Klippa 3-4 Åring????

W

Witzippa

Brukar ni klippa era 3-4 åringar om man ska jobba/träna/tävla dem under kommande senvinter/vår? (Dvs så att de är klippta när de blivit 4 och ev ska starta i championaten hopp/dress...)

Witzippa

Sv: Klippa 3-4 Åring????

Min kommer att vara på utbildning hela vintern pga av min graviditet så hon ska absolut klippas och troligtvis hela hon. Hade jag haft henne hemma så hade det nog blivit en sk unghästklippning....

Jag klippte min när hon var fyra. Jag måste köra till ridhus och jag ville inte ha en blöt och svttig häst i transporten.

Eftersom jag tycker att unga hästar inte ska packas in i täcken, då dom måste få kunna röra sig fritt i hagen klippte jag inte min tre-åring ett år.
På vårkanten när han var fyra, började jag åka och träna lite i isolerat ridhus och han blev genom svettig och blev mkt fort trött. Ångrade ihjäl mig att jag inte klippt honom på hösten :cool:.

Så i fortsättningen kommer jag att klippa mina tre-åringar om dom ska jobbas.

En kompis har en 4årig vallack som hon har tänkt klippa om han blir allt för fluffig :D
Än så länge går han ca 3-4 dagar i veckan bara och tävlas inte.

Ooh, bra fråga. Jag är definitivt i valet och kvalet med klippa-eller-ej-frågan, men kommer antagligen inte göra det. Modesty är 4 år, vi bor i Umeå och kommer mestadels rida ute i vinter. Samt att kusarna går ute 11-12 timmar/dag. Möjligheten kvarstår att klippa lite, passar på att fråga hur ni skulle ha klippt (Bilder, någon?)? Har mest gjort helklippningar genom åren.

Det finns massor av varianter på halvklippningar.

Den vanligaste är nog att man klipper hals, buk och ljumske och en bit på låren, ev upp på sidorna om svansen. Det finns alltså hår kvar på rygg, länd och rumpa.

Nästa är att klippa ett snett streck från manke till ljumske, då blir hals och buk klippt, men ej ngt på låren.

En tredje variant är att bara klippa hals och bog, rakt ner från manken till precis bakom armbågen.

Finns åtskilliga fler varianter, men dessa är dom jag brukar använda mig av. Har tyvärr inga bilder och det är väldigt svårt att förklara. Men alla tre varianterna kan bli riktigt snygga om man är noggrann.

Vintern då den nuvarande sjuåringen var 3-4 så halvklipptes hon, från flanken ända upp till huvudet, så halsen och magen blev klippte, men hon hade kvar pälsen på rumpan och över ryggen. Hon tränades och startades första gången i mars som fyraåring.

Den som är 3-4 i år kommer inte klippas, hon är inte färdig i kroppen för större ansträngningar än då det var mycket strul med henne som föl.

Nästa är att klippa ett snett streck från manke till ljumske, då blir hals och buk klippt, men ej ngt på låren.

Så klippte jag min 3-åring förra året. Hon klipptes rätt tidigt på hösten 2 gånger sedan klipptes hon inget mer över vintern då hon hade vintervila.

I år kommer hon helklippas inom någon vecka. Har precis byggt ridhus vilket ger helt andra förutsättningar till att hålla igång hela vintern med träning och så.

Vet inte om det heter så eg men det kallas så här i trakterna. Klipper enklast möjliga, från manken snett ner till bakbenet. Hals o mage blir klippta... Inte så snyggt, men praktiskt. Går väldigt fort att klippa så.

Okej, undra om det är den så kalalde täckesklippningen. Ska nog sätta mig å googla lite, har lite tid kvar tills det är lunch.

Det gör inget så länge det finns bilder :devil:

Edit: Blanket clipp hade jag på ponnyn om vintrarna, fast jag klippte inget på huvudet. Hon var inte över förtjust i klippmaskinen. Å jag tror hon skulle bli stressad av att ha oss pilandes där uppe :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Ah okej, så på den andra som Hera beskrev så klipper man inget alls på låren i bak vilket man gör på täckesklippning eller?

Japp, täckesklippning= blanket clip, så där ser du hur det ska se ut, fastjag brukar klippa mer i ljumsken. Huvudklippningen är valfri och hör väl kanske inte till själva täckesklippningen.

Chaser clip är nog den Hera menar och den som jag menar som min nr. 2, fast med hela halsen klippt. Har även gjort denna variant, men det är betydlig krångligare och inte lika lätt att få snyggt.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Piaff
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 376
Senast: malumbub
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 076
Senast: Twirro
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka