir väl svettig tycker jag när jag rider.. Men jag har aldrig klippt någon häst någon gång. Tänk om det ser för hemskt ut sen! Hur gör man?? Några bra nybörjartips?? Om jag klipper så helklipper jag inte utan tänker mig typ spårklippning, men jag är livrädd att det ska bli superfult! Hur får man det jämnt och snyggt??? :crazy:

Det är inte så svårt att klippa som man kan tro. när det gäller att få det jämt kan man med tavelkrita eller kol rita det mönster man vill ha på hästen först och klippa sen.Det är alltid bra att ha en medhjälpare med sig som kan hjälpa till.

säkerhet är a&o se till att hålla undan sladdar mm och sopa undan hår vart eftersom.

Bäst är om man har någon med sig första gången man klipper som är van att klippa så man kan lära sig på så vis.

:bow: :bow: Tack! Men jag har dessvärre svårt att hitta någon att få hjälp av, bor långt ute på landet, har eget stall. Det som har hästar runt omkring klipper inte, det brukar jag inte heller göra ju, men halvblodet nu blir så himla svettig, trots att jag bara rider ute, det vore skönt att ha typ spårklippning.. Jag klippte hunden med maskinen häromdagen så lite har jag övat, men han snaggas ju inte helt och det blir lite ojämnt här och där, men det växer till sig.. :angel: Jag kanske får tänka så med hästen också. Tavelkrita var bra, ska ta med en sån om jag ska klippa!!

Kallblodstravaren spårklipptes för några månader sedan, samma med fjordingen. Båda går med täcke nu, även om pälsen har vuxit ut en del. Klipp så snart du kan, och ha bomull i öronen om du måste. På mina hästar behövdes det inte.

ja men då har du ju hållt i en klipp maskin i allafall ;)
Och bor du mitt i skogen är det ju ingen som ser om det är lite ojämt .:angel:
som någon mer skrev så kan bomull i öronen vara bra första gången.. är hästen dessutom aldrig klippt bör man vänja den vid maskinen först. låssas raka utan att ha maskinen på tex för att se hur hästen reagerar.sedan kan man sätta på maskinen och lägga motsatta armen mot hästen.. hästen känner då vibrationerna.går detta bra så brukar det gå relativt lätt sedan att klippa.

lycka till ..:)

Nej, det är ju sant. Ingen ser oss, om vi inte åker till ridhuset och tränar då förstås.. :o Men då får jag väl hävda att han blir förkyld om jag inte har ridtäcke även i ridhuset! :idea: Ja, jag får se hur jag gör... Jag tror inte det är någon fara med honom med maskinen, han köper det mesta. Och har nyss stått på Strömsholm, då brydde han sig inte alls när de klippte för droppet och under magen på ett ställe... :idea: Jag kanske kan skylla på Strömsholm om det inte blir bra sen! Säga "Det var de som började"

Jag klippte min idag, igår och i förrgår! (ja, det var samma häst)

Var nämligen så att maskinen klippte bara av det yttersta av pälsen, och "borstade" det andra åt fel håll...
Rengjorde oljade och provade igen. Samma resultat. Fick till det lite, men gav sen upp. Igår tänkte jag att "jag har ju hela dagen på mig", och började, dock med samma resultat. Oljade o rengjorde, många gånger. alltid samma resultat. Idav bar det av till närmsta hästsportaffär för att kolla felet. Skären var i princip HELT slut. hade väl kört dem ända in i det sista:D

Köpte i alla fall nya skär och klippte om hela hästen, supernöjd:D jämt och fint!
Förut var det sisådär, spårigt o så..

första gången jag rakade häst var jag jätte nervös hur det skulle bli. men det var faktiskt lättare än jag trodde.
Man kan ju alltid skylla på att hästen inte stod still ;)

sen är det faktiskt en godtagbar ursäkt att säga att det är första gången man klipper.. huvudsaken är ju ändå att hästen blir av med pälsen om den behöver det.. fåfängan sitter ju bara hos oss människor.

mjae, (svarar åt Alegro) vi testade brems, och försökte få ner bomullen i öronen, det gick inget vidare alls ida, vi fick klippa mindre idag än igår.
Nu blir det vet. och plegg som gäller.

Liknande trådar

Hästvård funderar på att klippa fuxen (när jag väl fått tag på lite myshästmedel att ge henne) men funderar på hur mycket man ska ta och hur man...
2
Svar
28
· Visningar
4 029
Senast: Buck
·
Hästvård Jag har haft funderingar om att klippa min ponnys päls, dels är den super lång och tjock och för att det verkar vara för varmt för honom...
Svar
2
· Visningar
1 096
Senast: Wera
·
Hästvård Har äntligen fått ut min häst på lösdrift vilket både han och jag trivs jättebra med :) Vid ridning svettas han mycket på hals, bringa...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 352
Senast: bigganl
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 496
Senast: annan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård