Klippa 1 åring??

caradan

Trådstartare
Han är så fruktanvärt tovig i pälsen och det gör ju inte bättre att den är nästan 1 dm lång och ullig!

Kan jag klippa honom (raka) alltså där det är som värst för att bli av med det eller är det dumt att klippa en så liten??

Jag tycker det verkar som lite överkurs att raka en ettåring...ge den en vitamninboost istället...det finns flera preparat man kan ge för att hjälpa dom.
Ultrasan t ex ( får endast ges av vet) brukar sätta fart på fällningen.För visst hade du tagit träckprov??

Har hästen varit sjuk nångång under tiden?? eller gått på penicillin el dyl? Det kan göra att tarmfloran slås ut på dom och sen kan dom ha svårt att tillgodogöra sig maten.

Ja jag har tagit träck prov och avmaskat efter deras rekomendation...(nu blev ni förvånad för det trodde ni inte :D)

Men pälsen är så tovig och han är så ful när den är sådan.

Jag hade för mig att jag läste nånannanstans att du gjort det :)

En del ettåringar ÄR fula...men dom blir fulare om man klipper dom....ibörjan kanske det ser bra ut , men sen skall pälsen växa igen :crazy:

Får han b-vitamin? Jag skulle klippa bort dom värsta tovorna med sax i stället. Ena stoet är lite tovigt och henne borstar jag med en hundborste, med stålpiggar på ena sidan och borst på den andra. Det funkaar bra.

Nej det var den stora jag hade klippt (har två små)

Det var just under magen jag hade tänkt att klippa honom för där är det som värst.

Jag klippte med sax i går men tyckte inte att det var lätt, känns ju inte om det är päls eller hud....(iom att tovorna är tjocka som hud)

Han får ingen B vitamin just nu men jag ska se om han vill ha det. (kräsen)

borsta med ryksten, så lossnar pälsen tids nog.
skulle inte rakat en 1 åring och inte ngn häst öve rhuvudtaget nu när alla insekter kommer och dom måste ha lite hår på kroppen.

Vad är det för ras, och hur kan han vara så tovig?? :confused: :crazy:

Min åring har tappat all vinterpäls nu.. och jag har aldrig sett en tova i pälsen när hon hade den heller, kanske i manen bara.. Vad konstigt :confused:

Jag köpte på våren för några år sedan en liten ettårig islandshäst. Mager och skranig och inte så välskött. Den stackarn var raggig och tovig och det satt tjocka kakor av skitblandad päls under magen. Inte en tendens att fälla vinterpälsen. Det var rena välgärningen när jag så småningom tog fram klippmaskinen och skalade av alla tovor och päls i samband med att värmen kom.

Att klippa så här års bara för att hästen skall se snygg ut (såvida det inte gäller utställning el.dyl) skulle jag aldrig göra, men jag tvekar inte att klippa om det verkligen behövs.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar