klinikbesök, betalning?

melvin

Trådstartare
Jag ska iväg med min häst på vårt livs (mitt iallafall) första klinikbesök. Tidigare har jag bara varit med som medhjälpare/sällskap så jag har inte funderat över saken, men: Betalar man besöket direkt på plats eller finns det möjlighet att få en faktura? (det är en ATG-klinik) Tacksam för svar!

Sv: klinikbesök, betalning?

Har du försäkring brukar de ibland kunna direktreglera så du enbart betalar självrisken på plats.

Annars får du nog ringa och höra, vill de göra en kreditkontroll är det bra att de får lite tid på sig att fixa sånt (inte direkt vid besöket). Själv betalar jag med kort när jag är på klinik.

Den kliniken jag brukar anlita kan man antingen betala med kort på plats eller få faktura, däremot tar de inte kontanter

Nu är det några år sedan men då min ponny behandlades (rätt mkt) på ATGklinik så fick jag faktura hem i brevlådan där det först var reglerad med försäkringsbolaget så det var bara "min" del kvar att betala (och det blev inte så mkt för jag hade fast självrisk).

Sedan i höstas tar de betalt direkt på min ATG klinik. Jag misstänker dock att de fortfarande får skicka många fakturor då ingen info om detta gått ut när man bokat tiden. Det skedde inte ens precis runt bytet då jag var där ungefär 1 vecka efter.

I mina fall har klinikerna alltid direktreglerat till mitt försäkringsbolag och jag får sedan hem en faktura på självrisken. Jättesmidigt

Jag har besökt 3 kliniker själv, som har olika förfarande. Den ena, som jag besökt mest, skickar faktura (kan dröja både 2 och 3 år:D) och jag tror inte ens de vill att man ska betala på plats. Den andra, ATG, skickade faktura utan reglering.

Men Helsingborgs Djursjukhus släpper inte ut en häst utan att man betalt på plats, iaf inte till folk som inte är "kändisar" där.

Jag har också varit med om tre olika betalningssätt på tre olika kliniker.

1) Helsingborg, där man som redan sagts inte får hämta ut sin häst utan att betala. Har för mig att de har direktreglering i alla fall, så man bara behöver betala sin del av summan.

2) ATG, som skickade fakturan till förra ägaren (travhäst, ingen trodde att ägarbytet hos stc skulle spela någon roll och således struntade vi i att göra det). :p Har för mig att fakturan var på hela summan, och att vi själva fick reglera med försäkringsbolaget i efterhand.

3) Min vanliga klinik på hemmaplan har direktreglering med försäkringsbolaget och man kan välja mellan att betala med kort eller få en faktura.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
892
Senast: Lejd
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 437
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet att flera här har gjort det och nu står jag själv lite inför något slags bokslut. Min partner har fått en karriärmöjlighet som det...
Svar
4
· Visningar
717
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka