Klippa bara runt karlederna?

Luna10

Trådstartare
Tidigare i höstas innan jag hade klippt kallblodet så diskuterade jag klippningen med en bekant, hur mycket jag hade tänkt klippa (hals-bog) o.s.v.
Då sa hon att det skulle räcka med att bara klippa en rand runt karleden, eftersom hästen "värmeväxlar" där. Att blodet skulle kylas ner så pass där på väg till/från hovarna att hästen inte skulle bli varm och svettas. På ett sätt låter ju logiskt men jag är ändå tveksam till om det har tillräcklig effekt....:crazy:

Sen klippte jag ju ändå hals - bog - bakom sadelgjorden precis som jag hade tänkt, och det räcker utmärkt för det arbete han gör. Han ska klippas igen nu i helgen.

Men har någon hört talas om det här? Är det rent av någon som har provat?
Jag är bara nyfiken.:D

Sv: Klippa bara runt karlederna?

har aldrig hört talas om något sådant förut:rofl:
Det låter lite konstigt:crazy:

Det var det knäppaste jag hört:D. Så hästar utan hovskägg svettas aldrig då eller? Det kan ju finnas någon koppling till något som stämmer som blivit lite missuppfattat eller vridet, jag är nyfiken på att höra mer om påståendet.

Så hästar utan hovskägg svettas aldrig då eller?

Ja alltså man skulle ju inte bara klippa hovskägget utan förstås raka håret runt karlederna.

Jag kan ju förstå tanken, man kan ju kyla sig själv te.x. genom att ha is/annat kallt på handlederna, så att blodet kyls ner.

Jag har ändå svårt att tänka mig att det räcker att bara ta bort håret där. Kanske med konstant kylning med något som har bättre värmeledningsförmåga än luft, tex med vatten så kanske man skulle kunna transportera bort så mkt värme vid karlederna att hästen inte blev svettig. Med sån päls som en del kallblod får på vintern är det ju väldigt lite värme som försvinner på resten av kroppen.

Jag har aldrig hört talas om detta, och det låter väl inte särsilt troligt att det skulle fungera. Men prova vetja! Funkar det inte är det ju bara att klippa mer. Om du provar, får du gärna rapportera här angående resultatet.:D

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 414
Senast: Korven
·
Hästvård Har en shettis som jag kör. Fick hem honom på foder vid nyår, då klippte jag bara en rand längs strupen för att öppna upp lite. Han var...
Svar
15
· Visningar
1 769
Senast: Dandylinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att jag inte kommer att kunna rida min ordinarie lektion nästa vecka så blev det två lektioner denna vecka. Nästan två...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag tycker vi behöver en klipptråd! Det börjar ju bli dags och varje år så skapas det ju många trådar om klippa/inte klippa, hur klippa...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
49 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka