Klippa eller inte klippa...

R

Rio

...Det är frågan!

Det har ju inte varit nån vidare vinter, och pållan har hållt sig kort i pälsen. Men nu har den växt på sig och när vi tränar är hon DYNGsur efter ett normalhårt pass med inslag av galopp och torkar inte på ett bra tag...

Är det för sent att klippa nu? Någon risk att störa fällning el så?

Och om jag ska klippa, ska allt bort då eller? Visa bilder på era klippningar!:bow:

/Sanna

Sv: Klippa eller inte klippa...

Så här kan man se ut efter ett ridpass!

Ohio.jpg

Rio-4.jpg

/Sanna

Okej. Tack för snabbt svar. Ska höra med stallägaren "han med maskinen";)

Jag har klippt min för tredje gången i år förra veckan. Jag helklipper för han svettas så och det tar lång tid för honom att torka.Det känns inte bra för mig att kräva arbete av honom när han svetta så och det tar kopiöst mycket tid att få honom torr.Dessutom orkar han inte riktigt arbeta heller med massa päls.

Har inga bilder tyvärr.
Och det är inte försent att klippa nu.

Tack alla för svar!
O tack för länken Atomiic:bow:

/Sanna

Jag tycke självklart att du ska klippa! Hästen kan bli mkt sjuk om den blir sådär svettig!
Om den ite tävlas så jättemkt så tycker jag att det borde räcka med en halvklippning dvs från manken snett ner till "könet" ( såger man så? :o )

Klipp! Hästen kommer tycka det är skönt.
Jag helklippte min travare i november. Kommer väl behöva klippa en gång till nästa år. Klipper så för att han tränar hårt och blir jämt svettig, han torkar fortare utan all päls.

Vi helklipper alltid de hästar som rids mycket. Vissa behöver klippas flera ggr på en säsong. Än är det ingen fara att förstöra nån sommarpäls...

Självklart ska du klippa din häst.

Klipper du så här sent behöver du ju bara klippa en gång.

Och jag klippte valacken i oktober. Han har behövts klippas om ett bra tag nu men går ju med sin senskada så struntat i det.

Arabstoet filtklippte/täckesklippte jag i början på november, hon behöver också klippas om nu egentligen, men svettas så lite så det får vara.

Fullblodsstoet har supertjock päls, och svettas vid arbete. Köpt i mitten av november och har sen varit konvalescent. Hon kommer spårklippas såfort min nacke är såpass bra att jag kan klippa.

Nu är absolut inte försent att klippa, jag har klippt som senast i slutet på feb utan problem. Ev klipper jag om araberna i just slutet på feb för att underlätta fällningen (dvs matte slipper borsta så mkt päls *s*)

tycker självklart du ska klippa...

Du måste ju inte klippa hela hästen ( även om det är snyggast)
klipp typ täcke lr så...

Jag själv klipper hela även ben men inte huvud

*kl*
Jag klippte min idag :)

Skulle klippa idag, tog några tag på bogarna och hästen flög i taket typ.. ska fortsätta imorrn!! Atomiic e med mig. hennes var lugn och snäll, min va inte det..

Okej, lycka till imorn då!
Bomull i öronen, hade ni antar jag? I värsta fall får man väl bremsa kanske.

/Sanna

Liknande trådar

Hästvård funderar på att klippa fuxen (när jag väl fått tag på lite myshästmedel att ge henne) men funderar på hur mycket man ska ta och hur man...
2
Svar
28
· Visningar
4 029
Senast: Buck
·
Hästvård Jag har haft funderingar om att klippa min ponnys päls, dels är den super lång och tjock och för att det verkar vara för varmt för honom...
Svar
2
· Visningar
1 096
Senast: Wera
·
Hästvård Har äntligen fått ut min häst på lösdrift vilket både han och jag trivs jättebra med :) Vid ridning svettas han mycket på hals, bringa...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 352
Senast: bigganl
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 496
Senast: annan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård