Klinikbesiktning VS Gårdsbesiktning??

Ridtjejen

Trådstartare
Har en ponny som vid försäljning visade lite hälta på böjprovet på kliniken.
haft vila några veckor på bete nu och vill göra besiktning igen för att förhoppningsvis få ett intyg med UA....
Då jag bor en bit ifrån klinik funderar jag vad det är för skillnader på besiktning på klinik och besiktning hemmavid? vilka moment utförs,vilka undersökningar och pris?

Sv: Klinikbesiktning VS Gårdsbesiktning??

Låter inte som någon bra idé.

OM hästen är hältfri är det ju inte säkert att ni vilat bort annat än symtomen. Är det inte bättre att utreda hästen och vara säker på att försäljningen blir juste?

Det är samma moment på klinikbesiktning som på gårdsbesiktning. Priset skiftar, hos oss är det dyrare med gårdsbesiktning än klinikdito.

det rör sig om en unghäst som "knappt märkbart" visade hälta, VET tyckte vi skulle återkomma om 2 veckor igen,kunde bero på att den busat av sig skorna i hagen 2 dgr innan,och var nyskodd samma dag som besiktning... Kan säga att det är för egen skull jag vill göra besiktningen/böjprovet då den tilltänkta köparen inte hört av sig mer. vill bara veta att hältan är borta så jag kan fortsätta utbilda/rida in den.
Funderade på hur man kan göra ett fullständigt böjprov/longering ute i stallarna när underlagen är så skilda, på en klinik är det ju ridhus man longerar i och böjprov i en hall med betonggolv.

Just därför är det att föredra med en klinikbesiktning.

Jag hade inte gjort en besiktning utan bara en uppföljning av hälta, finns ju ingen anledning att betala för en hel besiktning när ni bara är intresserade av den hältan du fick nedslag för.

Liknande trådar

H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 402
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka